Menu
CHIP Speedtest

Precizní zpracování videa

Precizní zpracování videa

Díky NOVÝM FORMÁTŮM AVCHD a Blu-ray mohou také amatérští tí filmaři vytvářet svá videa ve vyšší kvalitě. Bez problémů je to však možné pouze s dobrým střihovým softwarem.
HARALD FETTE

Západ slunce v Polabí, lední medvědice se svými mláďaty v zoologické zahradě, narozeniny dětí s třaskajícími balony a vysokou úrovní hluku - všechny tyto všední scény byste rádi zachytili na video. Co ale dělat, když jsou DV pásky nebo pevný disk kamery plné? Jaký software pro střih videa vybrat a který program dokáže vypálit všechno -filmové DVD nebo Blu-ray? Na základě hrubého seznamu vlastností je jen stěží možné si rozumně vybrat, protože softwarové balíky za cenu kolem 2 000 Kč jsou dále vyvíjeny a jsou v nich akceptovány nové požadavky. Programy dokáží načítat nejrůznější formáty z kamer, z DVD, z webu nebo prostřednictvím příjmu DVB-T. Je také jedno, zda kamery pracují s DV páskou, s pevným diskem, nebo s paměťovou kartou. Specialitou programu Power Director firmy CyberLink bývalo uložení videa přímo z prostředí programu na YouTube, nyní to už většina programů zvládne prostřednictvím několika málo kliknutí. Rozdíly mezi šesti testovanými programy se přesto projevují v detailech - například při instalaci. Adobe, Magix a Pinnacle obtěžují amatérské filmaře náročnými registračními procedurami. Uživatelé si musí přes internet vyžádat aktivační kódy pro MPEG-4 nebo Dolby 5.1 a poté je do softwaru zadat. Alespoň si to již výrobci nenechávají zaplatit zvlášť, jako ako tomu bylo u předcházejících verzí. Uživatele vanáání však často přetěžují dodatečnými nástroji. Například Corel instaluje na přání Corel DVD Copy 6, WaveLab LE6 od firmy my Steinberg a WinDVD 9 pro přehrávání ání DVD, u CyberLinku je přídavkem PhotoNow ow a Smart Sound, Pinnacle ke svému Studiu diu přibaluje tři plug-iny a Magix přikládá balík alík se 170 efekty, Foto Manager a Mufin MusicsicFinder Base pro identifikaci hudby.

Import: Problémy jsou pouze s AVCHD HD

Import jsme testovali pomocí dvou kamer mer vybavených pevnými disky. Materiál MPEG-2 Gkamery Sony DCR-SR210E nepředstavoval val pro kandidáty žádnou výzvu, AVCHD záběry ěry Panasonicu HDC-SD9 už spíše ano - přinejmenším v případě, kdy měl program přenést klip z kamery pomocí USB. U nástroje Pinnacle Studio trvalo dlouhou dobu, než se objevil seznam souborů. Sony Vegas Platinum Plaevíst. sice zobrazil strukturu menu na pevném disku kamery, ale nemohl klipy přečíst. Naproti tomu CyberLink a Adobe přesvědčují čuučiby miniaturními náhledy, a z výběru tak učinily příjemný úkol.
                                                                                      Více než 200 přechodů a efektů
Jestliže se objeví problémy, měli by amatérští filmaři svoje klipy nejprve zkopípíto rovat na pevný disk počítače. Potom totiž může každý program data rychle a snadno zpracovávat. Stejně tak je identifikován a zpracován formát 16:9. Malá zvláštnost: PowerDirector od CyberLinku v textovém oknu informoval o poměru stran 4:3, film však zobrazil v širokoúhlém formátu. Všeumělem při importu je Pinnacle Studio 12, které s bezplatným updatem pro formát QuickTime MOV zvládá každý video- nebo audioformát. Také další programy dokáží využít téměř všechny formáty, přinejhorším vynechají RealMedia nebo porozumí formátu DivX pouze s předem nainstalovaným kodekem.

Střih: Moře efektů

Pokročilost vývoje programů se ukazuje především na precizních střihových nástrojích. To platí jak pro trimování (ustřižení začátku a konce klipu), tak pro rozdělování klipu na více částí. Každý program navíc nabízí více než 200 přechodů a efektů - to bohatě postačuje, protože přechody je třeba používat spíše s mírou. U vítěze testu Magixu se tak pod položkou „Efekty“ nachází celá řada velmi kvalitních nástrojů pro optimalizaci, které jsou snadno ovladatelné. Je tak možné snadno nastavovat jas a kontrast, nasycení barev s vyvážením bílé a ostrost obrazu. To ale není vše - klipy mohou obrazu být zobrazeny ve výřezech a zoomovány podle libosti, tvarovány nebo deformovány. Při všech těchto hrátkách nepřijde precizní střih zkrátka, okna timeline nebo storyboard je snadné zásobit a přechody lze přidávat rychle. Také u Sony uživatel ocení mnohotvárné možnosti a jejich ovládání, posuvníky záběrům propůjčují kontrast a syté barvy. Umístění nástrojů v menu VideoFX však zůstává tajemstvím Sony -mnoho uživatelů je zde nenalezne. Naproti tomu Pinnacle Studio přesvědčuje svou jasnou přehledností. Při vylistování klipů jsou v několika málo řádcích uvedeny všechny hodnoty, například formát souboru, rozlišení nebo framerate. Pravé kliknutí v Timeline prozrazuje, na jakém místě na pevném disku se klip nachází. Pro lepší přehled zobrazuje Studio pouze sedm stop pro video a audio. Editační nástroje ve VideoStudiu firmy Corel jsou také snadno ovladatelné. Jakmile se klip objeví v náhledovém okně, příslušná menu jsou ihned připravena. Bohužel, podobně jako jiné programy nebyl ani Corel během editace chráněn proti pádům systému.
Jako jediný kandidát není Adobe Premiere Elements vybaven funkcí stabilizace obrazu. Amatérští filmaři dostanou jako náhradu do rukou výkonné nástroje. Při pohledu na možnosti nastavení je patrné, že Adobe má v nabídce i další program pro profesionály.

Výstup: Z disku Blu-ray na YouTube

Všechny testované programy zobrazují filmy v nejrůznějších formátech, pouze DivX, RealMedia a FLV přijdou v některých případech zkrátka. Export MPEG-4 do všech jeho variací pro přenosné přístroje, jako je iPod nebo Sony PlayStation, funguje bez problémů, také mobilní telefony nebo PDA jsou bezproblémově obslouženy formátem 3GP. Všechny programy také dokáží zpracovat AVCHD na Blu-ray. Kromě toho zobrazují popisy DVD, CD a pásky kamer nebo umísťují klipy na internet - přednostně na YouTube. Z hlediska ovládání je přitom nejpříjemnější Power Director od CyberLinku: tlačítka jsou velká a zřetelná, zejména začátečníci mohou s programem ihned pracovat. U AVCHD však program udává, že chce film vypálit na Bluray disk v rozlišení 720 x 576 - v tomto případě bychom upřednostňovali vhodné HD rozlišení. Problém je už možné odstranit pomocí updatu. Fakt, že mnoho výrobců s nadšením poskytuje updaty, například Magix a Pinnacle, přitahuje pozornost. Bezplatné updaty doporučujeme instalovat, neboť všichni výrobci programy dodatečně vylepšují - a není divu, v oblasti AVCHD a Blu-ray jsou stále ještě „práce na postupu“.
Pinnacle také přesvědčuje při vytváření filmů. Nejprve určíte výstupní médium, v jiném okně potom následují další nastavení. V produktu Adobe naproti tomu musí uživatel znát formát, který si přeje, a musí vědět, co se například skrývá za označením jako „H.264 1440x1080i 25“. Při testování Premiere Elements se navíc stalo nevysvětlitelné: klip ve filmu byl přeměněn do negativu. Zastaralé, a proto nepochopitelné: Premiere Elements nyní vypaluje také Video CD a SVCD - kdo se tím dnes ještě zabývá?
Magix nabízí velký počet a rozmanitost DVD menu. Také Sony zobrazuje DVD menu velmi variabilně a umožňuje dodatečné zásahy do vytváření menu a tlačítek.
Všichni testovaní kandidáti poskytují v případě MPEG-2 dobrou obrazovou kvalitu. Pro výstup v MPEG-4 to však platí pouze s omezením. Jestliže nenastavíte podle svých potřeb bitrate a rozlišení, uvidíte při rychlých pohybech kostičky (Corel a Pinnacle), nebo dokonce proužky a kostičky (Magix). Základní automatická nastavení jednotlivých profilů nejsou v těchto programech zrovna optimální. Pinnacle tak dodává svému profilu MPEG-4 HD bitrate od 2 Mb/s.

