Menu

Pětihvězdičková mafie

Pětihvězdičková mafie

Pokud uživatelé chtějí na internetu nakupovat nebo si například rezervovat ubytování, často spoléhají na hodnocení ostatních. To se ale může brzy stát velkým problémem.
    PETR KRATOCHVÍL, CLAUDIO MÜLLER  

Neuvěřitelný rozsah nabídky a množství internetových obchodů jsou pro zákazníky rájem. Na straně druhé jim ale samotný nákup příliš neusnadňují - jak si vybrat mezi stovkou podobných výrobků? Ve kterém obchodu vás neokradou a v případě reklamace nabídnou rychlé a levné řešení? Který hotel je pro vaši dovolenou ideální?
Na tyto otázky by měly odpovědět weby umožňující hodnocení výrobků či služeb. Ty se ale nyní ocitají před důležitým milníkem. Na jedné straně stojí čím dál tím více uživatelů, kteří chtějí před koupí či rezervací znát názor ostatních uživatelů, na straně druhé podvodníci, kteří si zvýšeného zájmu o tento typ „služeb“ také všimli a hodlají ho využít ke svému obohacení. Záleží tedy jen a jen na příslušných webech, zda dokážou nabídnout uživatelům to, co hledají, a zároveň se ubránit podvodníkům.
Na počátku letošního roku se na známém rakouském „srovnávacím webu“ Geizhals.at začaly objevovat desítky pozitivních hodnocení SSD disků od firmy OCZ. Zároveň se objevilo i několik negativních recenzí u SSD disků konkurence. Web naštěstí reagoval rychle a po krátkém prověření (času a IP adres) všechna podvodná hodnocení odstranil. I tak byla ale důvěra surfařů poněkud otřesena. V sousedním Německu se objevil „spekulant“, který prodával provozovatelům hotelů program, který údajně umožňoval zveřejňovat pouze pozitivní informace od spokojených hostů. Díky tomu se měly hotely dostat mezi „nejlépe hodnocené“ a tak zvýšit svou atraktivitu. Před několika lety také probleskly zprávy o souboji recenzentů a portálu Amazon, který podle nich odstraňoval negativní komentáře (http://www.tsroadmap.com/info/bailey-reviews.html). Odstrašujícím domácím případem budiž server http://tipnanakup.bezpecnyobchod.cz, který se tváří jako „průvodce po bezpečných obchodech“, ale v praxi na něm například najdete i známou firmu PCKasa, která obrala stovky lidí o statisíce korun a v současnosti po jejích provozovatelích pátrá policie.

Dobrý nápad, citlivý systém

Portály obsahující hodnocení jsou teoreticky výhodné: zákazníci už nemusí spoléhat na často zavádějící odpovědi prodejců či na často klamavou reklamu - poradí si sami navzájem. Názory obyčejných lidí a spokojenost nakupujících mají obvykle za následek i spokojeného zákazníka. Podle odborných statistik 87 procent on-line nakupujících koupí spíše výrobek s pozitivní recenzí a 80 % lidí výrobek se špatnou recenzí nekoupí. Podle výzkumníků z firmy Cone Communications mají recenze ostatních kupujících podstatně vyšší vliv na rozhodnutí o koupi než názory odborníků nebo odborné recenze. Podobné je to i v případě hledání dovolené v hotelu: internetová marketingová organizace se zaměřením na cestovní ruch ve svém průzkumu zjistila, že 93 % procent lidí používá pro podporu svých rozhodnutí hotelové portály často nebo vždy.
Doposud převažoval názor, že správným řešením jsou obrovské srovnávací a hodnotící portály, ve kterých se drobné manipulace ztratí. Nyní se ukázalo, že právě velikost takovýchto webů je v současnosti jejich největší slabinou. Například portály typu Qype (http://www.qype.co.uk) nebo Ciao (http://www.ciao.co.uk) budou jen velmi obtížně bojovat s podvody: například Ciao prý obsahuje více než 2 000 000 uživatelských recenzí! Je jen velmi obtížné při průměrné denní návštěvě několik tisíc uživatelů monitorovat pokusy podvodníků.
Například při v úvodu zmiňovaném pokusu o podvod na rakouském serveru Geizhal.at byl podvod objeven díky „amatérismu“ přispěvovatelů. 56 pozitivních recenzí na SSD disky OCZ bylo totiž odesláno z jediné IP adresy (konkrétně z tocz83.ocztechnology.com) - a ta navíc prozradila, že jde o někoho přímo z firmy OCZ. Navíc se z jiné, podobné adresy „objevilo“ dalších 154 negativních recenzí na konkurenční produkty. Ačkoliv firma prohlásila, že jde o individuální a nezávislou akci zaměstnance, ostuda ji v odborných kruzích neminula.
Až několik měsíců po aféře jsme se dozvěděli, že podvod neodhalil samotný server, ale pozorný uživatel. K dobru zmiňovanému webu lze nicméně přičíst skutečnost, že ihned po odhalení byla hodnocení odstraněna a v rámci přidávání recenzí byly aktivovány dodatečné kontrolní mechanismy.
Na podobné případy lze určitě narazit i v jiných oblastech, bohužel odhaleny jsou pouze ty nejvíce „nešikovné“. Ukázkovým příkladem může být „příhoda“ z webu Metacritic, kde se shromažďuje hodnocení her od odborných médií a uživatelů. V březnu 2011 sem vložili dva zaměstnanci firmy BioWare pozitivní recenze na hru „Dragon Age II“, která byla ostatními uživateli velmi kritizována. Samotná recenze byla jako vystřižená z tiskové zprávy a hra v ní dostala maximální hodnocení. To samozřejmě nedalo několika zvědavcům, kteří si podezřelé recenze všimli, a i když byla po několika dnech „stažena“ pomocí archivů Googlu, zjistilo se, že jejím autorem je zaměstnanec firmy BioWare - vývojáře hry. Podle našich informací jsou také hodně časté pokusy o manipulaci s hodnocením hotelů nebo s aplikacemi na „Appstoru“. Především menší firmy jen velmi obtížně odolávají pokušení vylepšit hodnocení vlastní aplikace a získat tak nezanedbatelný náskok před konkurencí. Faktem ale je, že pokud k takovýmto krokům dojde, je jen velmi obtížné je dokázat.
Zajímavé také je, že jen málokdy jsou firmy do této „špinavé hry“ zapojeny samy. Ve většině případů jde o práci reklamních (PR) agentur. Nedávno se „provalila“ aféra, kdy pracovnice agentury propagovala pod falešným jménem produkty ČSOB a Poštovní spořitelny, a naopak kritizovala konkurenční Mbank (http://online.zurnalistika.cz/62/pr-agentura-zneuziva-blogy-ceskych-deniku/). Časopis Týden před několika lety dokonce zveřejnil rozhovor s pracovnicí agentury, která za peníze chválí na webu vybranou kosmetiku.

Dobře placená práce: Euro za každou recenzi

Bylo by ale příliš jednoduché označit za „hlavní zlo“ ziskuchtivé firmy. Svůj podíl na klesající tendenci důvěryhodnosti webů s recenzemi mohou mít i sami provozovatelé těchto portálů. Například anglický on-line obchodní adresář Cylex na svém webu inzeruje pracovní místa pro „autory recenzí“. Výdělek: jedno euro za text, 50 centů za obrázek, maximální 400 eur měsíčně. O serióznosti této nabídky svědčí i úvodní dárek, který každý recenzent dostane - 4GB USB flash disk.
Rozmach podobných nabídek ale bude znamenat jediné -důvěryhodnost „anonymních“ přispěvovatelů bude rychle klesat. My jsme například při hledání referencí na Amazon Kindle našli na serveru Ciao zajímavou recenzi od uživatelky „princess93“. Po podrobném zkoumání se ukázalo, že části recenze jsou zkopírovány přímo z webu Amazonu. Podobných případů bude určitě přibývat. Jedinou obranou tak bude Google: do něj stačí zadat důležitou větu nebo alespoň slovní spojení z recenze, a hned uvidíte, zda je to nový názor, nebo jde o text zkopírovaný z firemní prezentace.
Nárůst placených recenzentů postupně zničí původní myšlenku těchto webů - „zákazníci radí zákazníkům“.
Podle odborníků existuje jen několik důvodů, proč uživatelé píší recenze na produkty, které si zakoupí. Hlavním důvodem je obvykle extrémně pozitivní nebo negativní zkušenost s produktem, naopak jen zlomek lidí píše recenze pro zábavu. V budoucnu tak bude stále více přibývat lidí, kteří budou tuto „práci“ dělat pro peníze, a tím odstartují devalvaci úrovně důvěryhodnosti recenzentů. Například v zahraničí rapidně poklesla důvěra v informace nalezené na blozích, protože se značně rozšířily flogy (fake blogy - falešné blogy), vychvalující určitý produkt či značku.

Systémy bonusů poškozují důvěru

Podnikaví uživatelé ale nemusí vydělávat peníze jen pomocí „smluvních recenzí“, ale také přímo na zahraničních portálech s hodnocením. Téměř každý web v tomto oboru nabízí bonusový systém, který funguje na podobném způsobu: napíšete recenzi na produkt, a jakmile ostatní uživatelé ohodnotí váš příspěvek za přínosný, peníze jsou připsány na váš účet - až dva centy za text. V některých případech může být odměna za recenzi i flexibilní - čím novější výrobek a čím méně kritiky vašeho textu, tím vyšší odměna. Například portál Yopi připočítá za každý zajímavý text až částku ve výši 20 centů. Kromě toho na konci měsíce získává nejlepší recenze bonus. Web Ciao rozděluje mezi autory 1 385 recenzí podle určitého klíče každý měsíc 4 000 eur. Cíl je jasný: snaha motivovat uživatele k vyplnění stránky s recenzí, protože čím větší je počet hodnocení, tím více je zde spokojených návštěvníků.
Portály to ale nedělají jen pro dobro uživatelů - naprostá většina z nich je závislá na zisku z reklamy a také z nákupů, které uživatelé „odstartují“ z jejich webů. Více uživatelů tak znamená větší počet potenciálních nakupujících a vyšší příjem z reklamy.
Existuje však celá řada odborníků, kteří tento způsob „odměňování“ kritizují. Podle nich vysokou kvalitu (a důvěryhodnost) textů zajišťuje jen vnitřní motivace uživatelů. Profesor Eric Clemons z University of Pennsylvania jde ale ještě dále a připomíná, že i klasické motivační systémy mohou být pro důvěru v on-line hodnocení problémem. Celá řada uživatelů totiž může být neobjektivní i proto, že chce výrobek ještě předtím, než ho koupí (a poté si v recenzi koupi tohoto výrobku ospravedlní). Příkladem mohou být například fanoušci Applu, kteří chtějí konkrétní produkt pouze proto, že pochází od společnosti Apple.
Dalším problémem klasického systému jsou „superrecenzenti“, malý počet uživatelů, kteří píší mnoho recenzí a díky tomu má jejich názor velmi vysokou „váhu“. Stávající systém totiž často klade důraz na množství, a nikoliv na kvalitu názorů. Například profesor informatiky Vassilis Kostakos tvrdí, že právě tato „oligarchie nadšenců“ je důvod, proč jsou například recenze na Amazonu všechno jen ne spolehlivé. Příkladem může být Thorsten Wiedau, který psal recenze na Amazon.de. Za devět let jich vytvořil 3 468, tedy 385 za rok - přibližně každý den jednu. Patřil k nejproduktivnějším recenzentům, ale svou aktivitu omezil na konci roku 2011. Honba za oceněním v podobě „top recenzenta“ motivuje hodně uživatelů. Zde totiž nejde jen o samotný titul (a s ním související prestiž), ale také o finanční motivaci a další bonusy s tím spojené. Například vyšší pozice v žebříčku hodnocení znamená také vyšší pravděpodobnost, že si je Amazon vybere jako produkt testery. Tato elitní skupina uživatelů totiž často dostává za účelem testování a hodnocení zdarma nové produkty, obvykle ještě před zahájením masového prodeje. Produkty mohou být z různých oborů: od knih přes výrobky z oblasti péče o tělo až po spotřební elektroniku. Na první pohled jde o spolupráci výhodnou pro všechny strany: obchodníci mohou upozornit na své zboží, recenzenti si užijí produktů zdarma, Amazon získává podíly z nákupů a uživatelé se těší na brzké recenze novinek.
Na straně druhé se ale začínají objevovat ohlasy, že ani zde není vše „ideální“. Je logické, že Amazon příliš netěší negativní recenze, které nepodporují prodeje (viz dále), ale v poslední době se začíná rozmáhat ještě jiný nešvar. Výrobci produktů se pokouší ovlivňovat výsledky recenzí pomocí „osobních dárků“ pro recenzenty. Jeden ze spolupracovníků redakce se nám svěřil, že už například jako dárek obdržel osobní váhu do koupelny. Nakolik se tento postup stane běžnou praxí, to nikdo odhadnout nemůže, pravda ale je, že tyto recenze budou hrát u uživatelů při rozhodování stále důležitější roli.

Podporuje Amazon pouze pozitivní recenze?

Výše zmiňovaný systém hodnocení recenzí logicky vyvolává tvrdý boj o nejlepší pozici v žebříčku. Někteří recenzenti však zjistili, že nejjednodušší způsob, jak získat dobrou reputaci (a co nejvíce bodů do žebříčku), je psaní pozitivních recenzí. Ty totiž mají mnohem větší šanci, že budou ostatními uživateli označeny za přínosné. Tuto teorii podporují i vědci z Cornellovy univerzity: zjistili, že devět z deseti nejlepších recenzentů píší pouze pozitivní recenze. Ty potvrdí očekávání uživatelů (případně majitelů výrobku) a ti jim za to dají pozitivní hodnocení. Naopak kritické recenze příliš vstřícně vnímány nejsou, protože je uživatelé berou jako útok na svůj názor. Proto spousta recenzentů „optimalizuje“ své texty pro získání hodnocení, nikoliv jako zpětnou reakci pro potenciální kupce.
                                                                                                        „Na Amazonu už není možné psát kritické a upřímné recenze.“
                                                                                                                                     THORSTEN WIEDAU, bývalý TOP recenzent na serveru Amazon
Podle profesora Donalda Mitchella je základním problémem Amazonu (jako platformy pro hodnocení výrobků) to, že musí prodejem těchto produktů vydělat peníze. A samozřejmě všichni víme, že lidé mají tendenci kupovat kladně hodnocené produkty. Mluvčí Amazonu Kate Smithová k tomuto problému řekla: „Obvinění, že Amazon preferuje na podporu svých prodejů spíše pozitivní recenze, jsou neopodstatněná. Amazon je spíše neutrální platformou pro otevřenou výměnu názorů a nemá zájem s vyjádřenými názory manipulovat. Výjimkou je pouze porušování podmínek Amazonu a porušování zákonů.“
Ať už s tímto tvrzením souhlasíte či nikoliv, faktem zůstává, že je jen velmi obtížné „nepravdivé recenze“ odhadnout, nebo dokonce odhalit a potrestat. Kromě nich totiž existuje poměrně velký počet uživatelů, kteří chtějí svobodně vyjádřit svůj názor, často ale bohužel s minimem zkušeností nebo znalostí.
Skutečnost, že existují i pokusy o manipulaci, ale potvrzuje celá řada „afér“. Nedávno byl odhalen šéf firmy vyrábějící tablet WeTab, který pod falešnou identitou chválil svůj produkt. Ihned poté rezignoval, ale ostudu výrobci už nikdo nesmaže. V roce 2009 použil zaměstnanec výrobce routerů Belkin portál „Mechanical Turk“, aby domluvil psaní pozitivních recenzí - jednu za 65 centů.
Méně známé jsou pokusy o vydírání obchodů, které prodávají své produkty přes Amazon. Některé z nich oznámily, že dostaly výhrůžné e-maily: pokud nezaplatí šestimístnou částku, bude obchod čelit přívalu negativních recenzí.

Spekulanti a vyděrači

Servery s recenzemi ale nemusí sloužit jen uživatelům k získání informací o produktech nebo službách. Své o tom ví například hotel Dolomitenblick v Jižním Tyrolsku, který s těmito weby zažil zvláštní formu vydírání. Několik hostů opustilo hotel podstatně dříve a nechtěli zaplatit „storno poplatek“ - personálu vyhrožovali špatnou recenzí na portálu HolidayCheck (ten často využívají i čeští turisté). Hotel neustoupil, takže se během několika dnů skutečně na serveru objevila odpudivá recenze, ovšem včetně odpovědi hotelu…
Podle studie provedené na veletrhu cestovního ruchu se ukázalo, že podobné zkušenosti má 43 procent hotelů: více než třetina hostů v případě jakékoliv nespokojenosti vyhrožuje negativní recenzí na internetu. Nicméně je také nutné přiznat, že on-line hodnocení jsou pro návštěvnost skutečně důležitá - podle nedávných výzkumů zaznamenaly při kladných recenzí nárůst počtu návštěvníků tři ze čtyř hotelů.
                              „Přibližně 20 % hodnocení kvality hotelů a ubytování na hotelových portálech je falešných.“
                                                                                                                                ROLAND CONRADY, Univerzita aplikovaných věd, Worms, SRN
Podle odborníků ale zatím jen málo hotelů věnuje pozornost těmto specializovaným portálům a jen skutečně zlomek z nich investuje peníze a čas do zlepšení hodnocení hotelu. Někteří se totiž nechají zlákat „experty“, kteří jim za menší poplatek s „popularitou“ pomohou. Stačí jen nainstalovat speciální software, který se použije jako nadstavba pro hotelový rezervační systém. Ten umožní hostu přidat dotazník s hodnocením, provázaným na hotelové servery (například Expedia nebo TripAdvisor). Trik je v tom, že tento software dokáže odfiltrovat neutrální a nespokojené zákazníky - do systému hodnocení použije jen pochvalné recenze. Dalším trikem je ocenění kladných recenzí hostů dárkovým kuponem, který mohou hosté uplatnit při příští návštěvě.
Zmiňovaní „odborníci“ navíc hotely varují, aby na svůj web nedávaly přímé odkazy na hotelové servery s hodnocením - riziko, že si bude některý nespokojený zákazník stěžovat přímo tam, je prý totiž příliš velké.
Zmiňované příklady mohou být teoreticky jen špičkou ledovce, proto experti obecně nedoporučují se spoléhat na malý počet recenzí. Odhaduje se, že přibližně pětina „textů“ je padělaná, nebo alespoň částečně ovlivněná.
Servery s recenzemi se snaží přívalu podvodníků bránit a používají stále sofistikovanější filtry (a v některých případech vyžadují i účet z hotelu jako důkaz), které mají eliminovat „nejkřiklavější“ pokusy o podvod. Například web HolidayCheck používá postup označovaný jako FRO (Fake recenze Optimization), který pracuje se třemi ověřitelnými prvky: jazykem, profilem uživatele a IP adresou uživatele. Na základě těchto filtrů je denně odstraněno v průměru 10 procent z přibližně tří tisíc příspěvků a hodnocení. Teprve poté nastupuje lidský faktor, který pomocí různých kritérií kontroluje podezřelé uživatelské profily a texty. Nakonec jsou odstraňovány recenze starší 24 měsíců.
Na podobný systém spoléhají i další portály, jako jsou Amazon, Apple (v App Store), Yopi nebo Jameda.
Domácí uživatelé mohou prozatím těžit z toho, že čeští turisté či zákazníci nejsou natolik významnou klientelou, aby zahraničním hotelům (firmám) stálo za to falšovat recenze. Díky tomu lze na domácích portálech (například na http://recenzehotelu.invia.cz/) získat skutečně spolehlivé informace. O tom, že situace v budoucnu nebude příliš růžová, ale není pochyb. Typickou ukázkou může být například zajímavá česká „databáze“ názorů na lékaře - http://www.znamylekar.cz. V některých případech je mix hodnocení natolik do očí bijící, že jen naiva by za ním hledal schizofrenního lékaře…

Systémy ochrany - více než jen placebo?

Některé portály zkouší znovu získat důvěru dalšími cestami: třeba vlastními placenými testery. Například HolidayCheck má po celém světě tým 60 zaměstnanců, TripAdvisor 90 specializovaných „testerů“. I tak ale pochybnosti zůstávají -u serveru TripAdvisor dokonce v mezinárodním měřítku. Například před několika měsíci po reklamní kampani webu, ve které tento web sliboval důvěryhodné a reálné recenze, upozornila britská poradenská agentura KwikChex na jednoho z „hlavních recenzentů“ webu s přezdívkou „Bellagio“. Ten dokázal za sedm let napsat neuvěřitelných 32 300 recenzí na hotely.
Navíc agentura nalezla hotely, které mají na webu celkovou pozitivní reputaci, ačkoli jsou zdokumentovány stovky případů nespokojených hostů. Nedávno dokonce vypukl v USA skandál, když bylo uzavřeno z hygienických důvodů několik restaurací, které měly na webu jen ta nejlepší hodnocení. Jak k tomu mohlo dojít, to nyní prověřují americké úřady.
Dalším pomocníkem v boji proti podvodům podobného typu by mohl být nový software k otestování na adrese reviewskeptic. com. Ten by měl na základě nových jazykových filtrů odhalit až 90 % podvodných recenzí a hodnocení. Bohužel prozatím jen pro anglický jazyk.
Stejně jako v jiných oblastech lidského snažení ale brzy přijdou podvodníci s jinými způsoby, jak filtry obejít, a uživateli opět nezbude než se spoléhat na svůj úsudek. Je tedy bohužel jen na vás, zda sednete na lep podvodníkům s pětihvězdičkovým hodnocením.
       AUTOR@CHIP.CZ


VLIVY NA ON-LINE NÁKUP
Lidé nakupující na internetu se pro konkrétní produkt rozhodují nejen prostřednictvím informací o výrobku, ale také na základě hodnocení jiných kupujících a recenzí na portálech.
INFORMACE O PRODUKTU     69 %
ZKUŠENOSTI UŽIVATELŮ     64 %
PORTÁLY S RECENZEMI     50 %
NÁZORY ODBORNÍKŮ     43 %
ČLÁNKY/BLOGY     42 %
SOCIÁLNÍ SÍTĚ     12 %



KDO HODNOTÍ NA WEBU?
Nepřesnost samotného hodnocení produktu má „na svědomí“ překvapivě statistika - pro hodnocení jsou totiž často podnětem především velmi pozitivní nebo negativní zkušenosti. A výsledek? Náš příklad ukazuje, že produkt bude i přes 90procentní reálnou spokojenost hodnocen na portálu s recenzemi pouze jako 50procentní.

VLIV NEGATIVNÍCH RECENZÍ
Téměř každé páté hodnocení hotelu je nepravdivé. Tento příklad ukazuje, jaký vliv mají negativní „padělky“ na celkové hodnocení - to se snižuje o půl bodu.
10 %     NEGATIVNÍ
80 %     BĚŽNĚ SPOKOJENÝCH
10 %     POZITIVNÍ


HOTELOVÉ PORTÁLY
VYUŽITÍ HOTELOVÝCH PORTÁLŮ
Více než 90 % uživatelů čte recenze hotelových portálů.
VŽDY     65 %
ČASTO     28 %
VÝJIMEČNĚ       6 %
NIKDY       1 %


DŮVĚRYHODNOST HOTELOVÝCH PORTÁLŮ
Důvěra v hotelové portály je stále vysoká i přes občasné nepřesnosti.
SPOLEHLIVÉ     89 %
PŘEVÁŽNĚ SPOLEHLIVÉ       6%
NESPOLEHLIVÉ       4%
VELMI NESPOLEHLIVÉ       1 %


VLIV RECENZÍ
Díky spolehlivosti vybírá více než 90 procent uživatelů své hotely a ubytovny na základě recenzí.
VELMI VYSOKÝ     59 %
ČÁSTEČNÝ     37%
NÍZKÝ       4 %
ŽÁDNÝ


