Menu
CHIP Speedtest

Velký test Googlu

Velký test Googlu

Všichni "googlují". Pravda ale je, že spousty uživatelů znervózňuje obrovské množství dat, které při tomto procesu nevyhnutelně vzniká. Opravdu jen přispívá ke zlepšení výsledků vyhledávání?
CLAUDIA MÜLLER

To by nebylo nic zvláštního, protože žádná jiná společnost se uživatelům na webu "nevěnuje" tak důsledně. Gigant z Mountain View v Kalifornii má nejrozsáhlejší informace o obrovském množství uživatelů. Navzdory tomuto děsivému poznání je Google stále nejpopulárnější světový vyhledávač. V České republice (podle poněkud zkreslujících statistik – viz rámeček) sice stále vede Seznam.cz, nicméně jeho náskok před Googlem se každým rokem zmenšuje. Dá se tedy předpokládat, že za pár let ovládne Google i domácí vyhledávání. Má na to nárok? Otestovali jsme sto typických dotazů s různými uživatelskými profily, prověřili jsme uživatelskou přívětivost (u odborníků na použitelnost – firmy SirValUse Consultin) a analyzovány byly i vztahy se sebranými daty. Výsledky jsme porovnali s největšími konkurenty (servery Yahoo a Bing) tak, abychom mohli odpovědět na otázku: Je vyhledávání pomocí Googlu opravdu tak dobré?
Začneme poněkud netradičně: vyhledávači položíme nejjednodušší otázku – do jeho vyhledávacího pole zadáme termín "vyhledávač". Objeví se Google hned nahoře? Ne, na devátém místě sice najdeme Google.cz, ale před ním je realitní vyhledávač, neznámý Cent.cz nebo článek na serveru Lupa. Zajímavé je, že první místo zaujal český konkurent Jyxo a také že Yahoo nebo Bing na prvních třech stranách nenajdete. Je Google opravdu světovou jedničkou, když se nedokázal "nejlépe najít" ani sám? Pojďme se na hledání podívat trochu podrobněji.

Vyhledávání na webu: Jehly v kupce sena

Hned na počátku si přiznejme, že hledat vyhledávač pomocí vyhledávače asi nebude příliš běžnou činností většiny uživatelů – ti hledají spíše konkrétní informace. Jejich nalezení ale není zrovna jednoduché. Aby vyhledávač nalezl relevantní výsledky, musí prohledat více než 20 miliard internetových stránek. Uživatel očekává, že jím hledané informace budou (v optimálním případě) na první pozici, nebo nejhůře na druhé stránce. Opravdu nesnadný úkol.
Ten je u Googlu definován jako "snaha přivést uživatele co nejrychleji k jeho hledanému cíli", jak nám vysvětlil Hessam Lavi, bývalý vedoucí týmu v Googlu a osoba zodpovědná za kvalitu hledání.
Pro nejlepší výsledky vyhledávání analyzuje Google na internetových stránkách asi 200 faktorů, které jsou poté použity v důsledně střežených "Google vzorcích". Při hodnocení je důležitá publicita internetové stránky, množství odkazů z jiných stránek a také záleží na tom, zda se hledaný pojem nachází v URL, nebo v metadatech stránky. Každý den také Google změní několikrát kvantifikátor určitých parametrů nebo přidá nové prvky do algoritmů pro optimalizaci výsledků.
Teoreticky by to mělo znamenat, že relevantní testovací informace bude k dispozici na prvním místě. Ve skutečnosti se však nejlepší stránky objevují v horní části velmi vzácně. Na prvních místech najdete obvykle encyklopedie (např. Wikipedii) nebo weby velkých mediálních skupin (například Idnes.cz) – na těchto stránkách najdete obecné informace téměř o všem. O to těžší je vyhledat málo známé stránky s podrobnějšími informacemi.

Optimalizace vyhledávače: Snahy i podvody

Díky Googlu a jeho vzorcům vzniklo dokonce "celé odvětví průmyslu", jehož cílem je dosažení co nejvyššího "Google ranku" a tím i čelného umístění při vyhledávání. Tento "obor" se nazývá optimalizace pro vyhledávače neboli SEO (search engine optimization). Pomocí celé řady triků dokáží špičkoví SEO konzultanti zajistit, aby se daná stránka objevila při vyhledávání na čelných místech – je to tuhý boj o návštěvníky. Výhoda "vysoké pozice" je zřejmá: podle statistik uživatel v průměru klikne na první výsledek vyhledávání desetkrát častěji než na pátý a dvanáct ze třinácti uživatelů se podívá nanejvýš na první tři stránky výsledků vyhledávání.
Nezávislý konzultant SEO, známý pod přezdívkou Lavi, se zmiňuje i o zakázaných tricích SEO odborníků. Fakt ale je, že ať už jde například o skrytý text na stránce, nebo prodávání odkazů, Google tyto triky rychle odhalí a vyvodí důsledky. Ty mohou být pro provozovatele stránek velmi nepříjemné a obvykle mají za následek razantní pokles "page ranku". Tyto techniky tak mohou popularitu stránek spíše ohrozit, což může mít například pro internetové obchody fatální následky. "Potrestáni" jsou však i uživatelé – pokud je tímto způsobem znevýhodněna stránka s relevantní informací, uživatel téměř nemá šanci ji najít. Informace, které SEO techniky jsou povolené, a které ne, najdete v pokynech Googlu pro webmastery (například na adrese www.google.com/webmasters/guidelines.html). Ti, kdo se jich drží, nebudou mít žádné problémy…
Ať už jde o jakékoliv podvodné jednání (viz rámeček strana 72), je obvykle jen otázkou času, než ho Google odhalí a "potrestá". Obvykle to funguje tak, že Google pomocí svých botů automaticky zanalyzuje stránky a "trest" za použité nelegální techniky odstupňuje podle úrovně porušování. V nejhorších případech je webová stránka odstraněna z indexu. Pokud ale provozovatel stránky problematické techniky odstranil, může Google požádat o obnovu indexování. Tento "Re-inclusion request" ale musí být velmi dobře odůvodněný a obnova může trvat měsíce.
Google je sice při ochraně uživatelů (a svých metod vyhledávání) důsledný, ale ne vždy dostatečně rychlý. To platí především u hacknutých webů a stránek infikovaných malwarem – ze svého indexu je vyřadí až po určité době, a než to zvládne, objeví se desítky či stovky jiných stránek s podobným obsahem. Nepříjemné jsou i útoky hackerů na normální, bezproblémové weby. O zoufalém boji Googlu s internetovými podvodníky svědčí i statistiky firmy Websense Security Labs: například v druhé polovině roku 2009 vedlo 13,7 procenta výsledků vyhledávání aktuálních zpráv na infikované stránky. Majitelé těchto webů ale mají ještě šanci – jakmile Googlu prokáží, že infikovaný škodlivý kód je odstraněn, mohou se vrátit zpět do "indexu" (a objevit se opět ve výsledcích hledání).
Ochrana před zneužitím SEO a malwarovými útoky představuje pouze část snah gigantu z Mountain View o optimalizaci procesu hledání. Pro Google je nejdůležitější pochopit požadavek uživatele tak, aby vždy zobrazil správný výsledek. A to není zrovna nejsnadnější: například ti, kteří zadají termín "golf", mohou mít na mysli automobil, sport, nebo dokonce záliv. Ve většině případů Google neví, co uživatel konkrétně hledá, a zobrazí výsledky ze všech oblastí. Poté je uživatel vyzván, aby zpřesnil své požadavky – např. golf hra, golf auto nebo golf online. Snahou Googlu je ale snížit počet nepřesných výsledků hledání, tudíž využívá obrovského množství informací o uživatelích, roli hrají i regionální specifika – svou "domácí doménu" už má Google ve 181 státech!

Informace: Poznej uživatele

Dalšími osobními údaji, které vstupují do procesu vyhledávání, jsou IP adresa uživatele, která umožňuje přesnou lokalizaci, dále jeho historie vyhledávání a také odkazy, na které kliknul. Pomocí cookies Google tyto informace spojuje do datového záznamu (viz schéma na straně 72). Většina dotazů vyhledávání ovlivňuje také personalizované vyhledávání, avšak pouze minimálně.
Vyzkoušeli jsme i vyhledávání s browserem bez ukládaných cookies a s anonymní IP adresou, a rozdíl nebyl příliš velký, chyběly pouze "lokální výsledky". K rapidní změně dojde, pokud vyhledáváte, když jste přihlášeni ke svému účtu na Googlu – vyhledávač zohlední vaše preference a jim přizpůsobí i výsledky vyhledávání. Informace o uživateli tedy Google potřebuje k optimalizaci strategie vyhledávání a také pro vytváření seznamů výsledků. Z hlediska dlouhodobé perspektivy tedy tyto informace znamenají pro uživatele především lepší výsledky hledání. V polovině května Google po rozsáhlých testech představil nový design, který kromě upraveného zobrazení výsledků vyhledávání také nabízí možnosti filtrování. Díky tomu je Google z hlediska uživatelské přívětivosti daleko před Yahoo, to potvrdila i analýza, kterou pro nás provedla firma SirValUse Consulting. Další konkurent, Bing, zůstal "na půl cesty" (tedy spíše v beta verzi) a v oblasti použitelnosti i kvality hledání nemůže Googlu konkurovat. Bing však dominuje v oblasti hledání obrázků a videa, nicméně Google pracuje na zlepšení i v této oblasti.

Uživatelská data: Na Googlu se peníze vydělávají po drobných

I ti největší kritici Googlu musí přiznat, že dominance Googlu je postavena na vysoké kvalitě vyhledávání. Je také nutné si uvědomit, že tato služba je k dispozici zdarma (stejně jako celá řada dalších služeb Googlu). I Google je však firma jako každá jiná, tedy s cílem vydělat peníze, a tak uživatele určitě zajímá, jak je tomu v jeho případě. Prvním článkem řetězce jsou uživatelé, kteří Googlu platí – svými daty. A následuje uzavřený koloběh: Google použije nasbíraná data pro dodání cílené reklamy, která tvoří více než 95 procent jeho příjmů. Velkou část těchto peněz Google investuje do nových služeb a zlepšování vyhledávání, aby uhájil své postavení na trhu. A více služeb a větší podíl na trhu znamená opět větší množství dat, která může získat…
Fakt je, že reklama je pro Google výnosná nejen díky obrovskému rozsahu, ale také proto, že ji díky přístupu k údajům o vyhledávání může přesně směrovat. Ve svém "Centru pro ochranu osobních údajů" – tedy konkrétně v sekci "Shromažďované informace a způsob jejich využití" – Google připouští, že získává informace, které mohou "váš prohlížeč jedinečným způsobem identifikovat" (cookies, IP adresa, typ prohlížeče…). O několik odstavců dál najdete i informaci, že tyto údaje mohou být použity pro personalizovanou reklamu. A právě to je skutečnost, která leží celé řadě kritiků "v žaludku". Pro Google je nepříjemné i to, že telekomunikační zákony některých evropských zemí zakazují využívání údajů shromážděných při vyhledávání, pokud to uživatel neschválí. Není to tak dávno, co Google v oblasti ochrany soukromí tvrdě narazil při svém projektu Google View – je tedy velkou neznámou, jak se situace vyvine.

Datové monstrum: Děsivá taktika, nebo realita?

V žádné evropské zemi nekritizují politici a média tohoto vyhledávacího obra pro jeho zacházení s daty uživatelů a jejich často nejasné zpracování tak často a tak tvrdě jako v Německu. Důvodem může být podle odborníků i skutečnost, že zatímco v ostatních zemích hraje Google "jen" důležitou roli (u nás má podíl přibližně 30–50 %, v USA asi 80 %), v Německu jednoznačně dominuje s téměř 97 procenty. Obavy uživatelů ale mírní bývalý zaměstnanec Googlu z týmu "kvality vyhledávání" Jonas Weber, který vysvětluje, že podle jeho zkušeností jsou data různých služeb Googlu (např. vyhledávání, e-mail atd.) uložena odděleně a nejsou spojena dohromady do velkého datového balíku. Jaké informace má tedy Google k dispozici? Pro sběr dat jsou rozhodující cookies, které Google ukládá na PC uživatele, jakmile otevřete stránku. Každá cookie obsahuje unikátní přidělené identifikační číslo – tzv. cookie ID. K němu Google připojuje další údaje, jako například vyhledávané pojmy, IP adresu nebo informace o prohlížeči, který používáte. V další cookie se ukládá osobní nastavení vyhledávání, jako například počet výsledků na stránce nebo úroveň filtrování. Pokud uživatel otevře stránku Google vyhledávání, server si přečte ID cookie, zjistí záznamy tohoto ID v databázi a tuto informaci poté zašle prohlížeči. Ten díky tomu zná historii vyhledávání a všechny důležité informace o nastavení vyhledávání. Google tedy může identifikovat počítač a prohlížeč, ale rozhodně ne konkrétního uživatele – tedy dokud se nepřihlásí ke svému "Googlu účtu". Jedinou možností, jak identifikovat uživatele, je tedy IP adresa, ale zde je nutné podotknout, že většina surfařů ji má přidělenou od poskytovatele dynamicky.

Uživatelská data: Mazat, nebo surfovat anonymně?

Zatímco u Googlu zůstávají cookies pro uživatele počítače funkční dva roky, u Yahoo je to dokonce až 27 let. Google ukládá IP adresy na svých serverech na devět měsíců, cookie ID dokonce na dvojnásobnou dobu. Po této době zmiňovaná data Google anonymizuje, takže k nim není možné přiřadit žádné další údaje – ale stále zůstávají na serverech Googlu. Evropská unie tyto praktiky kritizuje a požaduje, aby veškerá data o vyhledávání byla odstraněna do šesti měsíců. To je jistě chvályhodné, pro korektnost je ale nutné dodat, že je to ta sama EU, která podporuje zákony umožňující sledování občanů v takovém měřítku, že ve srovnání s nimi je Google jen amatérský voyeur.
V porovnání s Googlem je však Yahoo skromnější – od poloviny roku 2010 maže IP adresy a cookie ID již po 90 dnech. Zajímavou alternativou k anonymnímu vyhledávání je nástroj Ixquick (www.ixquick.com), který neukládá žádné unikátní cookie ID ani IP adresy a všechny vyhledávací dotazy odstraní nejpozději do 48 hodin. Nicméně jeho kvalita vyhledávání je daleko za úrovní Googlu – zmíněný vyhledávač pracuje s vyhledávacími algoritmy Yahoo a Bing.
Závěr: Je sice správné být v oblasti soukromí obezřetný, nicméně paranoidní scénáře, podle kterých Google sleduje každého uživatele, jsou poněkud naivní. Mnohem horším útokem na soukromí jsou v současnosti sociální sítě (např. Facebook), kde je obrovské množství soukromých údajů přímo propojitelné s konkrétní osobou. Ale ať už Google sbírá data z důvodů zlepšení služeb, nebo přesnějšího zacílení reklamy, faktem zůstává, že v současné době nemá mezi vyhledávači konkurenci.
AUTOR@CHIP.CZ

HODNOCENÍ

Google je bezesporu nejlepším vyhledávačem. Výsledky vyhledávání jsou většinou aktuálnější a přesnější než u jeho konkurentů Bing a Yahoo. O krok před konkurencí je Google i v oblasti uživatelské přívětivosti. Nepříjemností kazící celkově téměř jednoznačné vítězství je jeho "sběr dat" a celkový přístup k ochraně dat. Pokud je pro vás důležité soukromí, musíte buď surfovat anonymně, nebo přejít na méně dobré vyhledávače…


A co domácí Seznam?
Česká republika má v oblasti internetu celou řadu unikátních výjimek. Mezi ně patří například i oblast internetového vyhledávání. Zatímco ve zbytku Evropy více či méně dominuje Google, u nás hraje první housle Seznam. Jak je to možné? Jednou z mála větších statistik "o vyhledávačích" jsou data od monitorovací služby Navrcholu.cz. V její statistice "Podíly vyhledávačů" má Seznam (asi 53 %) poměrně velký náskok před Googlem (cca 32 %). Je ale nutné si uvědomit, jaká data jsou podkladem pro tuto statistiku – jde o příchody z vyhledávače na české weby. Se započítáním "zahraničního hledání" by statistika vypadala opět trochu jinak. V každém případě je u nás stále největším vyhledávačem Seznam.
Určitě vás tedy logicky napadne, proč chybí v našem testu. Důvodů unikátního postavení Seznamu u nás je celá řada, kvalita vyhledávání však mezi ně nepatří. Už první testované výrazy nám ukázaly, že srovnání s Googlem je skutečně nemožné, a proto jsme test omezili na tři světové giganty.
Seznam u nás boduje jiným způsobem – výborná úvodní stránka nabízející mix informací a praktických funkcí spolu s celou řadou komunitních služeb – to je kombinace, proti které Google bojuje jen s obtížemi. Má sice podobnou službu (iGoogle), ta je ale pro běžného uživatele příliš komplikovaná. I přes horší vyhledávání tedy Seznam ještě dlouho zůstane domácím favoritem milionů uživatelů…


Testování
Kvalita vyhledávání
Praktické a aktuální informace
Google najde nový obsah velmi rychle, a to nejen na velkých portálech. Vyhledávání konkrétních informací je velmi spolehlivé, navíc s lokálními specialitami – například místní restaurací, mapou oblasti nebo železničním spojením.
Výsledky sémantického vyhledávání
V případě hledání složitých či nejednoznačných pojmů nebo přímo normálních otázek se často objevují špatné výsledky. Nicméně v průměru Google nabízí lepší výsledky než Yahoo a Bing.
Vliv optimalizace
Pokud často hledáte hodně opakované fráze, například "filmy zdarma ke stažení", je vliv optimalizace znát. I zde však najdete zbytečné a špatné výsledky.
Ochrana proti spamu a malwaru
Příjemné je, že na spam a malware můžete ve výsledcích vyhledávání narazit jen po velmi krátkou dobu. V této oblasti reaguje Google rychle a velmi efektivně.

Použitelnost
Struktura úvodní stránky
Přesně plní požadovanou funkci a koresponduje s "maskou" pro vyhledávání. Odkaz na rozšířené vyhledávání je malý, ale není těžké ho najít. Jen funkce tlačítka "Zkusím štěstí" je na první pohled nejasná.
Výsledky hledání
Vyhledané výsledky zřetelně odliší od zobrazené reklamy. Dodatečné výsledky, například z Google map nebo obrázky, nicméně strukturu stránky poněkud narušují.
Vztah k chybě
Google rozpozná pravopisné chyby nebo překlepy a nabídne vhodný alternativní návrh. Automatická oprava chyb zde není, nicméně uvedená funkce ji dokáže zcela nahradit.
Funkce Rozšířené vyhledávání
Filtr u výsledků hledání ještě dále zjednodušuje nalezení požadované informace – některé funkce jsou však k dispozici jen přes stránku "Rozšířené vyhledávání". Ta je navíc poněkud nepřehledná.

Ochrana dat
Shromažďování údajů
Google spojuje data do uživatelských profilů, aby analyzoval historii hledání uživatele. To umožňuje v dlouhodobém horizontu zlepšit vyhledávací algoritmy a také nabídnout cílenější reklamu.
Délka uložení dat
Google ukládá IP adresy na devět měsíců, cookie ID z log souborů na dvakrát tak dlouhou dobu (viz grafika níže). Cookies uložené na vašem počítači mají platnost dva roky.
Způsob vymazání údajů
Na konci 18. měsíce Google nesmaže záznamy o vyhledávaných pojmech, ale pouze odstraní cookie ID. Tak se informace stanou "téměř anonymními".
Velikost cookies na uživatelově PC
Problémem není počet cookies nebo jejich platnost, ale spíše to, že nelze zobrazit informace spojené s vaším ID.

PROHLÁŠENÍ

Rozdíly jsou především v detailech

Všechny tři vyhledávací služby se na první pohled příliš neliší – nabízejí podobné uspořádání a popis výsledků vyhledávání nebo velmi dobré vyhledávací algoritmy. Najít u nich slabiny tedy není zrovna snadné. Klíčovým prvkem hodnocení tak pro nás budou speciální funkce: zde boduje Google prostřednictvím "návrhů hledání", které umožní opravit chybně zadaný dotaz, a výborných možností nastavení parametrů hledání.
Totéž platí pro další funkce a možnosti filtru. Ne že by zde nebyl prostor pro další zlepšení, nicméně ve srovnání s konkurencí jde o lepší volbu.
Možnosti Yahoo (a především Bingu) jsou v této oblasti silně omezené a samotné hledání nebo filtrování výsledků je u nich velmi obtížné. To je důvod, proč je Google nejlepším vyhledávačem – kombinace výborných algoritmů, rozsáhlých možností nastavení a uživatelské přívětivosti z něj dělají ideální nástroj i pro profesionální hledání na webu.


Jak vyladit vyhledávací dotaz
Pomocí volby "Rozšířené vyhledávání" z úvodní stránky můžete snadno filtrovat vyhledávání například pomocí formátu souboru, výskytu pojmu na stránce nebo data vytvoření stránky. Lze také filtrovat výsledky podle jazyka, nebo dokonce konkrétní domény. Novinkou je i možnost hledání pomocí konkrétní úrovně licence – například to, co lze "volně užívat či sdílet". Pro nezletilé uživatele je zde k dispozici také filtrování, které ve třech úrovních omezuje přístup k nebezpečným nebo nevhodným materiálům. Zajímavou funkcí s výbornými výsledky je vyhledávání "podobných" stránek. Pro filtrování hledání však existuje více parametrů, o kterých lze nalézt informace na stránkách skrývajících se pod heslem "google hacking".

Foto: Výborné: Pokročilé vyhledávání umožňuje opravdu rozsháhlé možnosti třídění.


GOOGLE PODVODY
Čelní pozice při vyhledávání je pro některé servery natolik důležitá, že neváhají použít i více či méně podvodné techniky, které danou stránku přesunou "ve výsledcích" na přední místa.

Vzhledem k tomu, že obvykle netrvá příliš dlouho, než Google podvody odhalí, bývají hlavními "viníky" malwarové stránky. Těm jde obvykle o nakažení co největšího počtu uživatelů (potřebují být ve výsledcích vyhledávání co nejvýše) v relativně krátkém časovém úseku (dříve než se objeví v antivirových nástrojích příslušné signatury). Jak se tedy lze nelegálně prodrat do čela hledání Googlu?
ODKAZOVÉ FARMY
Pro vysoký Google page rank je důležité, aby na danou stránku vedlo velké množství odkazů. Podvodníci proto vygenerují velké množství stránek (obvykle na subdoméně), obsahujících tisíce odkazů směřujících na požadovanou stránku.
MASKOVÁNÍ
Pro Google bota připraví webmaster optimalizovanou stránku plnou klíčových slov a vhodných textových řetězců (obvykle bez hlubšího smyslu). Pokud ale na stránku přijde obyčejný surfař, pomocí skriptu je mu nabídnuta stránka jiná, často bez hledaných informací.
PŘESMĚROVÁNÍ
Jde o upravenou formu maskování, při které webmaster vytvoří stránku optimalizovanou pro vyhledávač. Reálný uživatel je však pomocí javasrciptu přesměrován na stránku zcela jinou. Tato technika je často používána pro přesun uživatelů na infikované stránky.
SKRYTÝ OBSAH
Ve stránce je skryt (například pomocí CSS stylů) obsah optimalizovaný pro vyhledávač. Uživatel častokrát vidí stránku se zcela odlišným obsahem, než jaký hledal. Díky vývoji botů je tento trik už stále méně účinný…
OPAKOVÁNÍ POPULÁRNÍCH SLOV
Do textu stránky se přidají slova či slovní spojení, která jsou pro vyhledávání klíčová. Například u stránek o mobilních telefonech to může být: "mobil zdarma mobil sleva výprodej mobil". Dalším krokem je přidávání nesouvisejících, ale populárních výrazů (sex, porno, hry zdarma…).


CO UKLÁDÁ GOOGLE DO LOG SOUBORU
Každý jednotlivý vyhledávací dotaz vytvoří takovýto "balík dat", označovaný jako "log soubor". Na serverech Googlu jsou tyto log soubory spojovány a přidělovány ke konkrétním cookie ID uloženým prohlížečem v počítači.
IP adresa
Je většinou přiřazena dynamicky, i tak ale pomáhá Googlu částečně lokalizovat uživatele.
Datum a čas
Tato data pomáhají pochopit, jak se mění historie hledání uživatele s časem.
Hledaný pojem
Kromě vyhledávaného výrazu Google ukládá i výsledek, na který jste klikli.
Prohlížeč
V každém internetovém prohlížeči si Google ukládá dočasnou cookie.
Operační systém
Dodatečný údaj pro identifikaci počítače: Windows NT 6.1 je kód pro Windows 7.
Cookie ID
Pomocí tohoto unikátního čísla může Google "propojit" vyhledávací požadavky uživatele.


Jak si udržet alespoň částečné soukromí
Pokud chcete minimalizovat únik svých dat, aniž byste přišli o kvalitní vyhledávání, můžete upravit následující nastavení.
COOKIES A REKLAMA
V nabídce každého prohlížeče můžete nastavit pravidelné mazání cookies nebo upravit podmínky jejich ukládání. V Internet Exploreru tuto funkci najdete v nabídce "Nástroje | Možnosti Internetu". Zde v kartě "Osobní údaje" můžete kliknutím na tlačítko "Upřesnit" upravit možnosti pro používání cookies, v kartě "Obecné" je také můžete odstranit. Ve Firefoxu jděte do nabídky "Nástroje | Možnosti". Pro rozsáhlejší možnosti manipulace s cookies lze doporučit pokročilejší nástroje v podobě doplňků pro prohlížeče. Například pro Firefox to mohou být doplňky Firecookie (https://addons.mozilla.org/cs/firefox/addon/6683/) nebo CookieCuller (https://addons.mozilla.org/cs/firefox/addon/82/). Stejným způsobem lze zařídit i blokování reklamy – v tomto případě je možné doporučit například AdBlock+ (https://addons.mozilla.org/cs/firefox/ addon/1865/).

Přehled
Výsledky testu
Nejlepší kvalita hledání, rozsáhlý sběr dat – to je stručná charakteristika vítěze, který tentokrát porazil Yahoo. Bing nabízí několik zajímavých funkcí, nicméně celkově za svými rivaly zaostává.









Komerční sdělení