Menu

Novinky od Googlu

GOOGLE EARTH A IGOOGLE

Novinky od Googlu

Český internet si v oblasti vyhledávání žije svým vlastním životem - především proto, že zde už delší dobu vládne Seznam, následovaný dalšími lokálními „službami“. Zatímco ostatní odpočívají, Google zbrojí a připravuje se na finální úder.
Petr Kratochvíl

Novinek se na českém internetu objevilo v posledních šesti měsících jen velmi málo. Výjimkou je občasný redesign nebo vylepšení služby, což lze ale jen stěží označit jako „trhák“. Naopak Google své služby nejen přejmenovává a upravuje z hlediska designu, ale především je vylepšuje a optimalizuje. Ty nejdůležitější novinky vám nyní představíme. V příštím čísle navíc najdete rozsáhlý test vyhledávácích služeb, ve kterém Google porovnáme nejen s jeho zahraničními, ale i českými konkurenty.

Můj Google

Není to tak dávno, co některé české portály nabídly „personalizaci“ úvodní stránky, díky které jste si mohli upravit „příjem“ novinek podle svých potřeb a nálad. Podobnou službu, ale s „o třídu“ lepšími vlastnostmi, nyní nabízí i Google. Zkušenější a zvědavější uživatelé si nemohli nevšimnout projektu Google Personalized Homepage, který nyní září pod jménem iGoogle. Služba iGoogle (odkaz na ni najdete v pravém horním rohu webu Googlu) umožňuje nejen měnit skiny a vytvářet „záložky“, ale také přidávat různorodé služby či gadgets. Jejich pomocí lze stránku iGoogle proměnit na nepostradatelného pomocníka (nebo multimediální cirkus…). Více informací o této službě se dozvíte v článku Kancelář od Googlu na straně 128.

V hledáčku Země

Už samotná čtvrtá verze populárního Google Earth přinesla několik revolučních novinek, které GE změnily ve skutečně silný nástroj. Podpora textur u 3D modelů, nová verze klm souborů, sdílení geografických informací, ale i vylepšené uživatelské rozhraní přilákaly celou řadu nových uživatelů. Ještě před začátkem léta Google nabídl novou „podverzi“ (4.1) svého populárního „prohlížeče světa“ Google Earth. Radovat se mohli i čeští uživatelé, protože poprvé bylo možné najít mezi podporovanými jazyky češtinu. To znamená nejen české nabídky a ovládání programu, ale i česká města s českými adresami. V průběhu léta navíc Google aktualizoval letecké snímky vybraných částí světa, což opět posunulo použitelnost této služby o úroveň výše. Mezi „vylepšenými oblastmi“ totiž není jen Kanada, Anglie, Německo nebo Rakousko, ale také střední Evropa. Fajnšmekři ocení i vylepšení map Afriky, Antarktidy nebo Jižní Ameriky, horolezci zase vylepšený terénní model u některých pohoří. Ne, mapy na Seznamu nebo Amapy se o své využití bát nemusí (Google je stále kilometry za nimi), ale pokud váš pohled směřuje za naše hranice, je Google jasnou volbou.

Ulice naší vesnice

Opravdu revoluční novinku načasoval Google na počátek června. V rámci služby Google Maps nabídl funkci Street View, která umožňuje pohled očima turisty. Města už tak nebudete muset prohlížet jen „suše“ z ptačí perspektivy, ale tak, jako byste se sami procházeli ulicemi. Novinka je sice zatím dostupná pouze pro vybraná města v USA, ale za krátkou dobu už „posbírala“ celou řadu kontroverzních reakcí. Velká část uživatelů (především turistů a návštěvníků vybraných měst) je nadšena službou, která jim umožní snadnější nalezení vybraných cílů nebo i oživení vzpomínek z dovolené. Nezanedbatelné jsou však i ohlasy lidí, kteří se obávají o ztrátu soukromí („Ona ta paní Blacková se svojí kočičkou pořád kouká z okna…“), o kterou je Street View částečně může připravit. Další zajímavou novinkou od Googlu (související s výše uvedenými mapami) jsou tzv. Mapplets. Jde v podstatě o pomocníka pro vývojáře, kteří tak mohou snadno vytvářet aplikace do Google Maps, podobně jako existují gadgets v iGooglu.

Šaty dělají člověka

Ačkoliv jsme se o „redesignu“ v úvodu zmiňovali s hanlivým podtextem, musíme přiznat, že úpravy vzhledu se dotkly i Googlu. Nešlo sice o žádné radikální změny, pravidelný k k návštěvník si jich ale nemůže nevšimnout. Většina uživatelů ocenila především sjednocení „navigace“ u jednotlivých služeb (a že jich Google má…). Ta se přesunula do levého horního rohu a ukončila tak tápání například při přechodu z Gmailu na Google Maps či Calendar.

Personalizace

Většina z nás má Google spojený především s vyhledáváním a podle toho ho i používá. A právě to chce Google změnit - většina nových služeb buď vyžaduje, nebo alespoň doporučuje registraci. Začalo to službou Gmail, pokračuje přes Google Bookmarks a Google History a skončí dokonalým ovládnutím „vašeho internetu“. Pro vás to bude znamenat snadný přístup ke službám, které budou přesně plnit vaše přání a požadavky, pro Google to budou podrobné informace o milionech surfařů, které mají v současné době v reklamní oblasti cenu zlata…

Kolik jazyků znáš?

O tom, že na internetu vládne angličtina, určitě nikdo nepochybuje. Nikdo (snad kromě Američanů) patrně také nepochybuje o tom, že existují i miliony stránek v jiných jazycích, plné zajímavých informací. Otázkou tedy je, jak tyto informace zpřístupnit pro anglicky mluvící surfaře. A protože „překladatelská“ stránka Googlu (http://translate.google.com) je světelné roky pozadu za skutečnými schopnostmi tohoto gigantu, leckoho napadne, co má asi Google v rukávu. Podle posledních informací by to mohlo být vícejazyčné vyhledávání (cross-language information retrieval, CLIR).
Dech bere už samotný princip - vámi hledaný dotaz se přeloží do více jazyků a poté je vyhledán i na příslušných cizojazyčných stránkách. Zobrazeny jsou všechny vyhledané stránky, ty cizojazyčné pochopitelně i s odkazem na přeložený web obsahující hledaný pojem. Příslušný patent je už nějakou dobu na světě (www.google.com/patents?id=CdwOAAAAEBAJ&dq=qnaturally), otázkou tedy zůstává pouze jeho první použití…


Dokumenty ke stažení