Menu

Časová osa Chipu: Ochrana proti kopírování

Časová osa Chipu: Ochrana proti kopírování

Od komických lepenkových brýlí až po nebezpečné rootkity. Historie ochrany proti kopírováni se nese ve znamení zoufalého boje mediálního průmyslu proti „hackerúm" - na úkor zákazníka!
MANUEL SChHEIBEH

Dlouhou dobu koncoví zákazníci o sporech týkajících se autorských práv v podstatě ani nevěděli, protože nebyli schopni snadno si vytvořit vlastní kopie, natož je distribuovat. Zhruba v osmdesátých letech se to ale změnilo – filmy začaly vycházet na videokazetách, hudba na páscích a později na audiokazetách, programové vybavení počítačů na disketách. Vytvořit kopii už najednou nebyl takový problém a zábavní průmysl se začal obávat o svá "prodejní čísla".
Výsledkem pak byla nejrůznější opatření proti kopírování, přičemž prolamování těchto ochran se pro mnoho lidí ("crackerů") stalo jakýmsi sportem. Běžný kupující, na jehož úkor se tato "bitva" vede, se ocitl mezi oběma válčícími stranami a setkává se kvůli tomu s mnoha zbytečnými restrikcemi, které mají zabránit výměně multimediálních dat na serverech, jako je Rapid- Share nebo Ulozto. Když si tedy například zakoupí filmový titul na Blu-ray, musí mít nejen kompatibilní televizor, ale také přehrávač s připojením na internet, protože je nutné ověřit klíč – jinak nemá šanci si film přehrát. A jsou tu i další omezení, která neumožňují podívat se na zakoupený film na mobilním telefonu, streamovat ho z vlastního serveru nebo si snadno udělat zálohu. Obcházení ochrany proti kopírování totiž není povoleno.

Protest: Zákazníci ochranu obcházejí

Represivní postupy však zábavnímu průmyslu příliš nepomohly. Téměř každá ochrana byla zatím prolomena, navíc zákazníci ji začali nesnášet a vyhýbali se jí, jak jen to bylo možné. Ochrana se pak v podstatě vždy obrátila proti výrobcům. Například výrobce EA použil u své hry "Spore", uvedené v roce 2008, ochranu SecuROM, která dovolovala pouze tři instalace na jedno sériové číslo (nemohli jste si tedy hru instalovat na více počítačů nebo ji instalovat znovu po reinstalaci systému). Přesto, nebo právě proto, se stala "piráty nejoblíbenější" hrou.
Tato omezující ochrana, která nadto vyžadovala spojení se servery Electronic Arts, navíc zhoršovala zákaznické hodnocení (například na Amazonu) jinak povedené hry. Negativní kampaň tedy společnost EA poškodila a ta nakonec od této ochrany upustila. Další vydavatel, tentokrát Ubisoft, však v roce 2010 tuto chybu opakoval, a to ještě ve větším měřítku. Vyžadoval totiž u svých her neustálé připojení k internetu (kvůli ověření legálnosti). I tentokrát uživatelé úspěšně protestovali.
Patrně největší "katastrofy" v oblasti ochrany proti kopírování se však dopustila firma Sony a sklidila tak asi nejvíce protestů a kritik. V roce 2005 použila u svých Audio CD disků ochranu Extended Copy Protection (XCP), rootkit, který se tajně instaloval na počítač, do kterého se disk vložil, a sledoval probíhající procesy a zdržoval. Kromě toho byl tento rootkit tak špatně naprogramován, že další malware ho mohl použít jako bránu do počítače. Výsledkem bylo, že firma Sony musela všechna CD s DRM ochranou stáhnout z trhu, a šlo o více než padesát alb.
Hudební průmysl už se ale alespoň částečně poučil. Zpočátku byla hudba zakoupená "on-line" chráněna technologií DRM, která působila legálním uživatelům řadu problémů a byla většinou ostatních odmítnuta. Dnes se tedy hudební průmysl chrání jinak (především pomocí "vodoznaků" – digitálních podpisů) a v případě nelegální distribuce může vypátrat původce. Legální uživatel tedy může hudbu bez omezení používat. A situace se hned zlepšila – od té doby je trh s MP3 soubory na vzestupu.
AUTOR@CHIP.CZ

Časová osa

1300
Prokleté knihy
Pro ochranu svých knih před zcizením používali jejich autoři kletby. V podstatě něco jako "Kdo tu knihu ukradne, tomu ruka upadne". Kletba byla použita například u středověké právní knihy Saské zrcadlo, jejímž autorem byl Eike von Repgow.
1837
Moderní autorské právo
V Evropě se objevily první právní úpravy týkající se kopírování uměleckých a vědeckých prací.
1980
Dongle
Textový procesor "Wordcraft" pro Commodore PET (Personal Electronic Transactor) běžel pouze s připojeným "hardwarovým klíčem". Některé aplikace využívají podobné řešení doposud.
1983
Macrovision
Společnost Macrovision představila ochranu proti kopírování videokazet (pod stejným názvem), která spočívala ve vložení rušivých signálů.
1984
Lenslock
Uživatelé hry "Elite" museli zadat kód, který z obrazovky přečetli jen pomocí speciálního hranolu
1990
Kódovací knížka
Než si uživatelé mohli zahrát hru, museli zadat klíčové slovo uvedené v příručce ke hře. Málokdy to ovšem bylo tak kreativní jako v případě puzzle "Dial-A-Pirate" u hry "Monkey Island".
1993
CD jako ochrana
Hra "Rebel Assault", vydaná na CD, spustila boom her na PC. Hra neměla ochranu proti kopírování, a nebylo to ani nutné – CD vypalovačky a média byly nákladné a kapacita pevných disků značně omezená.
1997
Content Scramble System
Na evropském trhu se objevilo první DVD ("12 opic") s ochranou proti kopírování nazvanou CSS – Content Scramble System.
1998
SecuRom
"FIFA99" byla jednou z prvních her s touto ochranou. SecuRom mimo jiné vytváří skryté položky v registru.
Záměrné chyby
Pokud si někdo hru na CD zkopíroval, bylo ji sice možné nainstalovat a hrát, ale měla v sobě chyby. Například ve hře "Settlers III" kovář místo oceli produkoval prasata a stromy nutné pro stavbu budov nerostly – ve hře tedy nebylo možné pokračovat…
2000
Cactus Data Shield
Společnost BMG vydala CD "Razorblade Romance" od skupiny HIM. Použitá ochrana Cactus Data Shield byla natolik agresivní, že nakonec album zmizelo z trhu.
2001
Windows Product Activation
S operačním systémem XP se objevila i ochrana pomocí aktivace produktu přes internet, za kterou Microsoft sklidil tvrdou kritiku a byl dokonce obviněn ze špionáže údajů.
2005
Steam
Steam je platforma společnosti Valve určená k digitální distribuci her a zajištění multiplayerového zázemí. Slouží i k ochraně proti kopírování.
2007
StarForce
Vývojář technologie proti kopírování se stal Microsoft Certified Partnerem. StarForce nainstaluje ovladač virtuálního zařízení a zpomaluje systém.
2008
BD+
Program AnyDVD od firmy SlySoft dokáže obejít ochranu proti kopírování Blu-ray disků. Každý už si tedy může udělat kopii.
2011
Digital Copy
Funkce DRM umožňuje uložit chráněnou kopii disku Blu-ray na PC. Film "Unstoppable" (Nezastavitelný) poprvé umožnil streamování na mobilní telefony.
TREND
Mobilní zařízení jako smartphony nebo tablety jsou stále důležitější a spolu s nimi i neomezený přístup do multimediálních knihoven. Tato svoboda však není "kompatibilní" s klasickou DRM ochranou. Producenti se tedy zaměřují na streamovací služby a začínají používat jiné metody ochrany, jako například vodoznaky u MP3 souborů.