Menu
CHIP Speedtest

Měla by to být příští revoluce: Apple chce zrušit iPhone

21.11.2019 07:30 | Jiří Palyza
Měla by to být příští revoluce: Apple chce zrušit iPhone

Spolu s uvedením iPhonu Apple změnil způsob, jakým konzumujeme multimédia. Nyní se připravuje další revoluce, protože chytré telefony by se nakonec měly stát historií.

Apple chce, aby se k masovému nasazení dostaly brýle s rozšířenou realitou. Už na konci roku 2017 Bloomberg informoval, že Apple intenzivně pracuje na headsetu s rozšířenou realitou, který by měl být hotov pro uvedení na trh v letech 2019 až 2020. O dva roky později, alespoň co se publicity týče, se neděje nic.

Nové insiderovské informace však naznačují, že to by se ale brzy mohlo změnit. Podle webové stránky The Information byly podrobnosti o nové ofenzivě v oblasti AR společnosti Apple diskutovány v interní prezentaci. Aktuální zprávy hovoří v tom smyslu, že v roce 2022 by Apple rád uvedl na trh první plně funkční náhlavní soupravu AR a v roce 2023 by měla následovat ještě hezčí verze, než jsou plánované AR brýle. Výrobce odhaduje, že AR brýle nahradí smartphone do roku 2030.

Jsou AR brýle budoucnost?

applerevolution1

Google Glass byly prvním pokusem vytvořit datové brýle pro nejširší nasazení.

Ačkoli předchozí experimenty s nositelnými zařízeními kategorie AR (rozšířené reality) přitahovaly hodně pozornosti, nakonec selhaly kvůli masové adaptaci. Nejznámějším příkladem z této oblasti pravděpodobně byly Google Glass, uvedené v roce 2013. Skládaly se z futuristicky vyhlížejícího rámu s malým, průhledným displejem před pravým okem.

Záměrem bylo běžné každodenní informace, jako je časový údaj, počasí nebo přijaté zprávy, umístit přímo do zorného pole uživatele aniž by musel vytahovat smartphone z kapsy. Na zařízení však bylo použitelných jen několik málo funkcí a aby bylo možné přistupovat k internetu, bylo potřeba navázat spojení se smartphonem nebo WLAN. Skutečný zájem o produkt projevilo ale jen několik málo uživatelů, a tak byl projekt veřejnosti  alespoň představen.

Jiné experimenty, ke kterým patří brýle Snapchat Spectackles nebo projekt podporovaný Amazonem s názvem Focals by North, jsou mnohem vhodnější, ale jejich funkce jsou také velmi omezené. Doposud tito výrobci poukazují spíš na skutečnost, že chytré brýle nebo datové brýle pro každodenní nošení pokud vůbec, pak jsou věcí vzdálené budoucnosti.

Přesto se zdá, že Apple si je svou věcí jistý a dokonce i experti, např. z IDC, kteří se specializují na průzkum trhu, dávají pozitivní předpovědi. Očekávají, že prodej brýlí AR se zvýší z ca 9 milionů kusů v roce 2019 na 68 milionů v roce 2023.

Proč Apple a proč právě nyní?

applerevolution2

Pokud něco Apple doopravdy umí, pak je to technologie různých příslušenství.

Už před lety Apple začal skupovat malé firmy, které se zabývají AR a dalšími technologiemi potřebnými pro chytré brýle. Na webu Apple se můžeme dočíst: "Rozšířená realita je nový způsob využívání technologie, mění to způsob práce. Učte se, hrajte si a komunikujte s téměř vším kolem vás. A to je jen začátek. Vítejte v novém světě." Pro společnost, která ráda udržuje své plány pod zámkem, to jsou docela velká slova. Zejména s ohledem na skutečnost, že pro AR nebylo k dispozici nic moc víc, než několik her Pokémon GO a aplikací pro měření. Sliby Applu dávají tušit, že firma má s AR velké plány.

Vizí společnosti Apple je vytvořit stylové a plně funkční brýle, které bez potřeby jakéhokoliv spojení s chytrým telefonem mohou pomocí rozšířené reality promítat všechny důležité informace každodenního života do zorného pole uživatele. Vypadá to, že Apple si je jistý, že tato skla budou v příštím desetiletí do značné míry nahrazovat mobilní telefony.

Ale proč by v této revoluci měl uspět zrovna Apple a proč teď? Na tuto otázku se snaží odpovědět YouTube kanál PolyMatter. Vývoj nových technologií často začíná primitivním prototypem, který vyvolá rozruch, po kterém následuje zklamání a vystřízlivění z jeho jednoduchosti. Mezitím však další vývojáři mají příležitost na konceptu pracovat a zdokonalit ho. Vzhledem k tomu, že Google nepředvedl v oblasti chytrých brýlí nic zvláštního, společnost Apple dokázal tuto taktiku implementovat několikrát. Vzpomeňme např. na první iPhone v r. 2007.

Jednou z největších výzev oblasti chytrých brýlí je také otázka designu. Kdo by chtěl neustále běhat s robustním kusem technologie na nose? Apple se v minulosti osvědčil jako mistr designu, připomeňme Apple Watch nebo AirPods, což jsou nejen praktická zařízení, ale také elegantní stylové doplňky. Zda se opět prokáže cit Apple pro design, to se teprve ukáže. Každopádně si v podobě smart brýlí vzal na sebe rozhodně nelehký a ambiciozní úkol.


Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.











Komerční sdělení