Menu

Kudy to bude, pane?

Test šesti mobilních navigátorů 

Kudy to bude, pane?

Dokáží mobilní GPS navigátory, tzv. portable navigation assistants, dovést řidiče k cíli? Rozhodli jsme se je otestovat a zjistit, jestli je takový navigátor skutečně lepší než spolujezdec s mapou na klíně.
Text: Gunnar Troutech, Jan Řezáč

Rozkládací papírová mapa narůstá do obludných rozměrů a zakrývá už skoro celé přední sklo. Spolujezdec se zoufale snaží najít, kde jsme: „Doleva. Ne, ne, doprava!“ Pozdě. Odbočili jsme špatně a v autě houstne atmosféra.
Abychom se nemuseli kvůli cestě věčně hádat, existují zařízení GPS. Výhodou přenosného navigačního asistenta je to, že nepotřebuje vlastní sedadlo, vždycky ví, kde je, a vydává jasné pokyny, kterým směrem jet. Společný rodinný výlet tak proběhne harmonicky, přesně tak, jak jsme si ho plánovali.
Který z nepřeberného počtu nabízených navigátorů ale opravdu k něčemu je? Který je nejspolehlivější, zná většinu ulic a dá se nejlogičtěji ovládat? Posadili jsme se za volant a řídili jsme se pokyny šesti mobilních navigátorů. Dopředu prozradíme jednu dobrou zprávu: Žádný z nich se neztratil!

Testovaná skupina: Nejlepší GPS v ceně do 12 500 Kč

Cena GPS se ve většině případů pohybuje mezi 10 000 a 13 000 Kč. V této cenové skupině se také momentálně prodává nejvíc přístrojů. Existují samozřejmě i dražší navigátory, přičemž za některé zaplatíte i přes 20 000 Kč. Nabízejí různé další multimediální funkce, elektronické průvodce nebo slovníky. V našem testu jsme se omezili na šest cenově dostupnějších modelů.
Aby měl test dostatečnou vypovídací hodnotu, museli jsme shromáždit přes 5000 jednotlivých údajů. Naši redaktoři ujeli s každým navigátorem přes 150 km po předem určených zkušebních trasách, aby viděli, jak se zachová ve složitějších dopravních situacích. V laboratoři jsme pak zkoumali kvalitu displeje, akustické vlastnosti přístroje a také výdrž baterie.

Ergonomie: Důležité je rychlé ovládání

Navigační systém by měl člověku pomoci a usnadnit mu cestu. Funguje to ale jenom tehdy, pokud řidič chápe, co mu chce přístroj říct, a samozřejmě pokud má přístroj rychlé a jednoduché ovládání.
Používat za jízdy drobná tlačítka nebo dokonce dotykové pero je skutečně nepraktické. Všechny navigátory, které jsme testovali, se dají ovládat i tak, že se jednoduše dotýkáte prstem displeje.
Absolutně vyloučené je dlouhé čekání. Proto by měl být navigátor rychle v obraze a vědět, kde se právě nachází a jak se nejrychleji dostane do zadaného cíle. Jestliže mu však trvá minutu, než určí vlastní pozici, a pak potřebuje ještě další dvě minuty na to, aby propočítal cestu k cíli, řidič se nejspíš radši zase obrátí na spolujezdce.
A právě tady se začíná oddělovat zrno od plev. Nejrychlejší v disciplíně TTFF (time to first fix, doba do určení polohy) byl navigátor TomTom One. Stačilo mu na to 36 sekund. Na opačném konci žebříčku skončil navigátor Becker Trafic Assist Highspeed 7934 s 57 sekundami, a to přesto, že používá moderní čipovou sadu GPS (SIRF III).
V případě výpočtu cesty jsou rozdíly ještě výraznější a projevují se především tehdy, pokud je cíl daleko. Jedete-li například z Aše do Opavy, potřebují navigátory na výpočet nejlepší trasy od 10 (Garmin) do 28 sekund (Becker).
Ztráta času nastává i v okamžiku, kdy je menu tak složité, že vám trvá celou věčnost, než se probojujete k nejčastěji používaným nastavením. Dobrým příkladem je výběr uložených tras a cílů. Zatímco u navigátoru Garmin vám stačí dvakrát ťuknout prstem na displej, u přístroje ViaMichelin musíte projít čtyři kroky. A jak náš ergonomický test dopadl? Navigátor TomTom One sice nevyniká ve všech disciplínách, ale v této kategorii přece jenom vede, a to díky veškerému skvěle jednoduchému a intuitivnímu ovládání.

Navigace: Kreativita při hledání trasy

Každý navigátor musel absolvovat šest standardních jízd. Při výběru trasy projevovaly přístroje určitou kreativitu, a tak v obydlených částech města s úzkými uličkami zvolil každý z nich jinou „nejkratší“ cestu. Ale protože jsme neztratili moc času, hodnotili jsme tyto odchylky jako minimální. Body jsme strhávali za vážnější prohřešky. Například navigátor X-930 od firmy ViaMichelin nás na cestě informoval teprve deset metrů před sjezdem z dálnice, že se máme „za okamžik“ držet vpravo. I kvůli tomuto doslova nebezpečnému pokynu proto skončil na posledním místě.
Výběru nejlepší trasy by měla napomáhat funkce Traffic Message Channel (kanál dopravního zpravodajství, TMC). Rádiový signál RDS přenáší dopravní zprávy přímo do navigátoru, který se pak snaží překážku objet. Bohužel až příliš často navigují přístroje s funkcí TMC kolem překážky, která už neexistuje, nebo naopak nic netuší o zácpě, ve které právě stojíme. Nicméně možnost používat funkci TMC by měl uživatel rozhodně mít.

Vybavení: Bez aktuálních map to nejde

Kromě držáků, nabíjecích a datových kabelů, softwaru a paměťové karty jsme hodnotili také vybavení mapami. Mapový materiál by měl být co možná nejrozsáhlejší a hlavně aktuální, protože navigátor musí znát každou ulici.
Pokud vás kromě obligátního držáku do auta zajímají ještě speciální nástavce, například na motorku nebo na kolo, najdete v následující tabulce v kolonce „Příslušenství“ všechno, co se ukrývá v krabici kromě samotného navigátoru.

Závěr

Srovnávací tabulka jednotlivých zařízení hovoří za vše. Vybírejte tedy podle vámi žádaných parametrů. Pokud se vám již nějaké zařízení dostalo do ruky a jste na něj zvyklí, budete při výběru uvažovat asi jinak.
Ať už si vyberete jakékoli zařízení, osoba na sedadle spolujezdce si určitě oddychne a vaše nervy budou při jízdě konečně v klidu. Navigace GPS výborně poslouží nejen jako 100% bezchybný navigátor a vyhledávač nejbližších bodů zájmu (benzinové stanice, restaurace, hotely…), ale také jako přesný měřič rychlostí (ve spolupráci s tempomatem ve vašem voze máte v rukou úžasný prostředek, jak předejít pokutám za rychlost.

Vítěz testu

TOMTOM ONE

Celkové hodnocení: 94
Informace: www.tomtom.cz
Cena: 10 850 Kč
Poměr ceny a výkonu: velmi dobrý
S navigátorem TomTom One dojedete spolehlivě do cíle. Žádný jiný testovaný přístroj nezískal v kategorii navigace a ergonomie 100 bodů. A díky rozumné ceně se TomTom One umístil hned na druhém místě i v hodnocení poměru ceny a výkonu. To si zasluhuje náš respekt. Drobné slabiny má ale ve výbavě, hodila by se rozhodně dobíječka do normální zásuvky. Navíc jsme postrádali i přijímač TMC, takže pokud nechcete skončit v zácpě, nezbude vám než si připlatit, stáhnout si aktuální informace přes GPRS do mobilního telefonu a pak je přenést do navigátoru pomocí Bluetooth.

NA CO BYSTE SI MĚLI PŘI NÁKUPU DÁVAT POZOR

DRŽTE SE TĚCHTO TIPŮ, ABYSTE NENALETĚLI NA NEVÝHODNÉ NABÍDKY

Zkontrolujte mapovou výbavu: Kupovat mapy dodatečně se prodraží. Vybírejte si proto mapy oblastí a zemí, které budete potřebovat nejspíš (např. Evropa, Česká republika, Slovensko, Německo, Rakousko).
Počítejte i s cenou za aktualizace: Staví se víc silnic, než byste si mysleli, a proto je důležité mít aktuální mapy. Ověřte si, jaký je stav map v navigátoru a kolik vás bude stát pozdější aktualizace.
Zabudovaná čipová sada GPS: Čipová sada SIRF II je už zastaralá, rychleji (alespoň většinou) se k cíli dostanete s čipovou sadou SIRF III.
Hlasitost reproduktoru: Vyzkoušejte si navigátor v obchodě. Prakticky každý má demorežim, ve kterém přístroj předstírá, že přijímá signál GPS a je v pohybu. Při té příležitosti můžete posoudit, zda pokyny uslyšíte i ve svém autě.
Čitelnost displeje: Displej by měl být čitelný i při dopadu přímého světla. Když do auta začne svítit sluníčko, většinou nemáte čas schovávat navigátor někam do stínu.
Potřeba aktuálních zpráv TMC: Příjem TMC znamená často další kabel (anténu) v autě. Rozhodněte se proto, jestli vám aktuální dopravní zprávy za to opravu stojí.

Cenový tip

GARMIN NÜVI 300

Celkové hodnocení: 92
Informace: www.garmin.cz
Cena: 8 700 Kč
Poměr ceny a výkonu: výborný
Společnost Garmin představila žhavou novinku, jež by měla svojí cenou a vybaveností konkurovat našemu vítězi testu od firmy TomTom. Jako jediný přístroj ze zde testovaných obsahuje i turistickou mapu. Mapa obsahuje kompletní zákres silnic a ulic (cca 350 měst) ČR a navíc nezpevněné cesty, turisticky značené trasy, cyklotrasy a výškopis. Mapa naviguje nejrychlejší nebo nejkratší trasou po silnicích a ulicích (ne turistických trasách). I přes fakt, že se jedná o druhé z nejlevnějších GPS zařízení, je jako jediné vybaveno i multimediálně. Můžete si za jízdy poslechnout MP3, prohlížet obrázky, zaposlouchat se do elektronických knih, které vám přístroj sám přečte, a mnoho dalšího. Pokud si nevystačíte s mapami ČR, za 10 990 Kč získáte variantu De-Luxe, kde najdete DVD s navigační mapou Evropy.


Dokumenty ke stažení