Menu
CHIP Speedtest

DAZ Studio 4.0

02.07.2011 21:00 | Redakce Chip
DAZ Studio 4.0
Tvorba 3D modelů a jejich následná animace může být i poměrně snadná záležitost s pěknými výsledky. Stačí k tomu mít jen vhodný program a alespoň středně výkonný počítač.

DAZ Studio 4.0 je komplexní nástroj určený k vytváření postav, zvířat a objektů, přičemž primárně se zaměřuje na tvorbu postav lidských bytostí. S 3D modely umí dále pracovat a vytvářet jejich pózy a animace. Animace stejně tak jako vše ostatní je možné vytvářet z předdefinovaných setů, nebo skládáním jednotlivých úkonů dohromady, což je sice složitější, ale výsledek je přesně podle představ tvůrce. Mezi finální operace patří nasvícení scény a umístění kamer. Nakonec se vše převede buď do obrázku, nebo pohyblivého video snímku.

Na Chip DVD je připravena plná verze animačního programu DAZ Studio 4 v ceně okolo 900 Kč. Výrobce změnil prodejní model softwaru - nyní nabízí DAZ Studio zdarma a prodává 3D modely a polotovary pro vaše projekty. Na Chip DVD najdete zařazeny některé modely a komponenty. K dispozici je manuál v PDF nebo videotutoriály, které výrazně urychlí seznamování s programem.

Prostředí: Menu kam se podíváš. Nahoře, vlevo vpravo a někdy se objeví i zespodu.
Prostředí: Menu kam se podíváš. Nahoře, vlevo vpravo a někdy se objeví i zespodu.

Tvorba animovaných 3D modelů se skládá z několika kroků, které jsou reprezentovány záložkami umístěnými v horní části okna programu. První nazvaná »Actors, Wardrobe & Props« je určená k vytváření postaviček neboli virtuálních herců ve vašem videu. Další záložka »Pose & Animate« umožní vytvořit animace objektů nebo herců vytvořených v prvním kroku, dále je potřeba scénu nasvítit »Lights & Cameras« a na závěr vyrenderovat, tedy vypočítat stíny, aplikovat animace na jednotlivé postavičky a vytvořit z toho buď celé video, obrázek, nebo sérii obrázků.

Nezbytnou součástí při tvorbě 3D grafiky je pohyb a orientace v pracovním prostoru. Základním pomocníkem je kostka nacházející se vpravo nahoře, která má každou stranu nějak pojmenovanou (např. Front, Back, Left, …). Při kliknutí na tento název se kamera přesune a zobrazí objekt v příslušném směru. Při pohledu Front bude

Oblečení postavy: Příliš mnoho druhů oblečení a doplňků zde nenajdete, zato se však dají libovolně upravovat.
Oblečení postavy: Mnoho druhů oblečení a doplňků zde nenajdete, zato se však dají libovolně upravovat.

zepředu, Back zezadu a podobně. Při klinutí na kostku a za stálého držení levého tlačítka myši můžete jejím pohybem rotovat pohled. Další pomůcky pro přizpůsobení pohledu se objeví po najetí na ikonku čtyřech řádků s šipkou hned vedle kostky. Je zde pohyb, rotace, zoomování, přizpůsobení pohledu na všechny objekty a resetování podhledu do výchozí polohy.

Tvorba postavičky a okolních objektů

Po spuštění se v pracovním prostoru objeví neurčitá postava, s kterou se dá pracovat. Vyberte postavu kurzorem myši a v první záložce »Actors, Wardrobe & Props« zvolte v »Shaping | Editor«. Zde jsou předdefinované určité typy osob, které pak můžete pomocí procentuálního zastoupení jednotlivých rysů kombinovat. Chcete-li mít štíhlou ženu, nastavte »Female | Basic Female« na 1.00 (100 %) a v poli „Universal“ upravte »Thin« na hodnotu, která bude odpovídat vašim představám.

Póza: Vaši herci vám jakožto tvůrci bez okolků libovolně zapózují.
Póza: Vaši herci vám jakožto tvůrci bez okolků libovolně zapózují.

