Menu

Test: Kolonožka Offroad

06.12.2015 23:26 | Michal Bareš
Test: Kolonožka Offroad

Módní novinka v sobě spojuje technologickou výbavu Seagwaye s rozumnou cenou. Vyzkoušeli jsme hodně zábavnou novinku, která je ve světě hitem. Segway ani elektrokolo sice nenahradí, ale je s ní spousta zábavy.

Lenost je matkou pokroku a lidé mají rádi přístroje, které jim usnadní námahu, i když je spojená jen s tak běžnou věcí, jako je chůze. Nová hračka, která si v češtině získala zábavné označení „kolonožka“, používá stejně jako známý Segway systém automatického vyvažování pomocí gyroskopů, ale na rozdíl od něj nemá řídítka (řídí se přenesením váhy na špičky nebo paty) a je o poznání levnější. Hned zpočátku ale musíme prozradit, že Segway nahradit nedokáže. Ačkoliv jsme testovali nejlepší model s gumovými nafukovacími kolečky (levnější verze mají kolečka ještě menší a plastová), kvůli malému průměru koleček kolonožka nevyjede na obrubník chodníku a problém je (alespoň zpočátku) vyjet i na nájezdový obrubník, upravený pro kočárky nebo vozíčkáře. Kolonožku tedy nelze považovat za plnohodnotný dopravní prostředek, i když pokud to nemáte do práce daleko a cesta je rovná a ne moc frekventovaná, doveze vás tam. Cestou užijete dost zábavy, a dokonce se (zatím, dokud je to ještě rarita) můžete seznámit s lidmi. Na vlastní kůži jsme zájem okolojdoucích zažili při testování v pražské Stromovce i při cestě po holešovických chodnících. Když jsme u těch chodníků, vyplatí se dávat pozor na psí exkrementy, blatníky kolonožky jsou umístěny jen pár centimetrů nad kolem a dost špatně se zespodu umývají. Ale zpět k testu.

Kolonožku jsme nejprve zkoušeli několik dní v prostorách redakce, na chodbách s rovným povrchem. Základní ovládání jsme zvládli po pár minutách, lepší ovládání přišlo během několika dní, ale i když jsme po týdnu vyrazili do ulic a parků, nemůžeme tvrdit, že jsme se ji naučili dokonale ovládat. Bude to však asi jako s jízdou na lyžích – po dni sjedete kopec, po týdnu už jezdíte bezpečně, ale než se lyže naučíte ovládat dokonale, může to trvat několik sezon. Přiznáváme proto, hodnocení testu vychází pouze z několikadenní zkušenosti.

Podle specifikací má kolonožka ve verzi Offroad ujet na jedno nabití až20 kma může dosahovat rychlosti až16 km/h. Podle našeho testu tyto údaje představují spíš teoretické maximum. Po týdnu používání jsme se ani na rovné a dlouhé asfaltové cestě nenaučili jet rychleji než nějakých 10 až12 km/ha výdrž na baterii se pohybovala při našem výletě spíše okolo 10–12 km. Prodejce, který nám kolonožku zapůjčil, tvrdil, že zařízení ovládané zkušeným řidičem vyvine i vyšší rychlost. Někde okolo15 km/hpak začne vydávat varovné zvuky, které je lepší poslechnout, protože na úplné maximálce už motory nedokážou vyrovnávat stabilitu vozítka. Výdrž baterie bude odpovídat typu cesty, je pravda, že ve Stromovce dostala kolonožka pořádně zabrat a kromě roviny musela jezdit i do kopce a z kopce. Specifikace uvádějí maximální stoupavost až do 15°, to je také přehnané, obyčejný kopeček vyjede, příkrý jen s dobrým rozjezdem. Problém jsme zaznamenali při cestě z kopce, kdy kolonožka sice umí brzdit motorem, ale pokud z ní náhodou spadnete, už nedokáže sama udržet rovnováhu a skutálí se dolů. Kutálí se i přes plastové blatníky, které se snadno poškrábou. My jsme testovali černou verzi, nyní už se ale prodávají i různobarevné varianty s ornamenty, na kterých poškrábaný plast nebude tak vidět. Při víkendové projížďce po městě se hodí praktický obal na přenášení. My jsme do Stromovky jeli tramvají, protože cestu z centra města do vybraného parku prakticky nelze jen na kolonožce zvládnout. Museli byste ji vynášet na každý obrubník a přejíždění náměstí plného dlažebních kostek je zoufale pomalé. Podle specifikace váží tento model14 kg. My jsme navážili jen12,8 kg, s obalem a nabíječkou však váží téměř14 kg.

Přes zmíněné výhrady se nám kolonožka moc líbila a užili jsme si s ní spoustu zábavy a sociální komunikace. První den testování v práci se na ní projela větší část vydavatelství a všem se líbila. Dokud jsme ještě jezdili jen po chodbách, připadala nám jako geniální přibližovadlo, venku ale kolonožku označit za plnohodnotný dopravní prostředek nemůžeme. Je to skvělá hračka, ale co do zkrácení doby jízdy do práce rozhodně není srovnatelná s městskou dopravou ani s bicyklem či Segwayem. Z hlediska profesionálního využití by mohla najít uplatnění ve velkoprodejnách, na letišti a v nemocnicích, zkrátka kdekoliv, kde překonáváme dlouhé chodby s rovným povrchem. Venku se z ní pak budou radovat hlavně děti a teenageři.

Technická data

Motor                   2x 500 W / 36 V

Udávaný dojezd / v testu                           20 km/ cca12 km

Udávaná max. rychlost / v testu                            16 km/h/12 km/h

Baterie                                Li-Ion 4,4 Ah

Doba nabíjení                   2 hodiny

Nosnost                             120 kg

Info                                       kolonozka.cz

Cena                                     16 990 Kč

CHIP                                     výborný (1,8)

web-kolonozka-kolo

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání