Menu
CHIP Speedtest

Někdy nevíme, kam nás nějaký nápad nakonec zavede

Rozhovor s Chandrakantem Patelem, šéfem vývojových laboratoří HP Labs

* V HP Labs pracujete na mnoha různých projektech. Kolik z nich nakonec vede až ke konkrétnímu produktu, který si uživatelé mohou skutečně zakoupit?

Máme opravdu hodně nápadů, ale nemůžeme se pustit do rozvíjení všech. Proto musíme použít jakýsi filtr. Za prvé si sami musíme položit otázku, zda se daná myšlenka chystá řešit problém, který budou lidé v příštích třech až deseti letech skutečně řešit. Pro uvedení nového zařízení na trh také hledáme vhodný obchodní model. V neposlední řadě si klademe otázku, zda společnost HP bude schopna navržený produkt vyrobit a realizovat. Takže nakonec je poměr skutečně realizovaných nápadů na úrovni asi deseti procent.

* Nicméně malý model domu, který v podstatě stmeluje rodiny dohromady (viz článek vlevo), tak úplně nezapadá do filozofie HP.

To do sebe také zapadá, ale tak trochu na jiné úrovni, než jsme zvyklí. Řeknu vám zajímavý příběh. Jezdím do práce autobusem už více než třicet let. Dnes jsem cestou potkal muže, který už nemůže pohybovat svou paží. Měl by být schopen najít pomůcku pro podporu své mobility, ale ta by byla příliš drahá. Jeho příběh se mě teď dotýká a mám ho pořád v hlavě a říkám si, že by mu měl být poskytnut nějaký lék nebo nějaká jiná pomoc.

* Ale vždyť protetické pomůcky přece nepatří do portfolia společnosti HP.

Jeden z hlavních trendů, ve které u nás věříme, je, že lidstvo bude stále více stárnout. Mnoho lidí bude v budoucnu nějakou takovouto pomůcku potřebovat.

* Jak dlouho asi trvá, než se z původní myšlenky stane hotový produkt?

Záleží samozřejmě na tom, co vyvíjíme. Software jde poměrně rychle - ten může být hotový řekněme do jednoho roku. Co se týká hmotného produktu, zabere tento proces více času. Produkty nejprve testujeme u zákazníků a pak je podle toho vylepšujeme - to může trvat až pět let.

* Myslím, že to jsou překvapivě krátké vývojové cykly.

Takovéto produkty často nejsou tak složité, protože máme dobrou představu o tom, k čemu mají nakonec sloužit. Podívejte se například na nanofinger. V jeho případě jsme dělali výzkum v oblasti nanotechnologií více než pět let, aniž bychom věděli, kam nás tento vývoj nakonec zavede.

* A jak dlouhé jsou vývojové cykly pro spotřebitelské produkty?

Tam to funguje jinak: vezmeme stávající zařízení a vybavíme ho lepším softwarem nebo hardwarem a zvýšíme tak jeho výkon nebo možnosti. Tak to jde i u systémové inovace, která může trvat jeden nebo dva roky. S tím ale HP Labs nemají nic společného. Tuto práci mají na starosti přímo jednotlivá oddělení HP.


Příbuzná témata:  








Komerční sdělení