Menu
CHIP Speedtest

Trendy v oblasti médií roku 2009

21.01.2009 00:00 | Redakce Chip
Deloitte analyzuje

Trendy v oblasti médií roku 2009 podle analytické firmy Deloitte

Oddělení společnosti Deloitte zabývající se technologiemi, médii a telekomunikacemi (TMT) zveřejnila své prognózy pro sektor médií v roce 2009, dle kterých by živá produkce a sportovní akce mohly v roce 2009 po mnoha letech trvalého růstu výnosů spíše přežívat. Prognóza na tento rok rovněž předpovídá znovuobjevení mobilní televize, protože mobilní zařízení a služby mohou hrát důležitou roli na širším televizním trhu.

Prognózy pro rok 2009 vycházejí z interview s klienty členských společností skupiny, z informací poskytnutých více než šesti tisíci partnery a manažery specializovanými na TMT z členských společností Deloitte, z diskusí s analytiky z daného odvětví i z interview s předními manažery z celého světa.

Televize opět nalézá sebedůvěru

Je na recesi něco dobrého? Pracujete-li v televizi, vaše odpověď by mohla být ano. V těžkých časech má sledovanost tendenci růst, protože spotřebitelé zůstávají doma. A opravdu. Již v druhé polovině roku 2008 byl zaznamenán nárůst průměrné doby sledovanosti. Přechod z analogového na digitální televizní vysílání může sledovanost ještě posílit. Mimoto, profesionálně vyrobený program se nyní prosazuje před programem tvořeným uživateli, a to jak on-line, tak v plošném vysílání.

V roce 2009 naroste celková sledovanost na jednoho diváka pravděpodobně o 30 minut týdně. Nastává tedy vhodný čas pro to, aby si televize udělala odstup od ostatních médií a aby nejsilnější hráči investovali do obsahu, smluv a aktualizace infrastruktury.

Mobilní reklama nachází svůj význam

Vzhledem k tomu, že globální reklama pociťuje propad vyjádřený dvoumístným číslem a následující rok slibuje ještě tvrdší kurs ekonomiky, může nastat čas mobilní reklamy. Mobilní telefony jsou všudypřítomné, a proto nyní více než kdy jindy mohou být použity pro šíření reklamy.- a dnes panuje i ustálený názor na to, jakou reklamu lze šířit prostřednictvím mobilu a jakou nikoli.

V roce 2009 naroste počet kampaní, které využijí potenciálu a vlivu mobilních telefonů. Za vzor jim bezesporu poslouží jedna z nejúspěšnějších kampaní svého druhu, a to použití textových zpráv v rámci prezidentských voleb ve Spojených státech. Mobilní reklama opravdu odstartuje ve chvíli, kdy bude možné jedním kliknutím rozeslat reklamní sdělení celé komunitě uživatelů mobilních telefonů.

Znovuobjevení mobilní televize

V současné době převládá názor, že mobilní televize „přešlapuje na startovní čáře". I když jednoho dne mohou být „televizní obrázky" běžnou součástí telefonů, není pravděpodobné, že by se tento den zanedlouho objevil. Vzhledem k neutěšeným výsledkům roku 2008 budou mnohé aktivity týkající se mobilní televize v roce 2009 pravděpodobně odsunuty na neurčito. A to i navzdory takovým prestižním akcím, jako olympijské hry.

Mobilní zařízení a služby však stále mohou hrát hodnotnou roli na širším televizním trhu - společnosti, které vyrábějí televizní pořady, jen musí mít liberálnější pohled na věc. Mobilní telefon lze použít nejen za účelem vzdáleného programování digitálních videorekordérů (DVR), ale i k objednání požadovaných programů. Provozovatelé plošného vysílání by tak mohli posílat ukázky na nové pořady, filmy či seriály a zákazníci by si stisknutím tlačítka příslušný pořad nahráli. A při propojení set-top boxů s mobily a využitím jejich speciálních vlastností by televize dokonce mohly umožnit, aby informace o sledovanosti byly automaticky přenášeny společnostem, které se zaměřují na sběr statistických údajů.

Zdroj: Deloitte

Pavel Trousil

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání