Menu
CHIP Speedtest

Hyundai: 140 km na baterie

22.09.2010 13:36 | Redakce Chip
Hyundai: 140 km na baterie
Společnost Hyundai představila první korejský elektromobil s názvem „BlueOn“, čímž otvírá novou éru ekologicky ohleduplné automobilové techniky.

Lithium-polymerové akumulátory a virtuální zvuk

BlueOn má kompaktní karoserii s celkovou délkou 3585 mm, celkovou šířkou 1595 mm a celkovou výškou 1540 mm. Vůz je vybaven vysoce účinným elektromotorem napájeným inovativními lithium-polymerovými akumulátory o kapacitě 16,4 kWh, které mají celou řadu předností v porovnání s ostatními typy akumulátorů. BlueOn se může pochlubit nejvyšším výkonem 61 kW a maximálním točivým momentem 210 N.m.

Vzhledem k tomu, že vozidla s čistě elektrickým pohonem používají ke svému pohonu pouze akumulátor a elektromotor, jsou jejich užitné a provozní vlastnosti určeny životností a kapacitou akumulátorů. Hyundai zvolil lithium-polymerové akumulátory, protože v porovnání s akumulátory NiMH poskytují stejný výkon při hmotnosti, která je o 30 procent nižší, a objemu, který je o 40 procent menší. Zvýšená účinnost umožňuje zvětšit vnitřní prostor pro cestující.

Vůz je navíc navržen tak, aby bylo vyloučeno přebití akumulátoru a zaručena nejvyšší možná bezpečnost v případě nehody. Elektromobil Hyundai absolvoval také náročné zkoušky odpovídající stovkám tisíc ujetých kilometrů, aby byla zaručena maximální bezpečnost. BlueOn dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 13,1 s, což je lepší hodnota, než jaké v této třídě dosahují některé modely poháněné zážehovým motorem.

BlueOn je také vybaven systémem VESS (Virtual Engine Sound System), který vytváří umělý zvuk napodobující motor, aby byla zajištěna bezpečnost chodců, neboť elektromobily jsou v malých rychlostech téměř neslyšitelné.

Dobíjení

BlueOn dokáže na jedno nabití ujet až 140 km, přičemž nabízí dvě metody dobíjení. První používá domácí elektrickou zásuvku na 220 V, rychlodobíjení probíhá ze sítě 380 V. Z domácí sítě se akumulátory plně dobijí během šesti hodin. Metodou rychlodobíjení lze akumulátory nabít na cca 80 % maximální kapacity během 25 minut. Hyundai bude budovat dobíjecí stanice ve spolupráci se soulským magistrátem a dalšími vládními organizacemi.

BlueOn se od verzí poháněných spalovacím motorem liší také elektrickým pohonem posilovače řízení a vodního čerpadla a brzdovým systémem s rekuperací kinetické energie. Komfort řidiče navíc zvyšuje vyspělý telematický systém, který ukazuje stav nabití akumulátoru a polohu dobíjecích stanic. Hlasové navádění k cíli je doplněno zobrazováním map na displeji LCD TFT 4,2“, který je součástí přístrojové desky Supervision.

Hyundai plánuje v příštím roce rozšíření kapacity pro výrobu vozů BlueOn, zahájit zkušební výrobu a do konce roku 2012 dodat na trh přibližně 2500 vozů.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání