Menu

Historie hackování

Historie hackování

Nic už není nemožné: hackeři mohou opéct i toustový chléb v kávovaru -tedy pokud by to skutečně chtěli. My vám nabídneme příběh o historii hackingu a „temné straně síly“.
Manuel Köppl

Nadaní lidé mohou své schopnosti demonstrovat nejen pomocí malířského štětce nebo piana, ale v současné „technologické“ době i pomocí počítače - ano, i hackeři mohou být považováni za umělce. Důvodem je skutečnost, že ani v této oblasti se „umělci“ nemohou prosadit bez talentu a tvořivé mysli. Někteří hackeři, jako například Wau Holland, Robert Tappan Morris nebo Jon Lech Johansen, se navíc ještě narodili mimořádně zvědaví. Tito lidé mohou sice z hlediska bezpečnosti představovat hrozbu, pravda ale také je, že právě oni jsou často nositeli pokroku.
Podle Wau Hollanda lze hackera definovat jako „někoho, kdo se snaží najít způsob, jak dělat toasty pomocí kávovaru“. Mezi hackery navíc nenajdete jen profesionální internetové zloděje a teroristy, ale také „amatérské umělce“, pro které je tato činnost koníčkem. Například Steve Russell je pro mnoho počítačových hráčů „Michelangelem“. Prvním „minipočítačem“ na světě byl PDP-1 od firmy DEC. Pod pojmem „minipočítač“ si ale nepředstavujte nic o velikosti současného počítače. V té době byl kompaktní minipočítač ve skutečnosti tak velký jako dvě luxusní ledničky dohromady - tedy nic pro „domácí kancelář“. V té době nikoho ani nenapadlo využít takovýto stroj v oblasti „zábavy“ -tehdejší počítače byly využívány především pro vědecké výpočty. Na počátku šedesátých let však do bostonského MIT (Massachusetts Institute of Technology) přišel Russel a naprogramoval pro PDP-1 první „střílečku“ na světě: Spacewar! Tento „hack“ byl nejen revolucí v zábavním průmyslu, ale také umožnil vznik nového druhu počítačových uživatelů: hráčů.

Hacking součástí vzdělání

MIT lze označit jako největší školu hackerů na celém světě. Zde je hacking považován za součást základního vzdělání stejně jako famfrpál na kouzelnické škole v Bradavicích. Jednu z nejvíce provokativních hackerských akcí provedlo několik bostonských studentů MIT 4. července 1993: změnili blok panelového domu (označovaný jako Zelená budova) na obrovský koncertní sál a světla domu tvořila VU metr (zjednodušeně označovaný jako „grafický ekvalizér“), ukazující hlasitost koncertu orchestru Boston Pops, který byl v Den nezávislosti vysílán v rádiu. Podle studentů byl největší „ekvalizér“ světa dárkem k americkému národnímu svátku.
Tento čin měl po celém světě velké množství následovníků, z nichž pravděpodobně nejznámější jsou Blinkenlights. Tato skupina umělců z Chaos Computer Clubu (založeného v roce 1981) se v roce 2001 proslavila úchvatnou světelnou „instalací“: z domu na berlínském Alexandrově náměstí si udělali „obrazovku“, 48 na které dva členové CCC hráli pomocí mobilních telefonů hru Pong (viz také blinkenlights.net).
Můžeme rovněž říci, že technologický hacking není jen druhem umění, ale ve většině případů i způsobem politického prohlášení. Typickým příkladem může být situace kolem dlouho se táhnoucích debat o autorských právech na filmy a hudbu a také o technologii jejich správy. V jednom rohu ringu byli odpůrci v podobě uživatelů, ve druhém zastánci „drsné ochrany“, obvykle majitelé práv. Mezi často diskutované otázky patřila i ta, proč si uživatelé nemohou přehrát DVD na všech operačních systémech. Hacker Jon Lech Johansen, mediálně známý jako „DVD Jon“, nechtěl vzít na vědomí, že si své zakoupené filmy na DVD může přehrát pouze v operačních systémech Windows a Mac OS, ale nikoliv pod Linuxem a dalšími svobodnými systémy. Proto Johansen s několika dalšími hackery vyvinul nástroj DeCSS, který umožnil dešifrovat film z DVD tak, aby mohl být přehrán na všech operačních systémech. Později překonali norští hackeři ještě další „překážky“ v přehrávání, například u hudby z obchodu iTunes společnosti Apple. I dnes lze ale narazit na hackery s „ušlechtilými“ záměry. V roce 2010 ztratili někteří fanoušci trpělivost s rychlostí vývojářů konzole Microsoft Xbox 360 (konkrétně s jejím rozšířením Kinect, o kterém se více dočtete na straně 60) a sami vyvinuli hack umožňující ovládání počítače gesty. I díky nim nyní Microsoft sám nabízí ovládání PC gesty.

Válka pomocí počítačů

Naopak poněkud „neslavné následky“ hackingu jsou z nedávné minulosti: pod palbou hackerů byly pomocí kybernetických útoků po celém světě nejen organizace, ale i státy.
Například v srpnu 2010 bylo podle bezpečnostních odborníků ze společnosti Symantec infikováno červem Stuxnet více než 100 tisíc počítačů po celém světě. Odborníci předpokládají, že za útokem stojí tajné služby USA a Izraele a původním cílem tohoto „superviru“ byla sabotáž íránského jaderného programu. Jinými slovy - původním cílem bylo 1 000 centrifug na obohacování uranu.
Výrobce antivirového softwaru Kaspersky odhaduje, že škody způsobené každoročně kybernetickými útoky dosahují přibližně 100 miliard amerických dolarů. Dá se tedy očekávat, že války budoucnosti nebudou vedeny pouze prostřednictvím vojáků a tanků, ale i pomocí hackerů a zákeřného malwaru. Bezpečnostní odborníci také očekávají, že se v příštích několika letech objeví útoky zaměřené na kritické části infrastruktury, jako jsou rozvody elektřiny a plynu nebo bankovní či dopravní sítě. A to je skutečná noční můra.

Časová osa

1184 před n. l.
Trojský kůň
Hrozba zamaskovaná jako dar: dřevěný kůň z řecké mytologie se stal synonymem pro malware.
1939
Šifra Enigma
Polský a poté i mezinárodní tým kryptologů rozšifroval tento kód používaný Němci v druhé světové válce.
1961
Spacewar!
Steve Russell naprogramoval na výzkumném počítači MIT první počítačovou hru – „Spacewar!“.
1971
Blue Box
John T. Draper, známý také jako „Kapitán Crunch“, oklamal libovolný telefonní automat pomocí píšťalky a z ní „vyvinul“ přístroj „Blue Box“.
1984
Btx­Hack
Chaos Computer Club „odcizil“ pomocí bezpečnostní mezery v teletextovém systému 135 000 marek a druhý den je vrátil zpět.
1988
Morrisův červ
Ve 23 letech naprogramoval Robert Tappan Morris prvního počítačového červa, který se šířil po internetu.
1993
Zelená budova
Studenti MIT změnili světla budovy na „ekvalizér“ zobrazující hlasitost hudebního koncertu.
1999
DeCSS
Patnáctiletý Nor Jon Lech Johansen, známý jako „DVD Jon“, prolomil ochrannou bariéru DVD.
2000
ILOVEYOU
Červ maskovaný jako milostné vyznání nakazil miliony počítačů a napáchal největší škody v dějinách.
2007
Estonsko
Estonský parlament, ministerstva, banky a státní média se staly oběťmi intenzivního počítačového útoku.
2010
Stuxnet
Rozšířil se počítačový červ Stuxnet, jehož primárním cílem byla jaderná zařízení v Íránu.
Kinect
Z vlastní iniciativy vyvinuli nedočkaví fanoušci konzole Xbox 360 hack pro ovládání gesty.
2011
PSN­Hack
Při útoku na síť PlayStation Network byly odcizeny tisíce soukromých údajů jednotlivých uživatelů.
2012
Kybernetická válka
Odborníci očekávají národní a teroristické kybernetické útoky na klíčové prvky infrastruktury, jako jsou elektrické sítě.