Menu

Čím se spotřebitelé řídí při nákupu mobilních počítačů

21.06.2012 12:05 | Redakce Chip
Čím se spotřebitelé řídí při nákupu mobilních počítačů
Cena, kvalita nebo prestiž značky - co je důležitější? Specializovaná prodejna nebo on-line obchod? Dáváme na doporučení přátel a rodinných příslušníků nebo věříme prodejcům? Společnost TNS Pentor provedla pro Toshibu výzkum, který shrnuje to, jak Češi kupují notebooky.

 

 

Notebooky si získávají u Čechů stále větší oblibu. Každý třetí uživatel plánuje v příštím roce nákup nového zařízení. Dalších 39 % plánuje tuto investici v období dvou až tří let. Rozhodování bude většinou pragmatické, založené na technických parametrech, výdrži baterie a ceně. Tak se vyjadřují respondenti. Přesto je zřejmé, že jim záleží i na dalších aspektech.

Racionální kritéria, emocionální výběr

Oslovení byli požádáni, aby vybrali nejdůležitější vlastnosti notebooků, které berou v úvahu při rozhodování o koupi. Bez ohledu na pohlaví a věk jsou pro ně jasnou prioritou technické parametry, jako je procesor nebo paměť RAM. Ty byly ohodnoceny na stupnici od 1 do 6 rovnými 5 body. Na druhém místě s 4,7 bodu byla zmíněna výdrž baterie, těsně následovaná cenou (4,6 bodů). Nižší důležitost byla dávána instalovanému operačnímu systému a velikosti displeje. Výsledky odborných testů, hmotnost notebooku a dokonce i značka byly považovány za méně důležité parametry, které byly vyhodnoceny pod 4. Češi nejsou ovlivněni názory svých přátel, těm bylo na stupnici významu přiřazeno 3,3 bodu. Barva šasi se zdá být pro většinu naprosto nedůležitá.

Webové stránky a doporučení

Jak ukázaly výsledky průzkumu, zákazníci spoléhají při hledání spolehlivých informací nejvíce na webové stránky. Přitom věří více specializovaným www stránkám (55 %) než oficiálním portálům výrobců (53%). Češi se také pro doporučení obracejí na odborníky (38 %), přátele a rodinu (36 %). Další moderní zdroje názorů, jako jsou on-line služby srovnávání cen, blogy a internetová fóra nebo sociální média, používá téměř každý třetí člověk.

Jednoznačně je z průzkumu vidět, že muži dávají přednost internetovým zdrojům, zatímco ženy téměř dvakrát častěji než muži mají tendenci ptát se na podrobnosti a doporučení přátel a rodiny nebo specialistů. Na on-line služby, které srovnávají ceny, se spoléhají obě skupiny přibližně stejně - jako nástroj je používá 35 % dotázaných obyvatel.

Tradiční média mají u zákazníků relativně malý respekt. Noviny a časopisy mají váhu pouze 5% a televize jen 3 % - se 4 % zaznamenaly o něco málo větší důvěru sociální media. Tak nízká úroveň důvěry ve zprávy v běžných médiích může být způsobena masivní přítomností reklam v těchto médiích.

Ženy se vice nechají ovlivnit

Zajímavou skutečností je porovnání způsobu, jakým muži a ženy získávají informace o výrobku. Muži spoléhají především sami na sebe a na své osobní závěry, snaží se sami analyzovat obsah odborných portálů a internetových stránek výrobců produktů, nedají tolik na osobní doporučení. Přibližně 60% mužů si hledá dostupné technické specifikace, názory a konkurenční nabídky. Ženy naopak preferují osobní kontakt a 46 % z nich žádá o doporučení své přátele a rodinu. Asi 40 % žen se s důvěrou obrací se žádostí o radu na odborníka nebo prodavače (30 %). Tato tendence je znát i v sociálních médiích – 6 % žen hledá názory tam, narozdíl od pouhých 3 % mužů. Na druhé straně muže i ženy stejnou měrou ovlivňují názory blogerů a internetových fór (22 %).

Rozhodně se dá však říci, že „jazyk“ webových stránek výrobců je pro ženy „těžko srozumitelný“. Pouze 44 % dotázaných žen si při rozhodování o koupi vybralo tento zdroj informací narozdíl od velké většiny mužů (61 % respondentů).

 

Rozhodování

Široká nabídka notebooků dostupných na trhu neusnadňuje rychlé rozhodování. Různé modely, konfigurace, ceny – analýza a vytvoření závěru vyžaduje množství času. Výsledky zprávy však ukazují, že ve skutečnosti výběr tolik času nezabere – 51 % Čechů potřebuje přibližně jeden týden, aby se rozhodlo pro koupi konkrétního notebooku. Až 22 % na to potřebuje jen několik dní a 9 % populace stačí k rozhodnutí jediný den.

Respondenti při nákupu notebooku preferují návštěvu specializovaného obchodu nebo internetového obchodu s počítači. Celkem 55 % Čechů chce před nákupem zařízení raději vidět a zkontrolovat a z toho důvodu rádi stráví nějaký čas cestou do obchodu. Pouze polovina z tohoto počtu (28 %) důvěřuje mobilním službám on-line obchodů.

O průzkumu

Výzkum zadala Toshiba agentuře TNS Pentor, která se zabývá výzkumem veřejného mínění. Byl proveden 24. listopadu a 15. prosince 2011. Názory 607 dotazovaných majitelů notebooku ve věku 20 až 60 let byly zpracovány metodou CAWI. Uvedený materiál je součástí širšího výzkumného projektu.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání