Menu

Ďáblův vynález, nebo anděl spásy?

Facebook

Ďáblův vynález, nebo anděl spásy?

O Facebooku se baví důchodci, firmy ho vyžadují, teenageři na něm žijí. Bezpečnostní specialisté ho považují za hrozbu a hackeři se jen usmívají. Jaký Facebook doopravdy je?
PETR KRATOCHVÍL

Díky Facebooku našla patnáct let nezvěstné děti", "Italské policii se díky Facebooku podařilo dopadnout jednoho z nejhledanějších mafiánů v zemi", "Češka našla na Facebooku ztraceného syna po 22 letech". Na tyto a další podobné titulky lze pravidelně narazit na stránkách denního tisku. Člověk by se skoro divil, jak bylo dříve možné bez Facebooku žít. Největší komunitní server světa už oslavil páté narozeniny a stává se stále kontroverznějším. Stovky milionů uživatelů bez něj nedokážou žít a další stovky milionů ho nenávidí. Pojďme se podívat, jaký je ve skutečnosti.

Komunikace 21. století

Na konci minulého století existovala na internetu celá řada služeb, které umožňovaly uživatelům mezi sebou diskutovat, přátelit se nebo se seznamovat. Další služby nabízely prostor pro vaše fotografie a videa. Facebook dokázal všechny tyto ingredience smíchat do praktického balíčku, který okamžitě zachutnal milionům uživatelů. Výborná kombinace obyčejného tlachání, výměny zajímavých fotografií a vytváření "přátelství" jako první dokázala zaujmout všechny věkové kategorie – od teenagerů po důchodce. Když se po čase na sociální síť nabalily "aplikace" a ve finále přidaly hry, bylo o fenoménu současnosti rozhodnuto. Jeho význam ukazují neustále se registrující nové firmy, které mají na Facebooku své "pobočky" – najdete na něm například Vodafone, KFC nebo Microsoft.
Ať už si zkrátka myslíte o Facebooku cokoliv, pravda je, že v současnosti neexistuje žádná podobná služba, která by nabídla stejný rozsah a zároveň byla uživatelsky přívětivá. Ocenit lze také celou řadu českých průvodců pro Facebook (např. www.e-facebook.cz/oficialni-navody-facebook.htm), které nováčkům pomohou proplout úvodními seznamovacími peřejemi.

Potenciální hrozby

Nárůst popularity (a uživatelů) jakékoliv služby s sebou přináší i zájem internetové mafie a rostoucí počet hrozeb pro uživatele. Výjimkou není ani Facebook. S železnou pravidelností se objevují chyby s nepříjemnými následky, které vás budou v lepším případě stát soukromí. Nedávno byla například nalezena chyba při nahrávání fotografií, umožňující komukoliv nahrávat fotografie na vaši zeď. Zvláštní kategorií jsou podvodné aplikace a skupiny. Běžnou praxí je vytvoření skupiny s lákavým názvem, obvykle slibujícím skvělé výhry ("Každý 1000. uživatel vyhraje notebook"), nebo úpravu Facebooku (smajlíky do facebooku). Poté, co je skupina dostatečně velká, je odprodána dostatečně movitému kupci i se svými uživateli. Ještě větší hrozbou jsou podvodné aplikace. Na první pohled jednoduché "doplňkové funkce" mohou ve finále na váš počítač i propašovat vir.

Soukromí

Nezanedbatelnou hrozbou je Facebook i pro vaše soukromí. Zde ale nejde o žádné aktivity hackerů, ale o princip Facebooku. Stačí si jen přečíst podmínky užívání (Statement of Rights and Responsibilities), a zjistíte, že vše, co se na této sociální síti objeví, již patří Facebooku (viz rámeček vpravo). Během pěti let vývoje Facebooku se situace postupně zhoršovala a v současné době je potřeba obrovského tlaku, aby došlo k úpravě pravidel. Například až po masivním odporu uživatelů bylo zavedeno pravidlo, že aplikace třetích stran nyní musejí žádat o souhlas přístupu k soukromým datům. Dalším střípkem odhalujícím situaci v oblasti soukromí je skutečnost, že z nedávno upravených podmínek používání zmizela věta, že poté, co účet na této síti smažete, Facebook vymaže data, která jste mu poskytli. Není to tak dávno, co Facebook běžně zpřístupňoval data ze sociální sítě třetím stranám. Tuto výměnu "propagoval" jako cestu k lepšímu využití webu a lepší personalizovaný zážitek ze surfování. Uživatelé však byli ztrátou kontroly nad informacemi pobouřeni. "Zřejmě jsme postupovali příliš rychle," okomentoval situaci Zuckerberg, zakladatel Facebooku. Další "drobností", kterou po zveřejnění na webu The Wall Street Journal Facebook odstranil, byla skutečnost, že za určitých okolností Facebook zasílá jméno uživatele nebo jeho identifikační data po kliknutí na inzerát příslušnému inzerentovi. Otázkou ale zůstává, kolik podobných "háčků" se ještě ve Facebooku skrývá.

Být, či nebýt

Otázka vstupu či odmítnutí Facebooku je především otázkou vašeho přístupu k vlastnímu soukromí. Pokud máte blog, na kterém světu sdělujete své názory, píšete o sobě a svých nejbližších včetně fotografií či videa a zároveň jste členy "klubů" různých obchodů, bude pro vás Facebook něco přirozeného. Je ale nutné si uvědomit základní rozdíl – zatímco na svém webu či blogu můžete přesně určit, co zveřejníte světu, a co uvidí jen nejbližší, na Facebooku své soukromí dáváte do rukou (prozatím především) marketingových firem. Očekává se, že během několika let Facebook zčásti převezme roli e-mailu, a není vyloučeno, že brzy převezme roli "vašeho počítače" – bude obsahovat fotografie, filmy, domácí videa či hudební soubory. Ať už se tyto předpoklady naplní, či nikoliv, je jednoznačné, že už nyní je Facebook doposud nedostižným snem tajných služeb a komunistických "uličních důvěrníků". A je jen na vás, zda do těchto terabajtů připojíte své soukromí i vy.
PETR.KRATOCHVIL@CHIP.CZ


Rozhodněte se sami…

ČTYŘI DŮVODY, PROČ POUŽÍVAT FACEBOOK:

1/ rychlý přístup k celé řadě zajímavých informací;
2/ jste "viditelní" pro celý svět;
3/ zajímavá platforma pro sdílení dat s přáteli;
4/ lepší náhrada e-mailu.

ČTYŘI DŮVODY, PROČ Z FACEBOOKU ODEJÍT:

1/ citlivé informace mohou být snadno zneužity;
2/ fotografie a videa jsou "majetkem" FB;
3/ potenciální hrozby pro vaše soukromí;
4/ nebezpečná platforma pro šíření hrozeb.

STATISTIKA FACEBOOKU

- Facebook založil v roce 2004 Mark Zuckerberg.
- Na Facebooku bylo v září roku 2010 přes 2 800 000 českých uživatelů (přes 1,4 milionu žen a téměř 1,4 milionu mužů).
- Nejpočetnější skupinou jsou mladí mezi 16 a 24 roky, kteří tvoří téměř polovinu uživatelů.
- Na Facebooku najdete i téměř 100 tisíc uživatelů starších 50 let.
- Čechům se nejvíce líbí stránky "+25c (symbol srdce)" s 328 tisící fanoušky a "1 000 000 fanoušků pro naše české hokejisty" s 287 tisíci fanoušky.
- Nejvíce fanoušků mají skupiny "Kdo si prohlíží tvůj profil STALKER CATCHER" a "NEBUDU PLATIT 100 KČ MĚSÍČNĚ ZA POUŽÍVÁNÍ FACEBOOKU OD 9. ČERVENCE 2010!" s 650 tisíci a 317 tisíci příznivci. Obě jsou podvodné.
- Na Facebooku je v současnosti uloženo více než 10 miliard fotek (nejvíce na internetu).


Důležité informace
Dříve než si na Facebooku založíte účet, měli byste znát několik důležitých informací.
VYNÁLEZCE, NEBO ZLODĚJ?
Na celé řadě internetových stránek najdete informaci, že si Mark Zuckerberg myšlenku Facebooku "vypůjčil" od svých spolužáků. Ať už je pravda jakákoliv, faktem zůstává, že Zuckerberg v roce 2008 po soudním sporu zaplatil třem bývalým spolužákům 65 milionů dolarů. Podrobnosti sporu obě strany odmítly sdělit. Další zajímavé informace najdete v článku britského Guardianu a také na webu Business Insider.
KŘEHKÉ BEZPEČÍ
Žádná ze sociálních sítí není a nikdy nebude dokonale bezpečná. Zde je problém o to závažnější, že bezpečnostní hrozba může přijít i od nejbližších přátel a může mít podobu odkazu nebo i fotografie. Poslední relativně neškodnou chybou bylo například špatně ošetřené nahrávání fotografií, kdy mohl kdokoliv na vaši zeď nahrát libovolnou fotografii.
ZÁVISLOST
Překvapivě velké množství lidí nevyužívá Facebook jako nástroj, ale jako platformu pro trávení času, což s sebou nese i riziko závislosti. V médiích už se objevily zprávy o uživatelích kontrolujících několikrát za noc svou zeď či vstávajících brzy ráno, aby mohli ve Farmville sklidit úrodu. Psychologové už mají pro tuto "diagnózu" i jméno: FAD (Facebook Addiction Disorder).
VELKÝ BRATR
Facebook je informován o vašich dalších internetových aktivitách na neznámém počtu internetových stránek, které s touto sítí uzavřely partnerství – Facebook vás zkrátka sleduje, i když nejste přihlášeni. Na tuto skutečnost například upozornil Rodger Thompson, vedoucí výzkumu AVG, kterého Facebook jako "zcela anonymního uživatele" identifikoval na serveru CNN.


Právní komentář
V podmínkách používání Facebooku (Statement of Rights and Responsibilities) na adrese http://www.facebook.com/terms.php?ref=pf je u bodu 2 (Sharing Your Content and Information) následující formulace: You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition: 1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royaltyfree, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
Co si pod tím můžu představit? Znamená to, že FB může využívat cokoliv, co na jeho web nahraji? Může tento obsah přeprodávat dále (například fotografie, videa)?
ODPOVĚĎ:
Podmínky používání Facebooku ve své části týkající se užívání práv duševního vlastnictví obsahují licenci ve velmi širokém rozsahu, opravňující Facebook k výkonu užít veškerá díla (tj. zejména uživatelské fotografie, videa a další díla), a to bezplatně, v neomezeném územním rozsahu a s možností postoupení či udělení sublicence třetí osobě. Toto ustanovení neodporuje českým právním předpisům a prakticky znamená, že Facebook je oprávněn uživatelský obsah užívat ve zmíněném rozsahu až do okamžiku, než je tento obsah odstraněn uživatelem nebo dojde k výmazu jeho účtu, a to pouze za splnění podmínky, že uživatelovo autorské dílo není již sdíleno jinou osobou. Z autorskoprávního pohledu lze riziko spatřovat pouze v tom, že uživatelovo dílo nesmí být třetí osobu užíváno způsobem snižujícím jeho hodnotu; v opačném případě by se mohlo jednat o zásah do osobnostních práv autora.
Ivan Rámeš z advokátní kanceláře
Havel & Holásek