Menu

DRM: Silně omezená zábava...

DRM: Silně omezená zábava...

Hudební a filmový průmysl vědí už delší dobu, že DRM (Digital Rights Management) proti pirátství nepomáhá. Nyní si to začali uvědomovat i vývojáři her.
JULIA FRÖHLICH

Před několika lety bojovali s tímto problémem milovníci hudby a filmu, dnes se s ním setkávají příznivci her: vydavatelství a ochránci duševního vlastnictví se pokouší své produkty chránit pomocí velmi přísného systému DRM. Ani to však očividně nestačí, aby zabránili milionům nelegálních stažení her a vytváření nelegálních kopií. Jako nejnovější příklad je možné zmínit hru Assassin's Creed II od Ubisoftu. Tato novinka je chráněna pomocí speciálního DRM systému a v rámci této ochrany software požaduje, aby měl hráč neustálý přístup k internetu a byl připojen ke speciálním serverům Ubisoftu. Je sice možné vytvořit neautorizovanou kopii hry, tu si ale nezahrajete, protože autentičnost hry je během několika sekund zkontrolována. Bizarní je, že ani toto "drsné" opatření vůbec nepomohlo – dokonce ještě před uvedením hry na trh se na P2P sítích objevila verze hry bez ochrany. Hra, kterou kritika chválila, obdržela v herní sekci obchodu Amazonu jen jednu hvězdičku – zákazníci kritizovali především kruté DRM omezení. Je tedy jasné, že tato cesta není pro Ubisoft zrovna ideální reklamou…
Na základě těchto informací tedy určitě nikoho nepřekvapí, že celá řada uživatelů označuje DRM za "digital restriction management" – tedy systém "omezující" uživatele. Richard Stallman, vedoucí organizace Free Software Foundation, dokonce tvrdí, že současný systém DRM častokrát omezuje zákonná práva legálních uživatelů. Jim Killok z organizace Open Rights Group jde ještě dále a říká, že DRM znamená ztrátu kontroly uživatelů a kapitulaci vývojářů. Ubisoft pohotově poslal kritikům potvrzení: krátce po spuštění hry Assassin's Creed II odmítl fungovat DRM server a uživatele místo hraní čekalo jen chybové hlášení...
Vývojáři počítačových her se nyní musí učit v jiných oblastech zábavního průmyslu. Typickým příkladem byl donedávna hudební průmysl, kde se ukázalo, jak špatně snášejí koncoví uživatelé nepovedenou DRM ochranu. Zákazníci například kritizovali, že si zakoupenou hudbu nemohou zkopírovat do svých mobilních telefonů či smartphonů, protože tyto přístroje zatím DRM systémy nepodporují. Terčem kritiky je také skutečnost, že téměř nikdo nedokáže zaručit, že hudbu zakoupenou nyní bude možné přehrát i v budoucnosti. Otázkou totiž zůstává, zda DRM servery (nutné k přehrání nebo zkopírování hudby) budou fungovat i za několik let. Cenu za nejhloupější pokus o zavedení DRM však jednoznačně získává Sony se svým "rootkitem" (více se o něm dozvíte v článku na straně 70). Před několika lety totiž společnost Sony podmiňovala přehrání svých hudebních CD instalací programu (fungujícího jako rootkit), který byl kromě odesílání informací a kontroly počítače také zdrojem potíží se stabilitou a příčinou pádů systému. S tímto způsobem ochrany bylo na trh vypuštěno více než 50 hudebních alb a celá kauza skončila ostudou Sony a výměnou CD za bezproblémová. Hudební průmysl se tedy mohl z celé řady podobných incidentů poučit a důsledkem bylo odstraňování DRM a prodej jednotlivých skladeb bez omezení. V této oblasti dominuje především iTunes – obchod Applu, jehož CEO Steve Jobs brojil proti DRM již v roce 2007. Podle jeho názoru jsou DRM systémy nevýhodné jak pro uživatele, tak i pro hudební vydavatelství. Jako první se do prodeje skladeb bez DRM pustilo vydavatelství EMI, které nabídlo "neomezené" skladby na iTunes již v dubnu roku 2007. Ukázalo se, že šlo o správné rozhodnutí, protože v roce 2007 utratili milovníci hudby na internetu více než 2,9 miliardy dolarů. Není proto překvapením, že o rok později se k prodeji hudby bez DRM odhodlaly i společnosti Sony BMG, Universal Music i Warner Music – na iTunes už nyní můžete nakupovat jen skladby bez podivných ochran.
DRM však není problémem jen v oblasti stahování hudby, ale také v oblasti filmu – společnost Digest Market, zabývající se průzkumem trhu, prohlásila, že v loňském roce počet legálně stažených filmů silně zaostal za očekáváním. Na vině jsou různorodé DRM, které zabíjejí radost uživatelů legálně stahujících film – filmoví fanoušci jsou ze seznamu toho, "co nemohou", očividně znechuceni. Místo očekávaných 360 miliard dolarů se obrat v této oblasti pohyboval jen okolo 291 miliard a pro rok 2010 se dá podle společnosti Digest Market očekávat další, přibližně 30procentní pokles.

Hra Spore: DRM jako akcelerátor stahování

Herní průmysl se již také mohl poučit ze svých vlastních chyb. V roce 2008 se vydavatel Electronic Arts (EA) pokoušel chránit hru Spore pomocí extrémně silné DRM ochrany. EA povolila pouze tři kopie, hra udržovala kontakt s vývojáři pro kontrolu autenticity a problémy způsobovalo i použití jiného softwaru.
Mnoho hráčů protestovalo svým vlastním způsobem: 1,7 miliónu z nich si hru stáhlo z ilegálních zdrojů. Na konci roku se dokonce hra dostala do žebříčku Top 10 nejstahovanějších her v P2P sítích. Společnost Electronic Arts se ale očividně z katastrofy Spore poučila – v pokračování populárních Sims (s číslem 3) sice tuto ochranu ještě najdete, očekávané hity Need for Speed: Shift a Dragon Age: Origins jsou však již bez DRM šikany. U těchto her byla použita jen klasická a dlouhodobě osvědčená ochrana – pomocí CD klíče.
AUTOR@CHIP.CZ

NEJVÍCE KOPÍROVANÁ HUDBA

Uživatelé serveru Pirate Bay, zdroje odkazů na torrenty, nejvíce nabízeli ke stažení následující alba:
1. Lady Gaga – The Fame Monster 7 497
2. Gorillaz – Plastic Beach 6 454
3. Alicia Keys – The Element of Freedom 4 292
4. Black Eyed Peas – The E.N.D. 3 680
5. Lil Wayne – Rebirth 3 526

NEJOBLÍBENĚJŠÍ HRY V ROCE 2009

Každý rok zveřejňuje server "TorrentFreak" seznam her, které uživatelé nejvíce sdíleli v P2P sítích.
1. Call of Duty: Modern Warfare 2 4,1 mil.
2. The Sims 3 3,2 mil.
3. Prototype 2,35 mil.
4. Need for Speed: Shift 2,1 mil.
5. Street Fighter IV 1,85 mil.

NEJVÍCE STAHOVANÉ FILMY V ROCE 2009

Server "TorrentFreak" má také žebříček nejoblíbenějších filmů. Co se tedy "stahovačům" v loňském roce líbilo nejvíce?
1. Star Trek 11 mil.
2. Transformers II 10,6 mil.
3. Rock N Rolla 9,4 mil.
4. Hangover 9,18 mil.
5. Twilight: New Moon 8,7 mil.