Přepněte se do záložky »My Stuff | Files«. Zde postavu oblečeme a vybavíme ji různými doplňky. V položkách Accessories, Hair, Props a Wardrobe najdete nejrůznější oblečení a vybavení. Aplikovat je třeba můžete dvojklikem levým tlačítkem myši. Barva pokožky se mění v položce »Surfaces (Color) | Presets | Materials«. Zde je několik předdefinovaných možností. Opět platí stejně jako u předchozích, že musí být vybrána postava. To poznáte jednoduše, neboť je-li vybraná, tak se po najetí na ni budou zvýrazňovat jednotlivé části a ne celek.

Úprava předdefinovaných setů vybavení se provádí po kliknutí na ně pravým tlačítkem myši (přímo v pracovním prostoru) a výběru příslušné položky z nabídky. Pokud chcete např. změnit boty, klikněte na ně pravým tlačítkem myši a zvolte »Select JS Boots« a v levém menu je možnost vybrat z různých variant, nebo si nadefinovat novou. Pro výběr z několika variant slouží položka »Surfaces (Color) | Presets« a detailní úpravy se

Animace: Animaci je možné vybrat z předdefinovaných, nebo si vytvořit zcela novou a vlastní.
Animace: Animaci je možné vybrat z předdefinovaných, nebo si vytvořit zcela novou a vlastní.

provádí v položce »Surfaces (Color) | Editor«. Pro pohodlnější tvorbu si výrobce připravil pomocníka, který je podobný vrstvám ve Photoshopu. Objeví se po kliknutí vpravo na malou šipku. Můžete zde skrývat viditelnost jednotlivých objektů, jednoduše vybírat objekty a potom je upravovat, či nadobro odstraňovat ze současné sestavy.

Animace a pózy

V druhé kartě »Pose & Animate« se vytváří animace pro videa, nebo pózy, kterých je možno využít pro vytváření statických snímků. Pro pózování se dá využít opět buď předefinovaných setu, nebo vytvořit vlastní pomocí editoru. Každá jednotlivá část (lýtka, stehna, dlaně, předloktí …) se „zkroutit“ zvlášť. Stačí místo celé postavy vybrat právě tu část, kterou chcete libovolně nastavit a v editoru ji nastavit příslušné parametry ohybu, otočení atd.

Export: Renderovat lze jednotlivé snímky, skupiny snímků nebo celé video.
Export: Renderovat lze jednotlivé snímky, skupiny snímků nebo celé video.

Animace se vytváří pod položkou »aniMate2«, která je dole uprostřed. V levém spodním rohu si vyberte z typu animace – gesta, chůze, tancování, … Objeví se podnabídka zvoleného typu, ze které už můžete vybírat a vkládat animace do časové osy. Opět i zde je velký prostor pro improvizaci a úpravu animací k obrazu svému.

Světla, kamery a renderování

V záložce »Lights & Cameras« se vytváří světla a kamery, které budou osvětlovat resp. natáčet objekty a postavy na scéně. Stačí vybrat položku »Lights« nebo »Cameras« a buď vybrat z předdefinovaných setů nebo vytvořit vlastní osvětlení/kameru v editoru. Nakonec nezbývá, než vyrenderovat video či snímek. V záložce »Render« je k dispozici spousta nastavení od rozlišení přes aplikaci světel, engine atd. Hlavně je třeba vybrat »Render To« video nebo obrázek. Renderování videa je velmi náročné na výkon počítače a proto není na škodu si pro kontrolu osvětlení nechat vygenerovat pouze jeden snímek, pro kameru video v horší kvalitě a až bude vše vyladěno, pak teprve generovat video ve vysoké kvalitě a dostatečném rozlišení.

Pěkně zpracované videonávody

Budete-li chtít snáze proniknout do tajů 3D modelování a animace s programem DAZ Studio 4.0 určitě se budou hodit pěkné video tutoriály, které jsou dostupné přímo od výrobce z této adresy http://www.youtube.com/watch?v=J3H8hKIs4IE&feature=BFa&list=PLF26E7AB601772F0A&index=1.

Uveřejněno na Chip DVD 07/11.



Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání