Menu
CHIP Speedtest

Pro APPLE a pro „i“

Pro APPLE a pro „i“

Vyznavači kultu „i“ by za časů Steva Jobse dali za svůj Apple i svou poslední košili. Pod vedením „šéfkuchaře“ Cooka by však nyní mohl celý koncern konečně dospět. Ztratí tím Apple svůj pověstný mladistvý duch?
    MANUEL KÖPPL

Steve Jobs je mrtev, ale Apple žije dál. I přes technické problémy se zahříváním, s příjmem signálu a podobně dokázal „the new iPad“ sám jediný překonat většinu odhadů ohledně svých prodejů - hned za první víkend se ho prodalo víc než tři miliony kusů. Před jeho uvedením postávaly před více než 360 obchody Applu po celém světě opět desetitisíce příznivců, aby byli mezi prvními, kteří ho budou vlastnit. Opět trávili noc před prodejnami v nekonečných frontách, aby přinesli oběť svému technickému ideálu: minimálně 479 eur za displej s vyšším rozlišením, 5Mpx fotoaparát a samozřejmě za mnohde nevyužitelné LTE připojení.
Je to stále stejné, Jobsův úspěšný příběh pokračuje dál. Společnost za minulý rok prodala po celém světě kolem 70 milionů iPhonů, 30 milionů iPadů a 59 milionů dalších zařízení. Apple je nejznámější světovou značkou, a navíc nejvíce obdivovanou a uznávanou. Přitom se stále drží předem dané strategie: díky levné pracovní síle levně vyrábět na Dálném východě, a naopak draze prodávat po celém světě.

Apple vykrádá svou „válečnou pokladnu“

Změnil se pouze herec hlavní role - nově ji hraje Tim Cook. A ten pojal svou roli zcela jinak než jeho předchůdce: Apple měl donedávna díky úspěšnému prodeji iPhonů, iPadů a iPodů v peněžence téměř 100 miliard dolarů. Přesně polovinu z nich chce nyní Cook rozdělit mezi akcionáře. Jedná se o první dividendu od roku 1995, kdy byla spolupráce mezi Stevem Jobsem a společností krátce přerušena. Nyní se tedy Apple poprvé po sedmnácti letech podělí o své bohatství - především s americkou vládou, která se už těší na tučné daňové příjmy.
S Cookem Apple konečně dospěje: nejnovější dividenda totiž otevře koncern také investičním fondům, které doposud vlastnily pouze akcie, aby samy mohly vyplácet dividendu. Jobs by to naproti tomu takhle zcela jistě nechtěl. Před svou smrtí hodně přemýšlel o tom, co dělat s tolika penězi - například koupit Facebook.
Znalec z oboru IT Rob Enderle nad tím jen kroutí hlavou. „Tato akce snad krátkodobě vylepší výkonnost Applu na burze,“ říká IT analytik. „Bude to ale na úkor dlouhodobějších strategických zdrojů.“ Společnost právě vykradla svou vlastní válečnou pokladnu, míní Enderle. Už desítky let pozoruje vývoj v Silicon Valley. Jen málokdo je tak obeznámen s tamním děním jako „silikonové oko“ ze San José. Proto se vyplatí naslouchat, když obvykle velmi střízlivý IT analytik pokračuje s ohledem na nastupující konkurenci z Dálného východu v podobě Samsungu a HTC ve válečné rétorice: „Apple reaguje na svůj osobní Pearl Harbor rozpuštěním své vlastní armády,“ zní jeho zničující závěr.

Od levné práce není cesty zpět

V Silicon Valley se zdá, že Tim Cook nemá žádnou zásluhu na tom, že Apple je se svou burzovní hodnotou 550 miliard dolarů v současnosti nejdražším podnikem na světě. V tom ale nemají kritici syna lodního inženýra z Alabamy tak docela pravdu: koneckonců to byl právě Cook, kdo nasměroval Apple správným směrem díky své strategii důsledného přesunu kompletní výroby na Dálný východ. Konkurenti jako Amazon, Motorola, Nintendo, Nokia, Samsung a Sony objevili Foxconn a spol. až mnohem později. Z vděčnosti jmenoval Jobs Cooka v lednu 2007 svým zástupcem.
Zhruba půl roku před smrtí Steva Jobse se setkali největší hráči technické scény v Silicon Valley na legendární večeři s americkým prezidentem Barackem Obamou. „Kdy přivedete vaše pracovní místa zpět domů?“ ptal se Obama v únoru 2011. A „ibůh“ mu dal zcela jasnou odpověď: „Tato pracovní místa se nikdy zpět do Ameriky nevrátí.“ Zázraky, jak to označil Jobs, se bohužel dějí stále řidčeji. Přesto se zhruba 100 miliardami dolarů hotovostních rezerv by býval Apple mohl tento zázrak uskutečnit.
Tim Cook by sotva prezidentovi Spojených států amerických odpověděl jinak. To ale neznamená, že by mu nezáleželo na vybudování dobrého obrazu. Nedávno zadal Cook drahou studii, která měla dokázat, že Apple vytváří pracovní místa i v USA. Výrobce hardwaru a softwaru z Cupertina chce být v USA zodpovědný za půl milionu míst - „od inženýra, který spoluvyvíjí iPad, až po doručovatele, který vám až domů dodá kompletní balíček se zařízením“, jak je možné se aktuálně dočíst na webových stránkách společnosti.
Ve skutečnosti Apple zaměstnává jen kolem 43 000 pracovníků v USA a dalších 20 000 ve zbytku světa. Dohromady je to například jedna desetina počtu zaměstnanců, kteří pracovali v 60. letech v americké automobilce General Motors, nebo jen zlomek z 2,1 milionu lidí, kteří jsou nyní zaměstnáni u obchodního řetězce Walmart. Naproti tomu pracuje zhruba 700 000 lidí u dodavatelů Applu pro iPad, iPhone, iPod a spol. - nicméně téměř nikdo z nich není z USA. Šroubují dohromady kult Applu v obrovských výrobních halách v Asii a východní Evropě, často v nelidských podmínkách.
O co se Jobs nestaral, to si nyní Cook bere k srdci. Stejně historické jako nejnovější vyplácení dividend bylo prý také lednové přiznání Applu, že výrobní podmínky v Číně „nepatří k nejlepším“. Krátce poté pustil Apple kontrolory Fair Labor Association (FLA) do čínského závodu Foxconnu. Našli, jak se dalo očekávat, „podstatné nedostatky“.
                                                         „Apple reaguje na svůj osobní Pearl Harbor rozpuštěním své vlastní armády.“
                                                                                                                                          ROB ENDERLE, IT analytik a šéf poradenské firmy

„Kuchařská show“ namísto „svatého kázání“

Při vší úctě k Timu Cookovi, pro Roba Enderleho ztratil Apple po smrti Steva Jobse svou věčně mladou duši. I samotné předvádění nových výrobků, kdysi slavené jako „svaté kázání svatého Steva“, ztratilo svoje kouzlo. „Cook se sice zlepšil,“ tvrdí Enderle, „ale uvádí výrobky jako inženýr, který chce prodat automobil.“ Magie i samotné slovo „kouzelný“ jako by s „šéfkuchařem Cookem“ byly z úspěšného receptu Applu vyškrtnuty. Keynotes (klíčové prezentace) Applu se podle Enderleho změnily na „kuchařskou show“.
Jobs držel Apple po celou dobu svého života jakoby ve stadiu dospívání. A podle všeho „ibůh“ odpustil i těm, kteří si dělali legraci z toho, že neustále nutí své spolupracovníky volat na zkoušku do obchodů Applu a nechat si objasňovat funkce iPadů - a vystavovat tak zaměstnance dennodenní šikaně.
Tim Cook se raději obklopuje tichými vývojáři než nápady překypujícími mladíky. Když si první kupující nových iPadů stěžovali na nezvyklé zahřívání, reagoval Apple téměř okamžitě - i když prohlášením o vyloučení odpovědnosti. Ještě před dvěma lety se firma celé dny marně snažila problém Antennagate u iPhonů 4 „vysedět“. Celkem dětinský přístup, co říkáte?
AUTOR@CHIP.CZ

 

Rychlé a prostorné VelociRaptory

Řada WD VelociRaptor sdružuje nejrychlejší magnetické pevné disky pro stolní počítače a pracovní stanice. Jejich 2,5“ plotny se otáčejí rychlostí 10 000 ot./min, jsou vybaveny rychlým rozhraním SATA 6 Gb/s, a od nynějška je bude možné sehnat s kapacitou až 1 TB. Přes všechny výhody SSD disků tak představují cenově dostupný kompromis mezi vysokou rychlostí a dostatečnou kapacitou. Kromě výše zmíněné verze s kapacitou 1 TB se budou prodávat i v kapacitách 500 GB a 250 GB. VelociRaptory jsou podle výrobce zkonstruovány tak, aby vydržely dlouhodobý provoz, a jsou tak vhodné pro aplikace, které často zapisují data na disk (výhoda oproti SSD diskům). VelociRaptory mají sice 2,5palcový formát, ale dodávají se v rámečku IcePack s vestavěným chlazením o velikosti 3,5palcových disků. Výsledky našich testů tohoto disku najdete v rubrice Top 10.

Cloud od Adobe

Společnost Adobe Systems představila nejnovější sadu nástrojů Adobe Creative Suite 6 určených pro uživatele, kteří se zabývají tvorbou tištěných materiálů, webových stránek, elektronických publikací nebo videa.
Adobe představilo celkem čtrnáct nových aplikací, čtyři sady nástrojů a také nové centrum Creative Cloud. Pokud se uživatel za poplatek přihlásí do cloudu, může si stáhnout a nainstalovat každou aplikaci z Adobe CS6 a online synchronizovat soubory, publikovat a pracovat s webovými stránkami. Uživatelé Cloudu budou moci vytvářet mobilní aplikace pro iOS a Android a připravovat, spravovat a hostovat webové stránky.

Odolný fotoaparát s vysokou světelností

 „Podvodní řada“ fotoaparátů Tough má nového člena. Model TG-1 nabízí kvalitní objektiv s vysokou světelností, 3“ OLED displej, rychlost a odolnost, a stává se tak vlajkovou lodí odolných fotoaparátů firmy Olympus. Mezi jeho největší přednosti patří světelný objektiv f2.0, který podle výrobce zachytí pěkné záběry i za snížené hladiny světla v hloubce 12 metrů pod hladinou. To je zároveň i maximální hloubka, do které je tento fotoaparát určen.
Fotoaparát je také odolný vůči nárazu (pád do 2 m), mrazu (do -10 °C) a tlaku (100 kg). Pro pokročilé fotografy jsou k dispozici i předsádkové čočky - tele a rybí oko. V horní části lze najít GPS modul. Co se týká základních technických parametrů, fotoaparát má 4x širokoúhlý optický zoom (25100 mm) a rozlišení 12 Mpx. V menu je několik nových expozičních režimů: režim pro focení za šera, režim pro focení sportu a jeden pro focení supermakrodetailů. Zvládne nahrávat video 1 080p Full HD se zvukem. TG-1 se objeví na pultech prodejen v polovině června 2012.

Malý MP3 přehrávač

Nový MP3 přehrávač GoGear SoundDot od Philipsu je malý a oblý a připomíná spíše USB flash disk. Můžete ho připnout na oblečení či na batoh a díky jeho rozměrům a malé hmotnosti o něm nebudete ani vědět. V průměru má jen něco málo přes čtyři centimetry a neváží takřka nic (19 g). Je vybaven klipem, díky kterému ho snadno připnete. Dodává se v celé řadě barev. Baterie vydrží na 6 hodin přehrávání a nabíjí se pomocí vestavěného USB portu. Funkce Fast Charge zajistí, že se přehrávač za šest minut nabije až pro 60 minut poslechu. Kapacita paměti je 2 nebo 4 GB a přehrávač přehrává soubory typu MP3, WAV a WMA. Doporučená cena je 549 Kč.


Z INTERNETU

SPORT. CZ VYSLYŠEL KRITIKU

Jen několik týdnů po spuštění nové podoby zpravodajského serveru Sport.cz přišli jeho tvůrci s úpravami stránek a dalšími změnami. Nejdůležitější změnou je přesun menu z dolní části webu do jeho horní části a funkčnost menu je obdobná jako na starém Sport.cz. Další změny jsou designové. V plánu jsou nové komponenty - „pavouci“ pro lepší vizualizaci výsledků, podrobné výsledkové servisy nebo různé tipy online reportáží.
Komentář redakce: Právě umístění menu v dolní části nové podoby sportovního zpravodajského webu jsme kritizovali. Je dobře, že jeho provozovatel vyslyšel kritiku a provedl změnu. Letošní rok bude ve znamení velkých sportovních událostí, a proto je logické, že sportovní servery jsou ve střehu. Například sportovní rubrika portálu Aktuálně.cz (sport. aktualne.cz) se počátkem května představila ve své nové podobě. Zatím tedy jen v beta-verzi.









Komerční sdělení