ZKUŠENOSTI S HOTELY Z PORTÁLŮ
Hodnocení většinou odpovídá. Jen zřídka se hotely ukážou jako horší.
HOTEL ODPOVÍDÁ RECENZI     75 %
LEPŠÍ NEŽ V RECENZI     14%
HORŠÍ NEŽ V RECENZI       5%
NEDOKÁŽE POSOUDIT       6 %



KONTROLA PŘÍSPĚVKŮ
V ideálním případě by měly portály při kontrole příspěvků kombinovat technickou analýzu a odbornou kontrolu.

1  UŽIVATEL NAPÍŠE RECENZI
PORTÁL S RECENZEMI
TECHNICKÁ KONTROLA
2  ANALÝZA ÚDAJŮ UŽIVATELE
Zdají se jméno, e-mail nebo IP adresa podezřelé? Používá tuto IP adresu mnoho účtů? Je IP adresa totožná s IP adresou firmy?
3  JAZYKOVÁ ANALÝZA
Software analyzuje text z hlediska jazyka, zkontroluje, zda neobsahuje vulgární výrazy nebo urážky.
REDAKCE
4  REDAKČNÍ ANALÝZA
Kvalifikovaní zaměstnanci přečtou softwarem odfiltrované texty a v případě pochybností požádají o důkazy –  například o hotelový účet.
5  ODMÍTNUTÍ NEBO PODPORA
Pokud jsou příspěvky publikovány, ohodnotí je sama komunita portálu: ostatní uživatelé dají recenzentovi najevo, zda jsou jeho texty přínosem či nikoliv.
RECENZE
+ Hotel z naší dovolené byl uprostřed úžasné lokality plné památek.
+ Jídlo bylo naprosto božské!
-  Noční vrátný byl zakomplexovaný a nepřejícný idiot!

JIŘÍ NOVÁK
jiri@chip.cz
IP:213.189.47.92


TIP : JAK ROZPOZNAT FALEŠNOU RECENZI
Dávejte pozor na jazyk. Přehnaná chvála, příliš mnoho bujných adjektiv, hodně vykřičníků, nebo dokonce celé názvy produktů či služeb jsou vždy podezřelé. Příklad: Pokud u recenze hotelu najdete slova jako „destinace“, „letovisko“ či „resort“, jde s největší pravděpodobností o podvod. Normální „výletník“ nepoužívá terminologii hotelů či cestovních kanceláří.
Pomocí Googlu si zkuste vyhledat vybraná slovní spojení - tak můžete zjistit, zda se recenze objevila i na jiných stránkách. Pokud ano, půjde pravděpodobně o líného podvodníka, který napsal jednu recenzi a poté ji nakopíroval na různé weby.
Vždy zkontrolujte, zda hodnotící kritéria souhlasí se „stavem a věkem“ hodnotící osoby. Pokud starší pán kladně hodnotí diskotéky v okolí nebo teenager kladně oceňuje možnost vyžití dětí v dané destinaci, nebude s recenzí něco v pořádku.
Věnujte pozornost uživateli hodnotícímu produkty. Je jedno, zda použije celé jméno nebo pseudonym - pomocí vyhledávače o něm zkuste najít další informace. Pokud najdete (funkční) e-mail, nebo dokonce fotografii a kontaktní údaje, podstatně to zvyšuje důvěryhodnost recenze.
Také si v profilu recenzenta přečtěte, jaké další produkty zkoušel. Podezřelé například může být, pokud za rok prověřil deset hotelů jediného řetězce nebo za rok vyzkoušel třicet různých televizorů.


Foto popis|  KOUPENÉ NÁZORY Celá řada zahraničních srovnávacích portálů platí uživatelům, kteří píší recenze. Grafomani tak zde mohou získat několik set eur měsíčně.
Foto popis|  České „hodnotící“ portály bývají často propojeny s cestovními kancelářemi nebo cestovatelskými weby. Díky malému podílu českých hostů v zahraničních hotelech je zatím jejich ovlivnění nepravděpodobné...

 





Komerční sdělení