Menu

E-knihy: Konečně rozjezd!

E-knihy: Konečně rozjezd!

Situace kolem elektronických knih už dlouhou dobu stagnovala: obchodníci se báli a čtenáři nenakupovali. Loňské Vánoce však prolomily ledy a prodeje e-knih začínají růst raketovým tempem.
    PETR KRATOCHVÍL  

Zápletka okolo elektronických knih ještě nedávno připomínala filozofický rébus se slepicí a vejcem: čtenáři váhali s koupí čtečky, protože existovalo jen minimum prodejen, nakladatelé a knihkupci zase nechtěli otevírat internetové obchody, protože bylo málo čtenářů. I kvůli tomu se prodeje e-knih pohybovaly maximálně ve stovkách kusů. Například nejznámější český obchod Palmknihy prodal v roce 2011 za prvních pět měsíců pouhých 1 373 knih. Ve stejném období letošního roku už jich bylo téměř 14 tisíc. Jak je to možné?

Povánoční zlom

Důvodů, proč se i čeští čtenáři začínají zajímat o e-knihy, je hned několik. Tím nejdůležitějším je pravděpodobně razantní pokles cen čteček: zatímco před dvěma roky stála průměrná čtečka okolo šesti tisíc korun, dnes pořídíte i ty nejlepší pod čtyři tisíce, a ty nejlevnější dokonce za méně než tři tisíce korun. Dalším důležitým impulzem bylo výrazné rozšíření sortimentu prodejen e-knih: prodeje začaly růst, jakmile se na „elektronických pultech“ objevily například Jo Nesbo, Paulo Coelho, Stieg Larsson nebo Robert Fulghum. Zajímavé také je, že zatímco před rokem se bestsellery v elektronické podobě objevovaly (vůči papírovým knihám) s několikaměsíčním zpožděním, nyní většinou vychází zároveň.
Většina autorů chce, aby cena e-knihy
byla minimálně ve výši 70 % ceny papírové verze.
Dalším nezanedbatelným důvodem nárůstu prodejů je i snadnější nakupování. Většina internetových knihkupectví nabízí snadný a rychlý nákup, knihu navíc můžete mít ve své čtečce několik minut po zaplacení. Všechny tyto důvody měly za následek i větší důvěru nakupujících, která vyústila v překvapivé prodejní výsledky. Podle Olgy Biernatové z nakladatelství Kniha Zlín už u některých titulů prodávají až 20 % v elektronické podobě: například v dubnu tohoto roku se knihy Spasitel (Jo Nesbo) prodalo 1 493 kusů, z čehož 258 tvořila její elektronická verze! U odborných knih je tento podíl často ještě vyšší. Zajímavé je, že podle nejnovějších statistik agentury STEM/MARK si celých 60 % oslovených čtenářů zatím žádnou e-knihu v internetovém obchodu nekoupilo! Podle všech náznaků však už i v České republice začíná elektronická knižní revoluce.

DRM na ústupu?

Svůj podíl na oblíbenosti e-knih u nás má i unikátní způsob ochrany. V zahraničí je totiž naprosto běžné, že knihy v elektronické podobě jsou chráněny pomocí tzv. DRM (ochrany digitálních práv). To má v praxi podobu buď přímé vazby na čtečku (Amazon), nebo instalace podivných nástrojů od Adobe, které dodržování práv hlídají. O ne zrovna jednoduchém systému od Adobe (který například vyžaduje instalaci programu Adobe Digital Editions) jsme se již několikrát zmiňovali a naše výhrady potvrzují i návody na stránkách jednotlivých prodejen e-knih. Například návod k „použití Adobe DRM“ zabírá na serveru Kosmas šest stran!
Není proto divu, že se čtenáři k podobným „trestům“ obrací zády a hledají knihy bez těchto „okovů“. Zajímavou (a podle prodejů i úspěšnou) cestou se vydal server Palmknihy, který do knih přidává tzv. sociální DRM. To znamená, že údaje o nakupujícím a o provedené transakci (platbě) jsou vloženy na začátek zakoupené elektronické knihy, což uživatele neomezuje v používání elektronické knihy, ale podle vložených údajů je možné jednoznačně identifikovat, kdo si elektronickou knihu zakoupil (a případně ji neoprávněně rozšířil).

Kde můžete nakupovat?

Počet webů prodávajících elektronické knihy se blíží k desítce a očekává se, že se brzy objeví další. My jsme oslovili ty největší a požádali jsme je o informace o jejich sortimentu. Zajímavé je, že z některých portálů jsme rychle dostali kompletní a relevantní informace (Palmknihy, eReading, VirtBook), některé nám vůbec neodpověděly (Kosmas). V našem přehledu jsme záměrně vynechali prodejní portál Wooky, který prodává knihy určené pouze pro svou vlastní platformu – pokud si u nich koupíte knihu, na své vlastní čtečce ji nepřečtete. Ve kterých webových knihkupectvích tedy můžete „nakrmit“ své čtečky?
Palmknihy  Českou jedničkou v oblasti elektronických knih byl, je a pravděpodobně ještě „chvíli“ bude portál Palmknihy. Tento vůbec nejstarší český server zabývající se elektronickými knihami má v současné době v nabídce téměř pět tisíc titulů, ze kterých je přibližně 70 % k dispozici zdarma. Chválíme také použití sociálního DRM, které poctivého uživatele neobtěžuje. Novinkou je nabídka tří hardwarových čteček s e-inkem, jejichž ceny se pohybují od 2 800 Kč až po 3 990 Kč.
Libri  Hodně specifickým obchodem s e-knihami je méně známý Libri.cz. Tento web se specializuje především na odbornou literaturu a všechny knihy jsou zde k dispozici pouze ve formátu PDF. Samotný web je poněkud „neohrabaný“ a unikátní je také nabídka dvou verzí knih. Zakoupit si můžete buď verzi pro tisk, nebo o pár desetikorun levnější verzi „pro obrazovku“. Za zmínku také stojí poněkud archaický způsob platby – za knihy můžete zaplatit buď převodem z účtu, nebo složenkou! Přesto ale věříme, že díky unikátní nabídce literatury si i tento web své čtenáře najde.
VirtBook  Nejmladším obchodem na českém trhu je VirtBook, který funguje teprve od ledna 2012. I to je důvodem, proč na něm najdete méně titulů než u konkurence. I přesto si myslíme, že z tisícovky knih si už vybere každý. Web u svých knih využívá obě verze DRM (Adobe i sociální) a také nabídka typů plateb je více než dostatečná.
eReading  Mezi „top weby“ prodávající e-knihy patří i eReading. cz. Z jeho více než dvou tisícovek knih si určitě vybere každý. Příznivou zprávou pro čtenáře je také skutečnost, že 80 % z knih je bez klasické DRM ochrany, a pokud nebudeme brát v potaz knihy nakladatelství Grada, stoupne procento knih až na 97 %. Naprostá většina nabídky je zde placená – jedinou knihou zdarma je „Štěstí.cz aneb Jak je těžké najít chlapa“, jejíž nulová cena je součástí marketingové akce pro „tištěnou verzi“. Tuto knihu navíc najdete i na webu VirtBook. Součástí nabídky portálu je i „hardwarová“ čtečka využívající technologii e-ink s možností přímého nákupu v internetovém obchodu.

Další bonusy?

Některé servery nezůstávají jen u prodeje e-knih, ale umí nabídnout i další „bonusy“. Například Virtbook nabízí i audio a video s možností streamingu nebo MP3 či AVI ke stažení (viz například http://www.virtbook.cz/cmedia/lidove-pisnicky-pro-deti-3-karaoke). Zároveň na tomto serveru můžete narazit i na přílohy v podobě souborů různých typů – tedy například ke knize s počítačovou tematikou připojit CD ke stažení, ke knize angličtiny například MP3 k procvičení. Web Virtbook nabízí každému uživateli možnost zřídit si svoji prodejnu e-knih na subdoméně http://www.virtbook.cz/uživatel. Díky tomu může e-knihy prodávat doopravdy každý a přitom využívat sofistikované technologie velkých nakladatelů, např. sociální ochranu, Adobe DRM atd.
   AUTOR@CHIP.CZ

STATISTIKY O E-KNIHÁCH
Vzhledem k tomu, že elektronické knihy jsou relativně mladou „záležitostí“, existuje jen velmi málo informací o knihách samotných a jejich čtenářích. My vám nabídneme několik zajímavých statistik, které naznačují, jakým směrem se prodeje e-knih budou ubírat a na co se čtenáři mohou „těšit“.
Zájem čtenářů o jednotlivé formáty odpovídá prodejům čteček elektronických knih. U nás má tedy rozhodující „slovo“ formát „mobi“ (pro čtečku Kindle), ePub (případně PDF pro čtečky) volí majitelé jiných přístrojů. Zájem o „klasické“ PDF ukazuje, že doba čtení na počítači už pomalu končí…
Na českých webech můžete narazit na knihy přibližně od 30 do 200 Kč. Vzhledem k tomu, že v prodejnách e-knih postupně přibývají bestsellery, nezanedbatelně roste i jejich průměrná cena - viz graf.

KTERÉ Z NÁSLEDUJÍCÍCH ŽÁNRŮ ČTETE NEJRADĚJI?

Na vzorku téměř dvou tisícovek čtenářů (klasických a elektronických knih) STEM/ MARK zjišťoval, jaké knihy rádi čtou. U čtenářů e-knih vládne sci-fia fantasy.


Cena e-knihy tajemství zbavená
Kdykoliv se objeví na internetových diskusních fórech téma „cena e-knih“, okamžitě se rozpoutá smršť názorů, která obvykle přeroste do „flame war“. Jedna část diskutujících nemůže pochopit, proč jsou e-knihy „tak drahé“, když jejich výroba „nic nestojí“, a obviňují vydavatele z nelidského obohacování. Ze strany obhájců vysokých cen naopak létají argumenty v podobě náročné konverze z papírové verze, drahých licencí a malého (neziskového) trhu. Obě strany podvědomě tuší, že jejich argumenty nejsou stoprocentní, ale obvykle se nenajde nikdo, kdo by tento spor „rozsoudil“. My vám nyní nabídneme reálný pohled na vydávání e-knih a prozradíme vám, kde je ve skutečnosti pravda.
Na nedávné tiskové konferenci serveru Palmknihy vystoupila se svou prezentací i Olga Biernatová z nakladatelství Kniha Zlín, které své elektronické knihy prodává i přes zmiňované Palmknihy. Součástí přednášky byly i „zákulisní“ informace týkající se nákladů, cen a podobných „citlivých informací“. S jejím souhlasem vám nyní ukážeme, jak probíhá „tajuplný“ proces převodu z papíru do nul a jedniček. Na první pohled je vydávání elektronických knih snem každého vydavatelství – odpadají starosti s tiskárnou, distribuce je jednodušší a není nutné bát se „ležáků“. Ve skutečnosti tento proces až tak jednoduchý není: první komplikace se objevují už u smlouvy s autorem. U zahraničních autorů se lze často setkat s nedůvěrou v český trh, který nepatří mezi největší. V některých případech je i možné narazit na autora, který prodej svých knih v elektronické podobě vůbec nechce.
Pokud autor na e-knihy „kývne“, je nutné ještě prodiskutovat podmínky jejich prodeje. V první řadě se jedná o délku licence (dobu, po kterou vydavatelství může knihu prodávat), která je ve většině případů omezena na pět let (výjimečně na dva roky). Optimistickou zprávou je, že ačkoliv autoři ve smlouvě vždy trvají na nějakém „způsobu ochrany“, nemusí to být vždy klasické DRM (například od Adobe), ale přistoupí i na v Česku populární „sociální DRM“. Asi největším překvapením pro většinu čtenářů bude, že konkrétní cenu e-knihy nemá ve finále „na svědomí“ prodejce, ale obvykle samotný autor. Ten totiž většinou ve smlouvě trvá na tom, že cena elektronické verze nesmí být nižší než 70 % (ve výjimečných případech 50 %) ceny verze papírové! Přípustnou „politikou“ ale bývá, že novinka je k dispozici za vyšší cenu, která přibližně po třech měsících mírně klesne.
A jak vypadají jednotlivé provize? 25 % je obvykle pro agenturu/ autora, 30–40 % získá distributor a zbytek zbude na nakladatele a jeho „režii“. Důležité je ale podotknout, že při nákupu práv musí nakladatel ihned zaplatit přibližně 1500 – 3000 eur jako zálohu (za tištěnou knihu). Poté nakladatel z prodeje knih neplatí provize agentuře (autorovi) až do dosažení výše zaplacené zálohy.


Foto popis|  Adobe DRM: O tom, že ochranu Adobe DRM není snadné požívat svědčí i všudypřítomné rozsáhlé návody...
Foto popis|  Palmknihy se z portálu s nabídkou bezplatných knih rychle mění ve špičkové e-knihkupectví.
Foto popis|  Libri je portál určený příznivcům literatury faktu.
Foto popis|  eReading patří k nejznámějším domácím prodejnám elektronických knih.
Foto popis|  Bibliofilové jásají: Palmknihy získaly uživatele především rozsáhlou nabídkou knih a povídek zdarma. Na serveru jich najdete několik tisíc!