Menu

Light field fotoaparát v testu

13.05.2012 21:51 | Redakce Chip + Přidat komentář
Do testlabu Chipu se dostal první cenově dostupný light field fotoaparát. Jmenuje se Lytro a do světa fotografování přináší zásadní novinky. Jednou z nich je to, že až po vyfotografování si můžete vybrat místo, na které se zaostří …

S takzvaným light field fotoaparátem pořídíte snímek, u kterého může změnit rovinu zaostření, a dokonce i úhel pohledu tak často, jak potřebujete. Vtip spočívá v tom, že se před snímač umístí pole mikročoček, které zajistí rozptyl dopadajícího světla. Fotoaparát nezachytí jeden obraz, ale „světelné pole“. Později si v počítači můžete s tímto polem pohrát a nastavit si rovinu zaostření, jakou potřebujete.
Vyzkoušeli jsme fotoaparát Lytro stejnojmenné společnosti. V praxi jsme zjistili, že jde o fascinující koncept, na který si ovšem fotograf bude muset zvykat. Mnoho otázek samozřejmě zatím zůstává nezodpovězených.

Magarays místo megapixelů

Lytro funguje úplně jinak než běžný digitální fotoaparát. U něj světlo dopadá na obrazový senzor, kde se světlo převede na elektrický signál, který se zpravuje v obrazovém procesoru a vznikne fotografie. Lightfiled fotoaparát zachytí směr dopadajícího světla a přidá k těmto údajům informaci o barvě a jasu. Vše se uloží do souboru se kterým pak může uživatel pracovat a upravit hloubku ostrosti. Klasické rozlišení v megapixelech se u lightfield fotoaparátu neuvádí – Lytro má rozlišení 11 „megarays“. To je jen jedna z věcí, na kterou je potřeba si zvyknout.

Dotykový displej

Tvar fotoaparáty Lytro je zvláštní – jde o kovové podlouhlé pouzdro podobné „krasohledu“, které je na zadní částí opatřenou gumovou vrstvou. Zpracování je skvělé a zajásají především fanoušci firmy Apple. Navíc software, který je potřebný pro zpracování souborů je v současné době dostupný právě jen pro počítače Mac. Verze pro Windows zatím není.
V přední části je velký objektiv, který nabízí osminásobný zoom (43 – 340 mm, f2). Na zadní straně je pak téměř čtvercový dotykový displej s úhlopříčkou pouze 3,3 cm a nízké je i jeho rozlišení – 49 000 obrazových bodů.
Aparát má velmi málo ovládacích prvků. Vypínač je zapuštěný do pogumovaného krytu a kousek od něj najdete spoušť. Pro zoomování přejedete prstem přes rýhovanou plochu. Zoomování je dost pomalé a ne příliš přesné. Displej nabízí jednoduché menu a dozvíte se na něm základní informace, jako je stav baterie, paměti a nastavený fotografický režim (jeden ze dvou – normální, nebo „kreativní“). „Fotografie“ se ukládají do paměti fotoaparátu – paměťovou kartu vložit nelze.

Lytro Desktop

Pokud se chcete podívat na své fotografie, musíte přístroj připojit k počítači Max a nainstalovat program „Lytro Desktop“. V něm se objeví náhledy snímků – jsou hodně malé a téměř čtvercové (asi 12 x 11 cm). V nabídce je i funkce pro stažení všech obrázků jako JPEG v rozlišení 1080 x 1080 bodů, případně po registraci můžete snímky poslat na server Lytro. Zobrazí se pak pomocí Flash Playeru. Zábavné je, že můžete pomocí myši měnit hloubku ostrosti.
V tom celý ten „vtip“ spočívá. V podstatě asi jediný, protože z hlediska dalších parametrů pořízených snímků, nevychází Lytro příliš dobře. Co se týká ostrosti, šumu, rozlišení, věrnosti barev a dalších vlastností snímků, dopadá Lytro jako základní kompaktní fotoaparát. Nakonec podívejte se na naše ukázkové snímky a hlavně na snímky, u kterých si sami můžete myší měnit hloubku ostrosti – najdete je ZDE. Napoprvé je to fascinující, když si zaostříte nejdříve na šišku a pak zase třeba na její pozadí. Ale rozlišení snímku je dost malé a problematická je i prezentace výsledků.
Lytro se zatím prodává jen v USA a 8GB verze stojí 400 USB a 16GB verze 500 USD. Další informace uvedeme v tištěném vydání Chipu.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Nemusíte se obávat, váš e-mail ochráníme. Postupujeme podle těchto zásad a obchodních podmínek. Budeme vás pravidelně informovat o novinkách ve světě počítačů a technologií. Díky newsletteru snadno vyhodnotíme, jestli jsme se vám trefili do vkusu.




Komerční sdělení