Menu

spektrum

Spektrum

Mobilní zábava

Sdílení hudby při cestě do práce

Výzkumníci z laboratoře aplikací budoucnosti na Viktoriině institutu ve Švédsku pracují na softwaru, který by měl umožnit kapesním počítačům sdílet hudební soubory, a to bezdrátovým způsobem - pomocí Wi-Fi.
Kapesní počítače dvou lidí, kteří se nacházejí blízko sebe, se pomocí aplikace Push!Music mohou spojit a jejich majitelé si navzájem mohou posílat písničky, které doporučují ostatním. Cestou do práce ve hromadné dopravě je tak možné "nasáknout" hudbu k poslouchání na celý den. Aplikace také dokáže na základě seznamu dříve poslouchaných písniček rozeznat majitelův vkus a díky tomu stahovat pouze hudbu, o kterou by mohl mít zájem.
Aplikace Push!Music je tak dalším vývojovým krokem ve vytváření P2P sítí.
Výhledově je možné aplikaci nasadit i na mobilní telefony. Autoři zdůrazňují, že nemají v úmyslu usnadňovat nelegální sdílení, a navíc také ověřují, zda se nedá takovéto automatické rozesílání souborů zneužít například k šíření reklamy nebo virů.
Info: www.viktoria.se/fal/projects/music/index.html

Robotika

Konec robotického psíka Aibo

Populární robotický pes Aibo končí. Jeho tvůrce, společnost Sony, se po sedmi letech rozhodla ukončit jeho vývoj. Aibo byl schopný tancovat, štěkat, učit se nové věci a provádět mnoho dalších kousků. Od roku 1999, kdy byl tento robopes představen světu, firma prodala kolem 150 000 exemplářů. Nejnovější model dokáže přehrávat MP3 soubory nebo fotografovat pomocí fotoaparátu umístěného v tlamičce. Mezi další schopnosti patří i možnost komunikace prostřednictvím bezdrátové sítě.
Zřejmě největší překážkou v jeho masovém rozšíření se stala cena, která se pohybuje kolem 2000 dolarů (přibližně 47 000 Kč). Za ukončením vývoje a prodeje tohoto robota stojí patrně neuspokojivé finanční výsledky. Společně s robotickým psíkem Aibem se s potenciálními zákazníky loučí i humanoidní robot Qrio.
Info: www.sony.com

LBMS Development Method

Modelový vývoj po česku

Ten, kdo se zabývá vývojem náročných podnikových aplikací, dobře ví, že ani dokonalé hardwarové a softwarové vybavení včetně nejmodernějších vývojových nástrojů není zárukou efektivního vývoje a údržby softwaru. Pražská společnost LBMS k tomuto účelu dodává společně s novou generací komplexního vývojového prostředí Select i metodiku LBMS Development Method, která je uceleným a pragmatickým návodem k vývoji a k následné údržbě vícevrstvých aplikací podle nejmodernějšího objektového přístupu MDA (Model Driven Architecture) s důrazem na využití nástroje Select. Popis všech potřebných činností při vývoji v českém jazyce podstatně zjednodušuje osvojení nástroje Select a jeho využívání v praxi.
Hrubá podstata postupu spočívá v oddělení fází vývoje do tří hlavních modelů. Prvním je počítačově nezávislý model podnikových procesů, vytvářený přímo uživateli nebo analytiky činnosti organizace. Z něj je pak odvozen platformově nezávislý model, který řeší koncepční otázky na obecné úrovni, nezávisle na použití konkrétních programových prostředků. Na dalším stupni vzniká platformově závislý model (např. pro prostředí Java nebo . NET). Podle něj lze už do značné míry automaticky vytvářet vlastní kód. Podstatné jsou nástroje pro synchronizaci modelů na různých úrovních, které umožní snadnou a rychlou realizaci změn kódu při změně (HW, SW, legislativy apod.) Časté změny jsou u moderních aplikací potřebné a rychlost, resp. náklady na jejich realizaci jsou rozhodující.
Info: www.lbms.cz 

Příležitost pro studenty

Na stáž do Redmondu

Vybraný student z České a Slovenské republiky bude mít v létě možnost pracovat v sídle společnosti Microsoft. Program Internship Program For IT Students umožní nejkvalifikovanějšímu z přihlášených studentů tři měsíce pracovat v jednotlivých produktových skupinách stejným způsobem jako zaměstnanci společnosti Microsoft.
Program je určen studentům čtvrtých či třetích ročníků vysokých škol v oborech orientovaných na informační technologie. Stážisté budou řešit úkoly při vývoji nových produktů bok po boku se zaměstnanci firmy. Jejich cílem bude přispět k dodání softwaru v předem pevně stanoveném termínu. Každý člen programu bude mít k dispozici zkušeného odborníka mentora, který stážistu povede pracovním procesem a pomůže mu uplatnit jeho potenciál.
Info: www.microsoft.cz

Sony PRS-500

Nová elektronická kniha

Budou klasické papírové knihy v budoucnu zcela nahrazeny elektronickými verzemi? Názory odborníků na tuto otázku se liší. Firma Sony nyní přichází s dalším příspěvkem do diskuse, zařízením nazvaným Sony Portable Reader System PRS-500, které bylo představeno na Consumer Electronics Show 2006 v Las Vegas.
Zařízení je založeno na displeji s úhlopříčkou 6 palců a s rozlišením 800 x 600 bodů a využívá technologii elektronického inkoustu. Zobrazení je realizováno ve čtyřech odstínech šedé, nevyžaduje podsvícení a displej je v antireflexním vyhotovení, které společně s kontrastem poskytuje uživateli příjemné čtení. Právě skutečnost, že displej nevyžaduje podsvícení, se příznivě odráží na spotřebě zařízení - elektrickou energii totiž spotřebovává pouze v případě, že se mění obsah zobrazované stránky, tedy při listování. Sony uvádí, že doba výdrže baterie je až 7500 otočení stránky.
Kapacita paměti činí 64 MB a podle údajů výrobce umožní uchovat až 80 knih. Kdyby paměťová kapacita nestačila, přístroj disponuje čtečkou paměťových karet Memory Stick a SD Card. Zařízení podporuje čtení knih nejenom ve formátech Broadband e-Book, Adobe PDF a JPEG, ale umožňuje i přehrávání knih ve formátu MP3. Sony nabízí obsahy pro elektronickou knihu prostřednictvím svého obchodu Connect store.

MoGo Mouse

Superplochá myš pro uživatele na cestách

Pro majitele notebooků by mohl být užitečný nový výrobek americké firmy Newton peripherals: optická dvoutlačítková myš nazvaná MoGo Mouse. Jedná se o myš s extrémně plochým designem, která je určena na použití při cestách s přenosnými počítači. V průběhu transportu si plochá myš najde svůj úkryt ve štěrbině PC card. Tento slot zároveň slouží k nabíjení integrovaného akumulátoru, přičemž na jedno nabití stačí méně než jedna hodina. Potom by zásoba energie měla vystačit i na osm hodin provozu. Zařízení komunikuje s notebookem bezdrátově prostřednictvím technologie Bluetooth, a to s dosahem přibližně deset metrů.
Jedná se bezpochyby o zajímavý nápad, jak myš přepravovat na cestách, neboť pro myš není zapotřebí žádný speciální obal. Stejně tak po designové stránce se jedná o vydařený produkt. Jediným otazníkem zůstává, jak se plochá myš bude držet v ruce - a to i navzdory tomu, že disponuje výklopným podstavcem, výrobcem označovaným jako flipstand. Prodejní cena činí 70 dolarů (zhruba 1700 Kč).
Info: www.newtonperipherals.com

Filmová distribuce

Experiment se souběžným vydáváním filmů

Film Bubble (Bublina) režiséra Stevena Soderbergha na první pohled nijak zvlášť nevybočuje z běžné filmové produkce - jedná se o thriller o vraždě v jednom malém městečku. Filmu se však dostalo nezvyklé publicity, a to především z toho důvodu, že ihned po svém uvedení se má vysílat na síti HDNet a na DVD disku má být vydán jen o čtyři dny později.
Tato strategie je součástí experimentování, které provádějí některé filmové společnosti, aby se přizpůsobily novým trendům ve filmovém byznysu. Jiné společnosti to však považují za hrubé porušení běžného obchodního modelu, který zajišťuje, aby tržby z každého vydaného filmu byly co nejvyšší.
Experiment typu filmu Bubble, kdy je film vydán on-line okamžitě a na DVD jenom čtyři dny po uvedení v kině, prakticky nemá precedens. Většina filmových řetězců odmítla film distribuovat a promítat. Kina se nových trendů zřejmě obávají právem - filmy jako Lost in Translation nebo Ray byly vydány na DVD a prodej lístků do kin zareagoval značným poklesem. Jistě tedy bude zajímavé sledovat, jak se kauza kolem filmu Bubble režiséra Stevena Soderbergha dále vyvine.

Radiofrekvenční identifikace

Nadšenci si do těla implantují čipy

Někteří technologičtí nadšenci si do těla začínají implantovat speciální čipy vybavené radiofrekvenční identifikací (RFID). Mají tak v úmyslu převést funkce, jako je ověření uživatele například při přístupu do auta či do počítače, na nejmodernější elektronické vybavení.
Dosud si tyto čipy, které v blízkosti čtečky vysílají rádiové identifikační údaje, implantovalo pod kůži asi 20 lidí. Ti tvrdí, že proces implantování prakticky nebolí a že uživatel po implantování téměř netuší, že se čip nachází v jeho těle. Drobné čipy v ceně asi 2 dolary komunikují se zařízeními, když se dostanou asi 10 cm od čtečky, jež z čipu snímá data.
Výhodou takového implantátu v ruce je, že stačí nainstalovat čtečku například do dveří bytu nebo do auta a potom ho automaticky odemykat nebo zamykat kdykoli, kdy majitel mávne rukou. Někteří uživatelé používají RFID také na odemknutí počítače.
Informace o tom, kde se čipy a čtečky dají sehnat a jak je implantovat, stejně jako jiné zprávy a informace si nadšenci navzájem vyměňují na fóru s názvem Tagged (= označkovaný) na uvedené internetové adrese.
Info: http://tagged.kaos.gen.nz/

Mise Stardust

Hledejte vesmírný prach přes internet

Dobrovolníci budou mít možnost podílet se prostřednictvím internetu na vesmírném výzkumu.
Americká agentura NASA hledá zájemce, kteří by strávili přibližně 30 000 hodin hledáním drobných částic prachu, jež v průběhu sedmileté mise nasbírala sonda Stardust. Ta procestovala vzdálenost kolem 4,5 miliardy kilometrů, aby nasbírala vzorky prachu pocházejícího z komety Wild 2.
Výzkum bude probíhat přes internet. Účastníci obdrží digitální obrázky prachu ze sondy a poté na nich budou hledat útvary ve tvaru mrkve, jež vznikly po vniknutí zrnka prachu do aerogelu (skleněné izolační pěny na sondě). Odměnou za nalezení toho správného zrnka bude pro jeho objevitele možnost libovolně ho pojmenovat.
Před 20 či 30 lety by NASA najala skupinu výzkumníků, kteří by zrnka písku hledali pod mikroskopy. Dnes na to stačí automatizované digitální fotografie mikroskopického prostředí a určitý počet nadšenců na internetu.
Info: http://stardust.jpl.nasa.gov/home/index.html

Rozhovor

Elektronický úředník - reálná představa, nebo iluze?

S ministryní informatiky Danou Bérovou jsme se setkali v předvánočním čase, který je pro většinu z nás spojen s neodmyslitelným shonem. Pracovní den ministryně byl ovšem řízen zcela jinými událostmi - právě vrcholícím jednáním v Poslanecké sněmovně. I přesto si našla pár minut pro rozhovor s námi...

Chip: Projekt INDOŠ skončil v srpnu 2005. Jak byste ho hodnotila a bude na něj něco navazovat?
DB: Od svého vzniku Ministerstvo informatiky a také ministr Mlynář - ještě jako opoziční poslanec - od počátku kritizovali projekt INDOŠ. Upozorňovali jsme na to, že způsob, kterým byl realizován, není úplně nejlepší. Podle našeho názoru mu chybělo to podstatné, a to je obsah, aplikace a náplň - důvody, proč by měli učitelé začít počítače používat. Zkušenosti ze všech stran ukazují, že není podstatné mít dostatečné množství počítačů připojených k internetu, když k nim nikdo nechodí a neví, jak by je měl využívat. Hlavní průlom v českém školství by nastal v okamžiku, kdy by se na těchto počítačích přestala učit informatika, ale učily by se normální předměty, jak je tomu v jiných zemích. To je ta část projektu, kterou už se nepodařilo uskutečnit, protože náklady na pořízení infrastruktury byly příliš vysoké.
V původní podobě projekt INDOŠ už určitě pokračovat nebude. Nyní pokračuje jen připojování škol. Odpovědnost za obsah výuky se přesunuje z Ministerstva školství na jednotlivé školy, využívání nových technologií je už tedy věcí jednotlivých učitelů.