Ovládání: Ne všechny programy jsou vhodné pro začátečníky

Program PowerDirector od CyberLinku může posloužit za vzor v oblastech navigace a uživatelského rozhraní. Lze ho doporučit začátečníkům a všem, kteří jenom neradi nastavují všemožné technické možnosti a chtějí svůj film vytvořit co nejrychleji. Několika kliknutími myši je také možné z internetu stáhnout dodatečné přechody, efekty nebo zvuky. Nejlepší ergonomii však nabízí Pinnacle Studio, které je velmi snadno ovladatelné (tak jako žádný jiný program v testovacím poli). Studio je velmi přehledné a uživatele vede přesně k cíli. Oblasti natáčení, zpracování a výroby filmů jsou jasně ohraničené, všechny editační nástroje jsou zobrazeny srozumitelně. Pouze co do funkčnosti je Pinnacle v porovnání s Magixem trochu pozadu.
Problém Magixu: Program sice působí velmi přehledně a má jasnou strukturu, problém se však skrývá v detailu, a detailů, tedy editačních možností, nabízí Magix nejvíce ze všech. Program se silně rozvětvuje do mnoha submenu, a proto je často potřeba požadovanou volbu cíleně vyhledávat. Také Adobe Premiere umožňuje snadnou práci pouze na první pohled. Rozhraní programu je sice nekomplikované a usměrňuje pohled na to podstatné, při práci se však vynořují technické specifikace, mezi nimiž je třeba volit.
Podobně je na tom i program firmy Sony. Součástí rozhraní jsou položky v menu v podobě ikon, které nejsou samy o sobě vysvětleny. Je možné vysledovat, že se za tím skrývá profesionální program, starší bratr Vegas Pro. Navíc renderování AVCHD materiálů trvá MovieStudiu dlouho, pomalejší byl pouze nástroj Premiere Elements. Zde jsme testovali při standardním nastavení pro Full HD. Nejrychleji byl s editací videa hotov Corel, a to díky jeho efektivnímu Smart Renderingu pro AVCHD materiály. To je jistě dobře, protože amatérští filmaři nechtějí jen věčně vysedávat u počítače -chtějí také natáčet.
AUTOR@CHIP.CZ

SHRNUTÍ

Programy pro práci s videem dosáhly nové, pozoruhodné úrovně a přesvědčují podporou mnoha formátů, výkonnými nástroji a mnoha přídavky. Ani AVCHD formát už nedělá tolik problémů jako v předcházejících verzích. Těsné vítězství získal díky editačním možnostem Magix, na druhém místě se díky podařenému ovládání umístilo Pinnacle Studio.

SOUHRN _ STŘIH VIDEA

VÍTĚZ TESTU

MAGIX VIDEO DELUXE 15 PLUS

Nástroj Video Deluxe dělá na uživatele výborný dojem rozmanitostí svých funkcí a dobrou kvalitou zpracování materiálu. V editaci videa a zvuku nezůstanou žádná přání nesplněna. Abyste však využili všechny funkce, budete potřebovat nějaký čas na zapracování.
CENA: přibližně 100 eur

JAK JSME TESTOVALI

Videozáběry pocházely ze dvou kamkordérů: Panasonic HDC-SD9 dodával AVCHD materiál (rozlišení 1 920 x 1 080), Sony DCR-SR210E přispíval materiálem MPEG-2 (720 x 576). Při importu jsme věnovali největší pozornost AVCHD, MPEG-2 a formátu 16:9. U editace videa jsme posuzovali funkci střihu, přechody, efekty a optimalizační nástroje. Je možná exaktní práce s programem? Při výstupu je důležitá i otázka, jak spolehlivě program vytváří DVD a Blu-ray a jaká je kvalita filmu. Kromě toho jsme oceňovali přehlednost, funkčnost menu a měřili jsme čas pro rendering.
30 % editace videa
30 % výstup
30 % ergonomie
10 % import


Dokumenty ke stažení







Komerční sdělení


Vyšel nový Chip! Nedostanete se do trafiky?

Objednejte si ho až domů. Poštovné zdarma.
Objednat aktuální číslo DIGI HNED