Menu

Google+ vymáhá skutečná jména

29.07.2011 12:57 | Redakce Chip
Google+ vymáhá skutečná jména
A počíná si přitom bez porozumění, překotně i nejednotně.

Google+ uzavřel v posledních týdnech účty řadě lidí pro „porušení podmínek“. Týkalo se to obvykle jména, které uvedli, anebo někdy jen toho, jak jej uvedli. Google přitom postupoval bez varování — uživatel našel účet uzavřen. Možnosti dovolání nápravy jsou přitom notoricky omezené.

Uzavřením byl zpravidla postižen přístup uživatele k těm službám Googlu, které závisí na profilu u Googlu. Gmail nebo Dokumenty například nemají být postiženy. Jenže admini Googlu si patrně nepočínali jednotně — vypadá to, že v některých případech přišli lidé o přístup k čemukoli svému u Googlu. Jen proto, že chtěli vyzkoušet novou službu Google+ a někomu se nelíbilo, co tam vyplnili…

To si zapamatujte jako varování, jak riskantní je záviset na službách propojených do jediného účtu u jediné společnosti — s pochybnou možností dovolání se nápravy, když je něco špatně.

Pseudonym ve skutečném životě…
Pseudonym ve skutečném životě…

Pozastavit se lze vůbec nad tím, proč Google nastavil tak přísná pravidla a proč je tak tvrdě vymáhá. Jakoby nechápe potřeby uživatelů, pro které novou službu spustil…

Google se dlouho nijak oficiálně nevyjadřoval. První náznak vyjádření přišel pouze prostřednictvím Roberta Scobla, který zveřejnil několik závěrů ze svého rozhovoru s Vicem Gundotrou (starším viceprezidentem Googlu). Lze z nich vyčíst, že Google si představuje, že když bude trvat na jménech pravých, a na tom, aby jména nebyla zapsána nějak neobvykle, docílí vytvoření společenství „milého a osobního“… Že vadí i uvozovky a podobná znaménka, o pseudonymech a přezdívkách nemluvě, skoro to zavání snahou o sanitární mateřskou školku… Někteří uživatelé tento přístup ovšem vítají. Jiný může poukázat, že je na každém, aby si vybral, koho bude mít ve svém okruhu.

Někdo to vidí i jinak — že snaha o pravá jména má pozadí komerční. Jména lze totiž například porovnat spolu s dalšími signály (IP, údaji o poloze) s databázemi osobních údajů, se kterými se obchoduje… Pak o to účinněji prodávat reklamu, nebo z toho jinak těžit.

Pravidla Googlu

Google už v únoru na jednom ze svých blogů vysvětlil trojí možný přístup ke svým službám: anonymní, pseudonymní a pod totožností pravou. Pro některé služby stanovil povinnost jména pravého — platí to právě například pro Profil a také pro Google+. Pokud jde o skutečné jméno, Google obecně netrvá na podobě úřední — může ji nahradit podoba, pod kterou běžně vystupujete před lidmi, kteří vás znají osobně.

Jmenovka pro vývojáře „Skuda“, jinak Kirrilyho Roberta.
Jmenovka pro vývojáře „Skuda“, jinak Kirrilyho Roberta.

Jenže jsou lidé, kteří i běžně mezi lidmi a pracovně vystupují pod přezdívkou nebo pod pseudonymem. Ti se mohou dostat do potíží. Jsou‑li opravdu známí a podaří‑li se jim dokázat, že je tak ostatní znají, pak Google možná obměkčí. Pro ostatní má Google vzkaz, ať si svou přezdívku napíší do políčka na jména ostatní.

To ovšem ani trochu nevyhovuje těm, kteří pravé jméno prostě sdělit nechtějí — ať pro to mají jakékoli osobní důvody. Kteří lidé chtějí vystupovat pouze pod pseudonymem, riskují, že o účet na Google+ (a o propojené účty) kdykoli přijdou, popřípadě o ně už přišli, anebo z Google+ už sami preventivně odešli.

Google+ propásl možnost odlišit se přístupem od Facebooku. Dá se porozumět tomu, že Facebook je založen na pravých jménech, jelikož má původ v síti studentské — v síti mezi lidmi, kteří se vídali osobně. Google+ je naproti tomu spouštěn od počátku jako síť lidí činných na internetu (čím činnější a známější jste na internetu, tím dříve jste se nejspíše už dostali k pozvánce). Mezi nimi je řada totožností pseudonymních, pod kterými dotyční vystupují na internetu léta. Google pro to prozatím nemá nejmenší pochopení. Vic Gundotra jen naznačil, že možná, někdy, v budoucnu, budou hledat „způsob“, jak na Google+ umožnit účty pseudonymní…

Google k uzavírání přistupoval patrně na základě dvou druhů podnětů: jednak na základě oznámení o porušení pravidel; jednak uživatelské profily nejspíše vyhodnocuje i samočinně — třeba na obsah nepísmenných znaků ve jméně, a patrně i na určitá slovníková slova; lze si představit i porovnávání křestních jmen proti slovníku jmen, porovnávání příjmení proti dostupným databázím a tak podobně.

Vedle nepravých jmen se Google zaměřuje také na účty, kterými se někdo vydává za někoho jiného. I v tom neváhal šlápnout vedle a utržit si pořádnou ostudu. Když se na Google+ objevil William Shatner, představitel kapitána Kirka ze Star Treku, Google mu účet vzápětí uzavřel! Pak se ukázalo, že účet si skutečně založil William Shatner. Nečekali byste trochu více rozvahy? Třeba pokus nejprve ověřit, zda účet je nebo není pravý?

Proč jména skutečná?

Kromě údajné snahy o to, aby se na Google+ uživatelé cítili dobře, uvádí Google oficiálně jako důvody obranu proti spamu a proti vystupování jako někdo jiný. Slovo „spam“ užívá Google volně a široce, míní tím jakékoli zahlcování obsahem nehodnotným. Pod tím se míní i obtížné chování.

Představa Googlu, že svými pravidly postihne spammery, je však bláhově pošetilá — jako kdyby v Googlu snad neznali internet. Zkušený spammer přece hravě vyrobí bezpočet účtů pod takovými jmény, která na pohled nevzbudí nejmenší podezření.

Požadavek na skutečné jméno poskytuje určitou oporu jedině v boji proti vydávání se za někoho jiného.

S prvním oficiálním vyjádřením k celému rozruchu přišel až v úterý viceprezident Bradley Horowitz. Přislíbil zlepšení v následujících týdnech. Přiznává, že jim došlo, že mnohá „porušení pravidel“ nebyla míněna špatně, a že proto Google svůj přístup změní: půjde‑li jen o jméno, upozorní uživatele předem a poskytne čas k nápravě. Jenže Bradley Horowitz nikterak nenaznačuje, že by Google hodlal slevit se samého požadavku na uvedení skutečného jména.

Na důvěryhodnoti Googlu nepřidává ani to, že když je někdo znám více než jiní, a po uzavření jeho účtu se ztropil povyk, pak se mu výjimka z pravidel povolí (a účet obnoví). Někteří jsou si prostě rovnější.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání