Menu

MP3 do auta

MP3 do auta

Poslech rádií je pro vás - nejen z důvodu všudypřítomné reklamy - utrpením a přehrávač kazet už také mele z posledního. Bude tedy lepší investovat do nového autorádia, nebo zvolit alternativní řešení?
Petr Kratochvíl, Vratislav Klega

V tomto článku najdete:

Šest FM transmiterů v testu
Nadupaná autorádia
MP3 a automobilky
Rady pro nákup

Hudební formát MP3 pronikl do každodenního života většiny z nás. „Empétrojky" najdete nejen v přenosných přehrávačích, ale také v mobilech, DVD přehrávačích nebo domácích kinech. Jejich cesta do automobilu je však mnohem obtížnější. Podpora ze strany výrobců automobilů není právě nejlepší (viz infobox). U starších vozů bylo nutné použít tzv. kazetový adaptér. Jedná se o zařízení, které se vloží do běžného kazetového přehrávače. V místě, kde přehrávač očekává pásku, je speciální součástka, která simuluje kazetu. Druhou část adaptéru tvoří běžný jack kabel, kterým přivedete zvuk z libovolného zvukového zdroje - MP3 přehrávače, notebooku nebo přenosného DVD přehrávače.

Cesta vzduchem

Modernějším zařízením je FM transmiter (FMT) - zařízení, které funguje jako FM vysílač. Až donedávna bylo jeho použití u nás nelegální, ale „novela ČTÚ" z loňského léta vše napravila (www.pira.cz/vofm.htm). Už v úvodu testu vám však můžeme prozradit, že ve většině případů jde o nouzové řešení - FMT se slušnému autorádiu nevyrovná ani v oblasti kvality zvuku, ani v oblasti komfortu ovládání.

FM „USB" transmitery

FMT je zařízení jen o málo větší než krabička od zápalek. Dodaný obsah dokáže vysílat na vybrané FM frekvenci, kterou si naladíte na svém autorádiu. Práce s ním je snadná: pomocí jack kabelu připojíte k FMT libovolný přehrávač a FMT vložíte do 12V zásuvky pro zapalovač. Jak na FMT, tak na autorádiu naladíte stejnou volnou frekvenci. Pak už stačí spustit přehrávač a můžete si vychutnávat své oblíbené hity.
k Verze s USB obsahuje navíc i čip pro přehrávání MP3. Pak stačí připojit USB flash disk s MP3 soubory a FMT začne přehrávat a vysílat vložený obsah. Portem USB byly vybaveny přehrávače Emgeton, Trekstor a Evolve.

Zvuk zklamáním

Při testování jsme zjistili, že USB verze má také celou řadu nevýhod. V první řadě je nutné zmínit kvalitu zvuku. Ve většině případů byla kvalita zvuku o řád horší než u verzí bez USB. Výjimkou bylo použití ve voze, ve kterém byla anténa velmi blízko vysílače (viz rámeček Jak jsme testovali). Ani ovládání nás příliš nepotěšilo. Nepoužitelný displej, neergonomická konstrukce a titěrná tlačítka - to vše bylo v každodenním provozu spíše pro zlost. Pokud tedy máte ve zvyku neustále „skákat" po skladbách, tato varianta FMT pro vás není zrovna ideální.

Emgeton

FM transmiter podobný malému joysticku s kloubem uprostřed, který do redakce dorazil mezi prvními, nás poněkud zklamal. Provedení přístroje nebylo zrovna ideální - kloub byl příliš volný, což sice usnadňovalo jeho naklánění, ale radikálně ztěžovalo ovládání. Při pokusu o stisknutí libovolného tlačítka často docházelo k pohybu kloubu až do krajní polohy (nebo k „nárazu" USB flash disku do plastu ve voze). Při těchto pohybech docházelo k výpadkům přehrávání, přičemž v některých případech pomohlo až vytažení FMT ze zásuvky. Další problém se objevil při pokusu o použití rozměrnějších USB flash disků. Konstrukce zabraňuje plnému zasunutí disku do zdířky, což může zabránit jeho načtení. Zklamáním byl i zvuk, který postrádal basy, nezvládal výšky a v náročnějších pasážích se měnil na chrčení. Nepříjemné bylo, že frekvenci nebylo možné volit plynule - k dispozici bylo jen 14 předvolených frekvencí, což nemusí stačit.

Trekstor

Na první pohled identická konstrukce jako u Emgetonu, přístroj má navíc stejné problémy s ovládáním i s mohutnějšími USB flash disky. O to větší bylo naše překvapení při hodnocení kvality zvuku. Přestože do kvalitní reprodukce měl zvuk daleko, byl o dost lepší než u Emgetonu. Přístroj navíc disponuje tzv. Power modem, ve kterém zvýší výkon vysílače - nicméně na kvalitě zvuku se to nijak neodrazilo.

evolve Fusion FM transmitter

Měli jsme možnost otestovat i horkou novinku, která se má na pultech objevit teprve v letošním létě. Evolve Vision FM Transmitter měl velmi slibný začátek - elegantní vzhled, lepší provedení a mírně vylepšené ovládání. Po načtení prvních „empétrojek" z USB flash disku (které bylo mimochodem nejrychlejší v kategorii) však přišlo zklamání - zvuk zdaleka nedržel krok se vzhledem a přístroj se tak zařadil na chvost celého pole. To, že displej ukazuje i číslo skladby, ani standardně dodávané dálkové ovládání nemohly vyvážit nevyrovnanou kvalitu reprodukce.
 Až těsně po uzávěrce testu jsme po konzultaci s dovozcem zjistili „trik", jak tento přístroj donutit k lepším výkonům. Při testování byla nastavena hlasitost na polovinu (stejně jako u ostatních přístrojů), což evolvu příliš nesvědčilo. Pokud ale hlasitost na tomto transmiteru snížíte na co nejnižší úroveň (10 nebo 15 ze 100), a naopak zvýšíte hlasitost autorádia, kvalita reprodukce se rapidně zlepší. Tento trik však budete v uživatelském manuálu hledat marně.

Belkin TuneCast II

Jeden z nejrozšířenějších FM transmiterů u nás je charakteristický především svou bytelnou konstrukcí. Nemusíte se tak bát ani nešetrného zacházení - vše drží na svém místě. Dojem solidního výrobku umocňuje také nejsilnější (ale bohužel také nejkratší) audiokabel. Ten lze snadno připevnit k „tělu" přístroje, takže při převozu nikde „neplandá". Dojem z provedení trochu kazil autoadaptér, který se při méně šetrném pohybu vypínal nebo „chrastil". Kvalita zvuku byla z této kategorie nejhorší, ale stále o třídu nad FMT s USB vstupem. k Za zmínku stojí vyšší doporučená cena (1 199 Kč včetně DPH), kterou lze ale na internetu „srazit" pod 800 Kč.

Belkin TuneCast 3

Stále Belkin se „vším všudy". Robustní konstrukce, snadné ovládání a dobrá ergonomie. Ve srovnání s Belkinem II se mírně zlepšila nejen kvalita zvuku, ale i celá řada drobností. Počínaje delším audiokabelem a konče praktičtějším ovládáním. Promyšlený držák do auta udělal z tohoto zařízení téměř ideálního společníka na delší cesty. Přístroj nabízí i přepínač mono/stereo, rozdíly v kvalitě zvuku jsme však nezpozorovali. Možná to bylo tím, že Belkin patřil k tomu nejlepšímu, co jsme měli možnost vyzkoušet. K celkově výbornému přístroji máme jen dvě výtky. První se vztahuje ke snížení počtu předvoleb (zde jsou dvě, „starý" Belkin měl čtyři). Druhou výtkou, pro většinu uživatelů klíčovou, je cena (1 799 Kč) - i když v internetových obchodech bude cena jistě pod hranicí doporučené částky, i tak bude dvakrát převyšovat cenu transmiteru od TakeMS.

TakeMS FM-Transmiter

Posledním účastníkem testu byl TakeMS. První, co vás na tomto zařízení zaujme, je jeho konstrukce. Směs pouťového vzhledu a nepříliš pečlivé konstrukce uživatele příliš nepotěší. Nás rozčiloval především odpadávající kryt baterie, který „mizel" vždy v nejméně vhodnou dobu. Hledat ho při vystupování z auta patřilo k našim oblíbeným kratochvílím. Ani ovládání přístroje by cenu za ergonomii nezískalo. Titěrná tlačítka a podivný „čudlík" pro paměť zklamou především uživatele s většími prsty. V čem však tento transmiter exceloval, to byla kvalita zvuku - považujeme ji za nejlepší v testu. Ve spojení s dobrou cenou lze TakeMS FM-Transmiter označit za výrobek se skvělým poměrem cena/výkon.

Závěr testu

Vítězem testu se zaslouženě stává Belkin 3. Jen o chloupek horší kvalitu zvuku (ve srovnání s výrobkem TakeMS) vyvažuje několikanásobně lepší použitelností. Jak provedení, tak i ovládání z něj dělají ideální volbu pro náročnější uživatele. Pokud vás nevyděsí jeho cena, najdete v něm praktického každodenního pomocníka na cestách. Chcete-li za každou cenu ušetřit, bude pro vás ideální volbou právě TakeMS FM-Transmiter, který disponuje nejlepším zvukem z testovaných přístrojů. Jeho ovládání a provedení odpovídá částce, kterou za něj zaplatíte v internetových obchodech (400 Kč). Pokud nemáte žádný audiopřehrávač a trváte na nákupu FM transmiteru s USB vstupem, lze s přivřeným okem doporučit Trekstor, který jako jediný (byť s výhradami) dokázal nabídnout přijatelnou kvalitu zvuku.

MP3 do starších aut

Nová auta jsou problematická: klasická autorádia z nich mizí a jsou nahrazována multifunkčními panely. Výměna autorádia je tak prakticky nemožná. Starší automobily mají v tomto výhodu: jejich autorádia jsou standardizovaná, připojují se univerzálními ISO konektory a jejich výměnu zvládne za pár minut i naprostý laik. Nejsložitější bývá vytažení starého rádia. To však zkušení zloději zvládají za dvě sekundy, nejde tedy o složitý postup.

MP3 na USB

Autorádia, která obsahují USB port, jsou stále hodně exotické zboží a v každém obchodě je nekoupíte. Výhodnou koupí v této kategorii je bezesporu model Sony CDX-GT616U. Za poměrně slušnou cenu (kolem 5000 Kč) získáte velmi kvalitní autorádio s citlivým tunerem a přehrávačem obsahu flash disků. Kromě standardních MP3 a WMA podporuje AAC či Atrac3plus. Zajímavý je také model Sony MEX-1GP s interní 1GB pamětí, který si obsah flash disku zkopíruje, takže flash disk nemusí být zastrčený v rádiu.

Bluetooth i paměťové karty

I velcí výrobci, jako je Panasonic, Sony, Pioneer, Blaupunkt či Kenwood, se pustili do výroby autorádií nabitých IT. Nechybí Bluetooth, pomocí kterého je možné používat autorádio jako handsfree, ale ani čtečky karet: máte-li v digitálním fotoaparátu kartu s velkou kapacitou, můžete část kapacity využít pro hudbu. Poté stačí vložit kartu do rádia a vychutnávat si hudbu. Zástupcem této kategorie a zároveň tipem na nákup je Blaupunkt Canberra SD27. Ve výbavě nechybí čtečka SD a MMC karet pro přehrávání MP3 a WMA, AUX vstup pro připojení jacku z libovolného přehrávače a rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu - a to nejen pro telefonování, ale také pro přehrávání hudby pomocí technologie Bluetooth audio streaming. Nebude tak nutné nosit s sebou ani flash disky, ani paměťové karty - postačí vám mobil. Přes technologickou vyspělost je příznivá i cena: 3490 Kč.

MP3, USB a automobilky

Automobilky zřejmě nemají USB a MP3 rády. Mít USB od výrobce automobilu znamená tučně si připlatit. Výjimkou jsou korejské vozy Kia a Hyundai. Kia u svého modelu cee'd nabízí USB port a AUX vstup u dvou ze čtyř výbav bez příplatku. Můžete tedy připojit jak USB flash disk, tak iPod či jakýkoliv jiný jack výstup. V případě levnější výbavy tuto vymoženost dokoupit nelze. Hyundai u zbrusu nového modelu i30 nabízí USB i AUX ve všech stupních výbavy bez příplatku.
U Volkswagenu si za USB připlatíte více než 12 000 Kč, Renault dává podporu USB zásadně jen do nejluxusnějších výbav a k levnějším si ji dokoupit nemůžete. Ford ve své nové vlajkové lodi, modelu Mondeo, žádnou podporu USB nenabízí.
Stejně neslavně je na tom i Škoda Auto, jejíž podpora USB je nulová. Slabou útěchou jsou dvě rádia v nabídce (Beat a Dance), která mají AUX vstup pro připojení jacku.
Chcete-li poslouchat MP3 v autě s originálním autorádiem, bude třeba je vypálit na CD. Téměř všechna autorádia už totiž podporují MP3 z CD. Budoucnost je naštěstí růžová: luxusní automobily mají už dnes ve své výbavě pevné disky o kapacitě několika desítek GB, na které můžete nahrát svou oblíbenou hudbu. Lze očekávat, že během několika let se tento luxus dostane i do aut cenově dostupnějších.

Zdaleka se vyhněte...

Jedním ze spouštěcích mechanismů tohoto testu byl FMT Teac MP-FM-101. Když se objevil v redakci, postupně jsme se na něj vrhali jako hladoví supi a po pár dnech jsme ho se zklamáním vraceli. Ani v jednom z testovaných vozů (tedy kromě VW Touran) ze sebe nevydal víc než chrčení. Efektní design ve spojení se známou značkou nás navnadil, ale přístroj se nám nepodařilo „donutit k práci". A právě rozhořčení „Jak to, že to nefunguje?" bylo prvním impulzem k testu.

Video z testování

Chcete vidět USB FMT v akci? Na Chip DVD v rubrice Chip Plus naleznete krátké video z testování USB FMT. Sami si tak můžete udělat obrázek o kvalitě reprodukce.

PŘEHLED: FM transmitery

Těžký výběr

Do grafu jsme zanesli nejdůležitější parametr - kvalitu reprodukce. Vodorovná osa již tradičně zobrazuje cenu v bodech. Většina výrobků má daleko k ideální koupi.

JAK JSME TESTOVALI

Hlavním kritériem, které jsme u FMT hodnotili, byla pochopitelně kvalita zvuku. K dispozici jsme měli čtyři zcela odlišné vozy (a to jak z hlediska rozměrů, tak umístění antény): Ford Galaxy (MPV, anténa integrována v zadním okně); Hyundai Sonata (limuzína, automaticky vysouvaná anténa až na konci karoserie); Peugeot 406 (sedan, anténa na střeše); Volkswagen Touran (miniMPV, anténa v horní části čelního skla). Dalo by se říci, že především umístění antény hrálo v kvalitě zvuku hlavní roli. Ve Fordu Galaxy vydávala většina FMT jen zoufalý šum, ta nejlepší zařízení se zmohla na úroveň chrčícího rádia z dvacátých let minulého století. S výjimkou TakeMS, které hrálo skvěle i zde. Ještě hůře se zařízení chovala ve voze Hyundai Sonata, u kterého je anténa zcela mimo karoserii a signál musí urazit vzdálenost téměř tři metry. Naopak ve VW Touran předvedly všechny FMT dokonalou reprodukci - hlavním důvodem je zde vzdálenost od antény, která nepřesahuje jeden metr. Při použití zásuvky zapalovače u prostřední řady sedadel se totiž kvalita skokově zhoršila. Pokud jste tedy vlastníkem podobných vozů, nemusíte si lámat hlavu s výběrem. U velkých MPV s anténou vzadu je FM transmiter nepoužitelný, naopak v případě řešení použitého ve VW Touran můžete zvolit jakýkoliv výrobek. Při hodnocení kvalit reprodukce jsme tedy brali v úvahu pouze výkony, které transmitery předvedly ve voze Peugeot. Také je však nutné dodat, že kvalita reprodukce závisí i na kvalitě autorádia a antény a na stabilitě elektroinstalace.
 Dalším kritériem, které jsme u FMT hodnotili, bylo provedení. Z hlediska „bytelnosti" se jednotlivé výrobky rapidně lišily, rozdíly byly i u kvality „příslušenství". Poslední položkou hodnocení bylo ovládání (zaměřili jsme se především na použitelnost v automobilu).

Zkontrolujte při výběru

*Ladění
Aby FMT korektně fungoval, musí být frekvenční okolí čisté (bez signálu jiného rádia) aspoň 0,3 MHz na každou stranu. Volte přístroje s plynulým laděním. Přednastavené frekvence nemusí vždy vyhovovat.
*Paměti
Pokud více cestujete, volte zařízení nabízející více „pamětí pro frekvence" - usnadní vám to hledání volné frekvence pro přenos mezi transmiterem a autorádiem.
*Provedení
Vezměte svůj flash disk a zkuste jej vložit do FMT. Nebrání konstrukce zasunutí disku? A je možné jej vůbec zasunout do vaší zásuvky v autě?
*Jen na zkoušku
Domluvte se s prodejcem na možnosti otestování ve vašem automobilu. Přenosu signálu mohou bránit i takové maličkosti, jako je vyhřívání skla, pokovená skla či speciální fólie.
*S baterií
Vypnete-li v autě zapalování, většinou odpojíte i napájení zapalovače. Chcete-li poslouchat i když stojíte, hledejte přístroje s vlastní baterií nebo akumulátorem.
*Raději rádio
Pokud to váš automobil umožňuje, sáhněte raději po rádiu s USB vstupem. Kvalita zvuku je nesrovnatelně lepší.


Dokumenty ke stažení