Menu

Dobré jméno na webu

Dobré jméno na webu

Navštěvujete vybrané weby a přispíváte do diskusních fór? Hádáte se v debatách u článků? Máte svůj "pařanský profil" na Facebooku? A chcete se v blízké budoucnosti ucházet o dobrou pracovní pozici?
CLAUDIO MÜLLER

Pokud jste na všechny uvedené otázky odpověděli ano, patříte k těm uživatelům, kteří si se svou "internetovou imagí" příliš hlavu nelámou. Jenže v době "krize" může jít o důležitý kousek skládanky, který vašemu budoucímu zaměstnavateli může pomoci se rozhodnout, zda vás má zaměstnat. Máte zájem si svoji internetovou reputaci vylepšit? Ukážeme vám, jak vylepšit svou image a s ní i šanci uspět v náročném výběrovém řízení…
Oblékli byste se k pracovnímu pohovoru do kraťasů? Přivítali byste nového obchodního partnera špinaví a zpocení? Pravděpodobně ne, protože víte, že na prvním dojmu záleží. Většina lidí chce tudíž udělat co nejlepší dojem. K čemu je vám ale imagová čtyřkolka, drahé hodinky nebo luxusní oblek, když lze na internetu snadno najít vaše fotografie, jak lijete bývalé kolegyni pivo za krk?
Naprostá většina uživatelů si svou reputací (ani soukromím) na webu příliš hlavu neláme. Veřejně přístupné soukromé fotografie, příspěvky na fórech, různé on-line profily – ne vše z toho, co na internetu zveřejníte, je pro vaši dobrou pověst výhodné. Ať jde o obchodní schůzku, přijímací pohovor, nebo o novou "známost" – dostupné informace o vás mohou říci více, než byste chtěli. Nemusí to být strategie protistrany, ale jen otázka zvědavosti – pomocí Googlu lze rychle a snadno najít téměř cokoliv. Vaše šance by rapidně vzrostly, pokud byste na internetu měli seriózní a elegantní vizitku. My vám ukážeme, jak ji vytvořit – jak připravit "digitální verzi" sebe samého a jak vylepšit svoji image na webu.
Mezi klíčové zásady patří především správný odhad "prezentace" – na internetu byste neměli zůstat neznámí, ale ani se příliš "vystavovat". Je zajímavé, že především mezi mladými uživateli webu je rozšířena myšlenka "sdílet celý svůj život s ostatními – nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí". Jak ukazuje studie firmy TNS, již 89 procent uživatelů mladších než 30 let je aktivních v sociálních sítích. Oproti tomu u starší generace převládají obavy ze ztráty soukromí: pouze jedna čtvrtina webových surfařů nad 40 let používá nějakou ze sociálních sítí. Fakt ale je, že dobře vedený, směrovaný "reputation management" by přinesl užitek oběma skupinám. Důležité je najít rovnováhu mezi výhodnou sebeprezentací a ztrátou soukromí. Váháte? Možná vás přesvědčí, že průzkum, který provedl Microsoft, dokázal, že 71 procent "vedoucích lidských zdrojů" ve firmách se domnívá, že pozitivní internetový profil značně zvyšuje šanci na získání práce. Pokud digitálně "abstinujete", je to rozhodně vaše minus…

Ego-googling: Vyhledávání jednotlivých informací

Dříve než začnete s budováním své image, je nutné vědět, co o vás "web" již ví. Na sociálních sítích a v komunitách máte své současné i zastaralé, prošlé profily, zápisy ve fórech, soukromá a obchodní data a ještě mnoho dalšího, co je roztroušeno po netu. Rozhodnout se, kterou informaci chcete zvýraznit, můžete jedině tehdy, když máte přehled o všech jednotlivých informacích. Nejprve byste tedy měli sami provést tzv. "ego-googling" – podívat se na "internetové položky", které nějak souvisí s vaším jménem. Od chvíle, kdy si chcete vylepšit svou image, byste tuto činnost měli provádět pravidelně. Nezapomeňte při vyhledávání uvést své jméno a příjmení do uvozovek, aby se zobrazily položky pouze k tomuto spojení, a nikoliv k samostatným slovům. Je také důležité provést tuto kontrolu nejen prostřednictvím Googlu, ale i jiných vyhledávačů, jako jsou Yahoo nebo Bing. Ačkoliv obvykle dostanete stejný obsah, pořadí zobrazených výsledků se v některých případech značně liší. Navíc byste neměli prohledávat jenom web, ale také zkusit vyhledávat obrázky či videa. Velice praktické je využití "Google Alerts" (www.google.com/alerts) k tomu, abyste mailem pravidelně dostávali hlášení o jakýchkoli nových výsledcích hledání, a tak byli vždy informovaní. U této služby nejprve jako "search terms" zadejte své jméno, určete, jak často se má kontrola provádět, a nakonec u "Your email" zadejte svou e-mailovou adresu. Kromě Googlu a spol. existují i specializované vyhledávače lidí (person search engine), které jasně shrnou výsledky hledání dohromady. Například stránka 123people třídí informace podle webových odkazů, fotografií, videí, zápisů v telefonním seznamu, jakož i profilů na síti či jiných kategorií. Dalším webem, kde lze jednoduše a rychle vyhledávat informace o lidech, je myON-ID (www.myonid.co.uk). Nabízí jak vyhledání nejnovějších příspěvků, tak i pravidelné odeslání změn e-mailem. Bez ohledu na to, kde hledáte, jsou však problémy obvykle stejné: nespočet položek týkajících se jiných lidí sdílejících s vámi stejné jméno a spousta obsahu, který se vás výslovně netýká. Hledání informací bývá často velmi obtížný oříšek (tedy pokud nemáte neobvyklé jméno) a vyžaduje trpělivost, přičemž odstraňování těch nelichotivých bývá ještě náročnější. Často proto bývá jednodušší spíše zvýraznit nové (pro tento účel vytvořené) informace.

Budování image: Weby a blogy

Abyste svůj profil na webu zvýhodnili, nejdříve se rozhodněte, jak chcete sami sebe zobrazit. Chcete zdůraznit dosaženou kvalifikaci nebo své vzdělání? Plánujete zvýraznit svůj talent nebo dosavadní úspěchy v oboru? Tato rozhodnutí ovlivní nejen obsah připravovaného webu, ale i způsob, jak vytvoříte své profily.
Prvním a jednoduchým krokem je vytvoření profilu na specializovaném "person search engine" typu Yasni. Základní členství je zde obvykle zdarma; zvláštní členové (označení jako Premium) platí 5 eur měsíčně a ve vyhledaných výsledcích jsou uváděni výše (doporučeníhodné pro lidi s běžnými jmény). Do profilu můžete dodávat nejnovější informace o sobě a specifikovat výsledky vyhledávání (webové odkazy, obrázky atd.), u kterých chcete, aby odkazovaly na váš profil. Ke svému profilu můžete také přidávat takové odkazy, které vyhledávač standardně nenalezne, a přímo určovat pořadí zobrazených položek při vyhledávání (hits). Můžete si dát trochu víc práce a své webové podoby na portálech s reputací vytvořit v mnohem lepší kvalitě. Například lze definovat, které vyhledané položky se zobrazí na vašem profilu, je možné vytvořit resumé a spravovat kontakty na myOn-ID (http://myon-id.com), kde je základní členství zdarma. S členstvím Premium za 6 eur měsíčně dostanete reklamu na Googlu a vlastní URL, takže bude pro vyhledávače jednodušší nalézt stránku s vaším profilem. Kromě toho od února provozuje myOn-ID vlastní "reputation management". Podle výrobce vám tato "továrna na reputaci" zajistí umístění na vyšších pozicích v položkách vyhledávání, monitoring webu k nalezení nových položek s vaším jménem a učinění opatření v případě zneužití. Třetí možností pro vytvoření seriózního profilu na webu jsou "PG.63. Social network". I ve srovnání s "business sítěmi", jako je Xing, se Facebook stává stále důležitějším při vyhledávání fotografií uchazečů o zaměstnání či v udržování obchodních kontaktů. Proto byste měli pečlivě zvažovat, které fotografie, videa či komentáře nabídnete ke zveřejnění. Ve většině sítí lze určit lidi, kteří mohou vidět určitá soukromá data, tyto možnosti se ale v rámci jednotlivých sítích liší. I vaše volba fotografie na profilu a přezdívka by měly být velmi dobře promyšleny – "SuperKočička73" bude stěží vyvolávat důvěru u potenciálních zaměstnavatelů. Takže ještě než vás vliv takovýchto účtů dožene a odradí potenciálního zaměstnavatele, zrušte všechny staré profily, které již nepoužíváte. To je na většině webů možné bez problémů, na Facebooku však lze pomocí základního nastavení pouze deaktivovat své konto – vaše data zůstávají uložena. Můžete pouze obdržet speciální link k vymazání všech svých dat vyhledáním "Permanently delete account" na stránce nápovědy.
EGO SEO: Vytvořením webových profilů jste učinili důležitý krok směrem k budování své image. Je ale nutné udělat ještě něco navíc, aby vyhledávač nacházel vhodné položky s vaším jménem a zobrazoval je v seznamu co nejvýše. Stejně jako již existuje pojem "ego-googling", začíná se objevovat i výraz "ego SEO" (Search Engine Optimization) – optimalizace vyhledávače pro vaše digitální já. Vyhledávače obecně upřednostňují obsahy, které jste si vytvořili sami a které se vztahují k nejnovějším tématům – čím více jich máte, tím lépe. Může to být vaše vlastní webová stránka, blog či komentáře na odborných portálech v oblasti vaší práce. Čím známější je vaše stránka, tím vyšší jsou šance, že vyhledávač najde váš článek. Pokud jde o obsah, i vaše vlastní stránka by měla přirozeně podporovat vaši stanovenou image.
I zde používejte své plné jméno, publikujte obrázky a prezentujte veškeré relevantní informace. Pseudonymy vytvářejí zmatek a mohou mít hodnotu jen v případě, pokud pseudonym chcete použít jako značku ( jak to dělají někteří spisovatelé). I jen vzájemné propojování vašich různých profilů a stránek velmi pomáhá při hodnocení vašich stránek Googlem. Čím více takovýchto "zpětných odkazů" a propojení máte, tím lépe – tím výše se bude při vyhledávání zobrazovat vaše jméno. Článek "Introduction to search engine optimization" od Googlu odhaluje, jak lze obsah webové stránky či blogu vhodně upravovat pro vyhledávače. Pokud to s budováním své image myslíte váženě, doporučujeme vám prostudovat nejen tento článek, ale také nainstalovat si do Firefoxu doplněk Web Developer (https://addons. mozilla.org/cs/firefox/addon/60), jehož nástroje a služby můžete využít pro optimalizaci svých stránek.
Přirozeně není nutné použít každý z uvedených tipů. Nejdůležitější je, aby vaše stránky vypadaly věrohodně a aby byly pravidelně aktualizované. Špatně napsaný blog plný nic neříkajících příspěvků vaší "image" spíše uškodí. Poradce na komunikaci z firmy "Reputation Management on the Internet" ve svém blogu píše, že z témat na vašich stránkách by měl vyzařovat optimismus a nadšení. Pokud nejste sami o své vlastní image přesvědčeni, pak si nemůžete myslet, že přesvědčíte jiné. Nezáleží na tom, jakou metodu zvolíte – v každém případě počítejte, že budování image je časově náročné a nelze to udělat během pěti minut. Data v na vašem webu musí být aktualizována, blogy doplňovány, profily na sociálních sítích vylepšovány – a to vše nějaký čas zabere. Podle oficiálních průzkumů 8 % lidí využívajících specializovaný server "Yasni" stráví budováním své image více než tři hodiny týdně.

Character assassination: Chraňte se před zneužitím

Se spoustou možností, jak se prezentovat na netu, souvisí i stejné množství způsobů, jak takovou prezentaci zneužít. Paleta zahrnuje vše – od ubohých vtipů vašich známých až po cílené útoky a tzv. character assassination. Oběťmi jsou obvykle mladí: podle průzkumu "Youth information, multimedia" bylo již 14 % mladých lidí na webu obtěžováno a 42 % našlo na internetu své fotografie či videa, která byla rozeslána bez jejich svolení.
Chcete-li zabránit tomu, aby se nějaký hloupý obsah rozšířil po webu, pak se co nejdříve obraťte na správce webu. Pokud jde o fotografie, které jste sami nafotili, jde o zneužití autorských práv, pokud vás snímek či video zachycuje v nelichotivé situaci, může vám pomoci občanský zákoník (§ 12 zákona č. 40/1964 Sb). Ten říká, že snímky (či videa) fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smí být použity jen s jejím svolením. Jestliže ale nemáte chuť na právní bitvu s nejistým koncem, můžete zkusit alternativní metodu. V zahraničí existují speciální firmy (jako například Reputation Defender), které vám pomohou nežádoucí obsahy vyhledat a vymazat. Za každou vymazanou položku zaplatíte mezi 20 a 30 eury, v závislosti na poskytovateli. Tento krok proveďte co nejdříve – čím déle budete čekat, tím víc se obsah rozšíří a tím bude jeho odstranění těžší. Abyste zabránili tomu, že budou ostatní kazit vaši image na webu, musíte sami převzít plnou kontrolu nad jejím budováním. To je jediný způsob, jak na dvě miliardy surfařů po celém světě zanechat přesně takový dojem, jaký si přejete.
AUTOR@CHIP.CZ


Všeho s mírou
Z hlediska míry sebevědomí na tom jako národ nejsme zrovna nejlépe. Ať už je důvod jakýkoliv, následkem toho je často poněkud opovržlivý pohled na toho, kdo vyčnívá z davu. Do této "kolonky" patří i budování "image" na internetu. Je ale jen otázkou několika let, než si surfaři zvyknou na weby prezentující úspěšné (nebo úspěch důsledně hledající) lidi.
V každém případě je ale už nyní nutné varovat před opačným extrémem – webovou prezentací přebujelého ega. Pamatujte si, že i zde platí, že všeho moc škodí. Nemůžete čekat, že ve chvíli, kdy se na svém webu vydáváte za odborníka v "milionech" oborů nebo kdy prezentujete, že jste ujeli milion kilometrů bez nehody, často v rychlostech 250–300 km/h, vás bude někdo brát vážně. Když k tomu navíc přidáte agresivní chování a trochu vulgarity, máte místo velkého ega z ostudy kabát – na celém internetu.
Naše rada je tedy logická: Diskutujte jen tehdy, pokud máte opravdu co říci, a dobře si rozmyslete, jaké informace o sobě zveřejníte. Pak se nebudete muset bát, že o sobě najdete posměšný diskusní klub na serveru Okoun…


ROZHOVOR
"Jsme úspěšní v 99 % případů"
Michael Fertik, zakladatel a CEO firmy "Reputation Defender",
zabývající se ochranou pověsti na webu

Jaké akce děláte proti zneužití dat?
Nejprve využijeme pro vyhledávání dat klienta naše vlastní postupy a nabídneme mu seznam vyhledaných položek, ze kterých si pak vybere ty, které chce vymazat. Zjistíme si, zda skutečně budeme schopni položku odstranit. Po uzavření smlouvy se obrátíme na příslušná místa a začneme s mazáním vybraných dat. Díky dlouholetým zkušenostem naši zaměstnanci obvykle znají správné kontaktní osoby a také vědí, jaké postupy mají používat – důležitý je především profesionální přístup.
Jak velké jsou šance na úspěch?
Doposud jsme díky popsanému postupu uspěli v 99 procentech případů. V několika málo případech, kdy postup klasickým způsobem nevede k žádoucímu výsledku, doporučujeme klientům speciální advokáty.
Umíte také vymazat obsah, který vytvořil sám uživatel a nyní ho chce odstranit?
Ano, provádíme i tuto činnost. Mnoho našich klientů používalo v minulosti diskusní skupiny a články s jejich jmény lze ještě najít v archivech. A to nemusí být zrovna výhra, například pokud v diskusi hovoříte o svých zdravotních problémech nebo o svých poněkud extremistických politických názorech. Nalezení takovýchto záznamů nemusí být pro potenciálního zaměstnavatele příliš optimistické. V takovýchto případech se snažíme tento problém řešit s příslušnými správci archivů.
Jak lze poškození pověsti předejít?
Není možné ignorovat informace související s vámi. Pravidelně používejte vyhledávače a prohledávejte komunity, abyste zjistili, zda se vás netýká nějaká diskuse. Pak je už jen důležité vhodně reagovat. Také byste měli na vlastním webu pravidelně aktualizovat položky. To je totiž vaše internetová vizitka, která by měla dělat dobrý dojem. V diskusích, kterých se účastníte, nereagujte příliš emocionálně a rozmyslete se, zda je opravdu nutné se sporu zúčastnit. Častokrát je určitě těžké ignorovat nespravedlivé obvinění nebo urážky, ale stupňující se spor (veřejně přístupný na internetu) vaši pověst může jen poškodit.


Internetové služby pro budování image
Tyto portály vám mohou pomoci vybudovat image. S minimálními náklady zjistíte aktuální stav a skrytý potenciál.

VYHLEDÁVAČE OSOB
Google sice obvykle najdete téměř kohokoliv, ale někdy se vyplatí vyzkoušet i specializované servery.
http://pipl.com/
www.webmii.com
www.spock.com
http://whoozy.de/
www.yasni.co.uk


PORTÁLY PRO BUDOVÁNÍ IMAGE
Weby, které zlepší vaši image a umožní vám prosadit se nejen v boji o lepší pracovní místo.
www.myon-id.de
www.naymz.com
www.myimagecontrol.com
www.repvine.com
www.otherego.com
www.whooru.com
www.buzzding.com


SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Budování kontaktů a přátelství s jinými lidmi nemusí být nudná záležitost. České weby zde ale silně zaostávají za zahraniční konkurencí.
www.lide.cz
www.linkedin.com
www.facebook.com
www.studivz.net
www.myspace.com
www.xing.de


POMOC PŘI OCHRANĚ IMAGE
Snaží se někdo poškodit vaši image, nebo hledáte tipy pro ochranu své reputace? Chcete bránit své soukromí nebo své osobní údaje? Vyzkoušejte naše doporučení.
www.oou.cz
www.uoou.cz
www.garlik.com
www.reputationdefender.com
www.brandprotect.com


ID MANAGEMENT
Správa rozsáhlých internetových profilů nemusí být náročná. Existuje celá řada služeb, které tuto "práci" udělají zdarma za vás. Jejich používání je jen otázkou důvěry…
www.claimid.com
www.meinguter.name
www.myopenid.com
www.yiid.com



89% surfařů ve věku od 14 do 29 let je členem některé ze sociálních sítí. (Zdroj: TNS Emnid)
61% uživatelů dává na web své fotografie, videa nebo texty. (Zdroj: TNS Emnid)
42% teenagerů objevuje na webu své fotografie nebo videa zveřejněné bez jejich souhlasu.
80% agentur pro "lidské zdroje" hledá informace o zájemcích o práci na internetu. (Zdroj: Ifok institut)
76% firem posuzuje uchazečovy hanlivé poznámky na internetu jako přitěžující faktor. (Zdroj: DIMAP institut)
43% firem posuzuje veřejné publikování fotografií z oslav jako nevhodné. (Zdroj: DIMAP institut)
60% internetových uživatelů nezajímá jejich on-line image.
18% uživatelů služby Yasni tráví více než tři hodiny týdně vylepšováním své image.
74% uživatelů za sebou zanechává stopy starší než tři roky.
35% aktivních uživatelů internetu má svůj web nebo blog.
72% uživatelů ve věku mezi 14 a 20 lety si neuvědomuje možnost zneužití soukromých dat.


Foto: Pracovní kontakty: Sociální síť XING patří z hlediska budování pracovních kontaktů mezi světovou špičku.
Foto: Chraňte si image: Nová služba vám pomůže ochránit internetovou reputaci.