Chip: Mnoho firem se dnes potýká s problémem nutnosti vést své vnitrofiremní agendy stále v papírové podobě, přitom máme prostředky k tomu, přejít na bezpapírovou kancelář. Bude Ministerstvo informatiky vyvíjet nějaké kroky ve smyslu legislativních změn pro akceptování elektronické výměny dokumentů a dalších postupů, které by nás zbavily věčného papírování?
DB: V tom vám už dnes nic nebrání, protože Ministerstvo informatiky prosadilo novelu zákona o dani z přidané hodnoty, ve které je jednoznačně řečeno, že faktury je možné posílat a akceptovat v elektronické podobě. To už bylo sice řečeno dávno v zákoně o účetnictví, nicméně výklady některých finančních úřadů byly takové, že lze posílat elektronické faktury, ale při případné kontrole je potřeba všechny vytisknout. Novela zákona o DPH, platící od října 2005, jednoznačně stanovuje, že elektronická fakturace je stejně hodnotná jako fakturace papírová. My kromě toho připravujeme pilotní projekt pro elektronickou fakturaci do státní správy. Velmi nás zaujal příklad Dánska, které zavedlo od 1. dubna 2005 povinnost státu fakturovat pouze elektronicky.

Chip: Jednou z velmi diskutovaných problematik zjednodušení styku občanů s veřejnou správou je existence sjednocení agend a databází, které udržují konkrétní informace. Existuje nějaký tlak ze strany Ministerstva informatiky tímto směrem?
DB: Existují návrhy, jak tyto věci řešit, ale po pravdě ani jeden z nich se nepohnul příliš daleko. My jsme ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu vytvořili nový informační systém registru živnostenského podnikání, který by mohl být příkladem, jak to může dobře fungovat. Tento systém si bude pro jednotlivé výpisy, např. výpisy z rejstříku trestů, sahat sám. Bude tedy stačit přijít na živnostenský úřad, požádat o živnostenský list a nebude potřeba dodávat další informace a výpisy. Řešení, která se nám daří prosadit, jsou zatím spíše náhodná, a to v těch oblastech, kde je pro to vhodná příležitost. Vláda nám ale už schválila návrh zákona o sdílení dat, což je základní legislativní úprava základních registrů. V současné době se česká státní správa potýká s problémem, že každý správce informačního systému si vede i vlastní databázi, o které je přesvědčen, že je ta nejlepší, a odmítá sdílet data své databáze s někým jiným. Zákon by měl stanovit, že budou existovat čtyři základní registry pro nejpodstatnější údaje, které občan sděluje státu a které budou přístupné i dalším informačním systémům. Realizace však bude trvat ještě nejméně rok a půl, než se legislativní proces dokončí a projeví se v praxi.

Chip: Politické zadání pro změnu systémů státní správy tedy neexistuje?
DB: Bohužel. Zatím nikoliv a všechny snahy končí na deklarativní úrovni.
Za Chip se ptal Jiří Palyza

Systém Sipark

Jak snadněji zaparkovat

Vývojáři v Německu zkoušejí nové počítačové systémy, které by měly řidičům podstatně ulehčit parkování vozidel. Cílem projektu je vytvořit pro vícepodlažní podzemní parkoviště terminálu mnichovského letiště řídicí systém Sipark, který bude monitorovat obsazenost přibližně 9150 míst.
Jak má celý systém fungovat? Nad všemi místy bude nainstalován ultrazvukový senzor, který spolehlivě určí, zda je místo volné. Tato informace bude odeslána do centrálního řídicího systému, čímž bude operátor v daném okamžiku informován o počtu a přesné poloze míst. Tím se zjednoduší a optimalizuje kapacitní využití parkoviště a pro řidiče to bude znamenat podstatné zkrácení času, který předtím strávili hledáním volného místa. Poté, co vozidlo přejede přes vstup parkoviště, navigační systém nasměruje řidiče nejkratší možnou cestou až na nejbližší volné místo. K tomuto účelu bude v prostorách parkoviště nainstalováno přibližně 200 LED panelů, které budou zároveň propojeny s kontrolním systémem.
Hodnota projektu zavádění řídicího systému na mnichovském letišti činí 1,7 milionu eur. Použitý systém Sipark se v současnosti zavádí na sedmi letištích ve světě, včetně letišť v Bonnu, v Kolíně a ve francouzském Toulouse.
Info: www.siemens.com/traffic 

