Menu
CHIP Speedtest

Internet Explorer 8

Internet Explorer 8

Microsoft nabídl uživatelům NOVOU BETA VERZI INTERNET EXPLORERU. Stojí za to ji vyzkoušet? A dokáže se postavit čelem novince od Googlu?
PETR KRATOCHVÍL

Není to tak dávno, co jsme kandidáty Microsoftu chystající se do války browserů pasovali do role outsiderů. Internet Explorer 7 nás o svých kvalitách nepřesvědčil a první beta verze IE8 byla spíše „nepovedeným pokusem“. Má tedy vůbec cenu pouštět se do zkoumání její následovnice?

Drobnosti, které potěší

Doposud měly prohlížeče z Redmondu nálepku „Jen pro nenáročné“. IE8 by mohl být prvním pokusem o změnu směru. Neznamená to, že by uživatelé Opery měli úprkem spěchat na servery Microsoftu, ale například ve srovnání se základním Firefoxem a především s browserem od Googlu toho osmá verze IE nabízí překvapivě mnoho. Celou řadu vlastností je možné označit jako „praktické drobnosti“:
* vylepšený adresní řádek, umožňující hledání;
* zvýraznění aktuální adresy navštíveného webu – zvýrazněné jméno domény jako ochrana proti phishingu;
* automatické doplňování – používá nejen historii navštívených stránek a oblíbené stránky, ale například i RSS vlákna;
* režim kompatibility – na rozdíl od předchozí verze už zde nenajdete tlačítko, přechod může být zcela automatický a lze nastavit i seznam webů „vyžadujících“ kompatibilitu;
* vylepšený filtr proti phishingu a malwaru – včetně ochrany proti XSS útokům.
Podobných praktických drobností najdete v novém IE celou řadu. Právě tyto maličkosti naznačují, že Microsoft konečně opustil cestu „strohého“ browseru.

Cesta k více funkcím

Dalším krokem k rozšíření možností Internet Exploreru jsou akcelerátory, u nás také označované jako „aktivity“. Zjednodušeně řečeno jde o jakési doplňky, které rozšiřují funkce IE. Například doplněk nabízející propojení s Live Maps vám poté, co označíte název města či země, v malém okénku ukáže, kde město/země leží. Problémem je však to, že nabídka akcelerátorů je prozatím malá – až budoucnost ukáže, zda budou mít ostatní firmy zájem o vytváření vlastních akcelerátorů.
Další šikovnou funkcí, která zajistí „soukromé surfování“, je tzv. „InPrivate Browsing“. V tomto modu by prohlížeč neměl ukládat žádný ze záznamů o tom, co právě děláte. Jako bonus lze označit elegantní mazání uložených dat. Zatímco většina prohlížečů nabízí jen volbu „smazat/nesmazat“, u Internet Exploreru najdete volbu, která vám umožní zachování informací pro oblíbené stránky. Díky tomu tak například zachováte cookies potřebné k nakupování v internetových obchodech nebo další informace z vašich oblíbených stránek.
Jednou ze slabin předchozích verzí byla správa doplňků – když už se vám „podařilo“ nějakým způsobem vylepšit schopnosti browseru, zjistili jste, že máte nad doplňkem jen „malou moc“. Nyní je vše jinak. V IE8 už dokonce můžete zjistit, jak dlouho se který doplněk nahrává, zjišťovat další podrobnosti a kontrolovat jeho fungování. Škoda jen, že jich v katalogu zatím moc nenajdete…

Rychlost a nároky

Jednou z nejsledovanějších oblastí pro práci s browserem je rychlost a paměťové nároky. My jsme oba zmiňované browsery nainstalovali na dva zcela odlišné počítače s Windows XP a sledovali jsme jejich chování. V rychlosti překvapivě na první pohled velké rozdíly nebyly – na pomalejším počítači (Celeron 1,7 MHz, 512 MB RAM) měl mírně „navrch“ Google Chrome, ovšem s prodlužující se dobou surfování se rozdíl vytrácel. Na průměrně výkonném počítači (P4, 3 GHz, 2 GB RAM) už rozdíl mezi jednotlivými browsery nepoznáte. Závod ve spotřebě paměti má překvapivého vítěze – zatímco při jednom otevřeném okně byla situace vyrovnaná, s prodlužující se dobou surfování a s rostoucím počtem oken se stávalo vítězství Internet Exploreru stále drtivější.

Komu dát přednost?

V tomto souboji beta verzí bychom překvapivě dali přednost browseru od Microsoftu. Nabízí nejen více šikovných funkcí, ale delší surfování s ním je pohodlnější a rychlejší. Obě beta verze si můžete dokonce vyzkoušet i v českém jazyce (IE8 od poloviny září), nic vám tedy nebrání vybrat si svého vlastního favorita.

LITE-ON

Externí slim vypalovačka

Společnost Lite-On nabízí externí slim DVD vypalovací mechaniku označenou eSAU208. Jde o osmirychlostní DVD vypalovačku s USB rozhraním, která je vhodná pro mobilní počítače. Může být napájena třemi různými způsoby. Kromě standardního externího adaptéru lze mechaniku nabíjet přímo z PC či notebooku prostřednictvím USB kabelu. Rychlost zápisu vypalovačky eSAU208 je 8× pro DVD±R a DVD+RW, 6× pro DVD±R DL a DVD-RW, 5× pro DVD-RAM a 24× pro CD-R(W). Rychlost čtení činí 8× pro DVD a 24× pro CD média. Mechanika eSAU208 je vybavena funkcí adaptace spotřeby (rychlost zapisování a čtení se tak sníží o 40–60 %, v závislosti na formátu média). Mechanika je dostupná ve dvou barvách.
INFO: www.liteonit.com

IBM

Superrychlá flash paměť

Výzkumný projekt firmy IBM s názvem Quicksilver nyní přináší svoje ovoce. V jeho rámci se totiž podařilo vyvinout flash paměť, která je 2,5krát rychlejší než současné nejvýkonnější technologie.
Vědci z IBM dospěli k přenosové rychlosti přesahující milion I/O operací za sekundu. Konkrétně se oproti stávajícím technologiím podařilo zvýšit přenosový výkon o 250 % při méně než dvacetině doby odezvy, pětinové velikosti a jen 55 % energetických požadavků na chlazení a napájení.
Projekt Quicksilver kombinuje solid state flash paměti s virtualizační technologií IBM. Pro srovnání, technologie od společnosti Texas Memory Systems, která je považována za jednu z nejrychlejších na světě, dosahuje 400 000 IOPS (I/O operací za sekundu).
V současnosti IBM také vyvíjí zcela novou technologii ukládání dat na bázi nanotechnologie, označovanou jako Racetrack, která má šanci posunout tuto oblast výrazně dále.
INFO: www.ibm.com/cz

AUTOMOBILY

Kasa.cz prodává auta

Internetové obchodní centrum Kasa.cz rozšířilo svůj sortiment o osobní automobily. Na nových stránkách auto.kasa.cz si zákazníci mohou vybrat z desítky evropských i zámořských značek. Nabídka je široká, zahrnuje nejen nové, referenční a předváděcí vozy, ale umožňuje zákazníkům i konfigurovat si vůz podle vlastních přání. V nabídce figuruje Citroën, Peugeot, Renault, Mazda, Honda, Mitsubishi, Hyundai, Kia, Ford, a nechybí samozřejmě ani oblíbená tuzemská Škoda. Pokud bude mít dodavatel automobil na skladě, může si jej zákazník odvézt ještě tentýž den.


Dokumenty ke stažení








Komerční sdělení