Menu

Časová osa Chipu: Počítačové hry

Časová osa Chipu: Počítačové hry

Od „Pongu“ až k „Wii“: Od her s černobílou grafikou až po dnešní VIRTUÁLNÍ SVĚTY, v nichž se ztrácí rozdíly mezi fikcí a realitou.
MANUEL SCHREIBER

Kdyby si jaderný fyzik William Higinbotham v padesátých letech nechal patentovat hru „Tennis for Two“, stal by se opravdu bohatým. Neviděl však žádné praktické využití této hry. Toho se chytila společnosti Magnavox, která vyvinula herní konzoli »Odyssey«. Tím začaly dlouhé soudní tahanice, ve kterých se točily i společnosti jako Mattel nebo Nintendo. Nejstarší hry přitom neslavily velké prodejní úspěchy.
Teprve v sedmdesátých letech se hry jako „Pong“, „Space Invaders“, „Pac-Man“ a „Asteroids“ staly šlágrem – především v hernách v zámoří, postupně se však dostaly i do Evropy. Hry jako Pong se dokonce dostaly do televizního vysílání. Televizní hry měly úspěch, sledovaly je miliony diváků. Jak rychle se objevovaly nové hry, tak rychle přicházeli také kritici. Již v polovině sedmdesátých let se objevila hra „Death Race“, ve které hráč ničil své soupeře. Jednalo se vlastně o první násilí ve hrách. To vyvolalo diskusi o problematice násilí ve hrách, která vlastně trvá dodnes. Dnes se diskutuje především o hrách typu Doom, kde jedinec zastřelí každého kolem sebe, nebo o taktických hrách typu Counter-Strike.
Na konci 70. let se hry pomalu začaly přesouvat z heren do obývacích pokojů. Velký úspěch zaznamenala firma Atari se svou konzolí „Atari VCS“, vznikly desítky nových firem, které se zabývaly hrami. Recyklovaly se hry známé z heren pro tehdejší konzole. Trh s hrami dramaticky rostl, a to až do roku 1984, kdy se zhroutil. Největší propadák v dějinách počítačových her se připisuje firmě Atari a její hře „E. T. the Extra-Terrestrial“ – hra byla tak špatná, že ji nikdo nekupoval. Firma musela hru stáhnout zpět a byly zničeny všechny její exempláře. Škoda se vyšplhala do milionů dolarů. Společnost to téměř zruinovalo.
Změnu pro propadající se trh představoval nově vznikající domácí počítač. Commodore C64 nestál více než konzole a her nejenže existovalo velké množství, ale snadno se daly kopírovat a rozšiřovat. Nintendo zatím na japonském trhu uvedlo konzoli, která v technických možnosprůmysl tech i herní zábavě přebila všechno ostatní. Konzole se šířila do celého světa, v Americe pod názvem Nintendo, v Japonsku jako Famicom (Nintendo Family Computer), jinde jako NES (Nintendo Entertrainment System). Jednalo se o prodejní trhák. Úspěch přinesla především hra „Mario Bros.“, což je dodnes rekordman v počtu prodaných kusů.
V roce 1989 se zajímavou herní platformou začalo stávat i PC. Dostalo totiž zvukovou kartu. PC byla dosud určena pouze k práci a s domácím využitím se nepočítalo. Na počátku devadesátých let se pak objevily první 3D hry, které však potřebovaly výkonné CPU. Grafické karty totiž podporovaly jen 2D. Další oživení přineslo rozšíření CD. Díky velké kapacitě mohly být hry mnohem objemnější.

Hry úspěšnější než film

O rostoucí trh s počítačovými hrami se dělí počítače i konzole. V USA se v roce 2008 prodalo počítačových her za 11,7 miliardy dolarů. Tím dohnal herní průmysl filmový. Obzvláště Nintendo přilákalo se svým Wii a DS zcela nové zákazníky. Hry samotné nepřinesou nové nápady, budou se ale zjednodušovat herní principy, jako je například ovládání gesty. Hry již dlouho nejsou zábavou pro jednoho hráče, ale společenským prostředkem třeba pro celou rodinu. Typickým příkladem je hra „Guitar Hero“, ve které hráč místo gamepadu používá hudební nástroje.
V budoucnu budou muset herní společnosti přijít s novými technikami, které zaujmou zákazníky. Hry se budou ovládat myslí, což značně prohloubí zážitek ze hry. Na spadnutí jsou 3D monitory, již dnes jsou k dispozici speciální 3D brýle, které ponoří hráče do virtuální reality. Za pár let však i tyto brýle budou zastaralé a objeví se nové technologie. A hry? Vývoj se bude ubírat dvěma směry: jeden směr budou představovat klasické jednoduché a zábavné „Pongy“, druhý pak velkolepé virtuální světy.
AUTOR@CHIP.CZ

Historie počítačových her

1952
OXO

Piškvorky byly první známou počítačovou hrou. Běžely na sálovém počítači.
1972
Odyssey

První konzole nabízela pouze černobílé hry, obraz bylo možné „obarvit“ dodávanými fóliemi, které se přichytily na obrazovku
Pong
Atari vyvinulo jednoduchou hru na bázi tenisu. Hra se hrála v hernách a stal se z ní světový hit.
1977
Atari VCS

Úspěšná konzole přenesla hraní her z veřejných heren do obýváků.
1978
Space Invaders

Tuto střílečku hraje tolik hráčů, že v Japonsku je nedostatek mincí.
1980
Pac-Man

Jednoduchý herní princip a snaha o co nejvyšší skóre vede k ohromné popularitě, která trvá dodnes.
1982
Commodore 64 (C64)

Domácí počítač za příznivou cenu vytlačuje herní konzole.
1983
Famicon/NES

Nintendo slaví úspěch se svou herní konzolí. Příčinou úspěchu je plošinovka „Super Mario Bros“.
1984
King’s Quest

Adventura nabízí na tehdejší dobu dokonalou grafiku. Hráč ovládá hlavního hrdinu pomocí klávesnice. Třetí pokračování této hry je ke stažení zdarma připraveno na webu www.hrej.cz.
1987
Maniac Mansion

Hra od společnosti LucasFilm Games (dnes LucasArts) přináší revoluční změny, jako je ovládání myší, výběr z více postav nebo různá zakončení hry.
1989
Game Boy

Kapesní konzole nebyla technicky vyspělá, přesto se stala prodejním trhákem. Vývoj a výrobu obstarávalo Nintendo.
1993
Doom

Tato hra dala označení všem ostatním „doomovkám“. Hráč zabíjí vše kolem sebe, co se pohne. 3D svět byl ohromující.
1994
PlayStation

Sony pouští na trh první herní konzoli vybavenou CD mechanikou.
1997
Ultima Online

Tisíce uživatelů se setkávají v graficky působivém světě.
1999
Moorhuhn

Střílení slepic se stalo až nečekaně populárním. Hra se dočkala desítek remaků s různými obměnami na všech platformách.
2001
Grand Theft Auto III

Herní série GTA nabídla hráči neobvyklou volnost v 3D světě.
2006
Nintendo Wii

Díky zcela novému způsobu ovládání a orientaci na rodinu pomocí her jako „Guitar Hero“ nebo „Wii Fit“ je „Wii“ nejúspěšnější konzolí současnosti.
  2010 Budoucnost
Nové herní zážitky

Herní společnosti testují technologie, které by měly zjednodušit hraní her. V budoucnu nás tak čekají 3D monitory a virtuální světy.

 


Dokumenty ke stažení