Matematické modelování

Hra pomáhá objasnit šíření epidemií

Vědci ve Spojených státech přišli na novou metodu, která jim může pomoci odhalit mechanismy cestování lidí a společně s tím i matematické vzorce šíření nebezpečných nemocí: mají v úmyslu využít dat, která byla nashromážděna v rámci internetové hry. V této populární hře (na adrese www.wheresgeorge.com) lze sledovat geografický pohyb bankovek na území Spojených států.
Například ve středověku, ve 14. století, se nemoci šířily velmi pomalu - epidemii moru trvalo celé tři roky, než se na evropském kontinentu přesunula od jihu na sever, a to průměrnou rychlostí kolem 2 km za den. V současném globalizovaném světě, kdy lidé využívají rozličné způsoby přepravy, lze očekávat mnohem rychlejší šíření nemocí (jak to ukázalo v nedávné době například rozšíření nemoci SARS).
Vědci z Kalifornské univerzity se rozhodli využít dat z internetové hry, kde účastníci mohou registrovat dolarovou bankovku a poté monitorovat její cestu po Spojených státech. S použitím dat ze hry pak výzkumníci vyvinuli matematickou teorii, která popisuje pohyby cestovatelů od malých vzdáleností k tisícům kilometrů.
"Jsme optimisté ohledně toho, že tato studie drasticky zlepší předpovědi o geografickém rozšíření epidemií," uvedl Theo Geisel z Institutu Maxe Placka, jeden z autorů projektu.
Info: www.ia.ucsb.edu, www.wheresgeorge.com

Google Video Store

Google otevírá obchod s videem

Internetový vyhledávač Google otevře novou službu zaměřenou na poskytování videoobsahů. Dosud měli uživatelé možnost využívat služby Google video, pomocí níž však mohli v televizních programech pouze vyhledávat. V rámci nové služby Google Video Store bude možné video z internetu přímo stahovat a také kupovat. Společnost Google bude pronajímat či prodávat například televizní programy CBS, sportovní přenosy z basketbalové NBA nebo také epizody starších seriálů či hudební klipy vydávané firmou Sony BMG. To vše navíc bez reklamních bloků. Jednotlivá videa lze jednoduše prohlížet na internetu, ale také stáhnout a pro jejich přehrávání použít speciální kapesní videopřehrávač, který firma připravila.
Google chce tímto krokem konkurovat úspěšnému obchodu iTunes společnosti Apple. Ta za stažení videa požaduje 1,99 dolaru a za jednu skladbu 99 centů. Google ve svém tiskovém prohlášení uvedl, že v případě jeho služby mají cenu pod kontrolou samotní dodavatelé obsahu a její výši si mohou stanovit na základě vlastního uvážení.
Info: http://video.google.com/

Flexibilní displeje

Největší pružný displej na světě

Firma Plastic Logic oznámila, že vyvinula největší ohebný displej s aktivní matricí na světě. Displej bude vystaven na 12. Internation Displays Workshop v japonském městě Takamatsu.
Nový ohebný zobrazovač má úhlopříčku 10 palců s rozlišením SVGA (600 x 800) a 100 ppi (pixelů na palec) ve čtyřech stupních šedi. Je pouze 0,4 mm tenký a využívá technologii E Ink Imaging Film, která se podobá potištěnému papíru. Stejně jako papír je displej možné ohnout nebo srolovat. Elektrickou energii spotřebovává pouze při aktualizaci textu.
Plastic Logic má v úmyslu spojit se s dalšími výrobci a začít nový produkt dodávat na trh.
Info: www.plasticlogic.com


Dokumenty ke stažení