Menu
CHIP Speedtest

Jak dítě rozezná věc od živé bytosti?

15.10.2010 10:03 | Redakce Chip
Jak dítě rozezná věc od živé bytosti?
Výzkum zkoumal, zda budou batolata reagovat na robota jako na živou bytost, anebo jako na věc.

VýzkumníkyUniversity of Washington zajímalo, zda 18měsíční batolata budou robota s hlavou, očima a končetinami považovat za věc, anebo za živou bytost.

Šli na to od lesa: Nejprve nechali batole hrát si s hračkami. Jakmile se začalo cítit uvolněně, postoupili k pokusu: odkryli robota Morphyho, ovládaného výzkumníkem mimo dohled dítěte.

Pro jednu skupinu dětí pak následovalo, že výzkumnice Rechele se začala bavit s robotem, jako by to bylo dítě: Obrátila se na něho, pozdravila ho a zeptala se, zda si chce hrát. Pak mu kladla otázky jako: „Kde máš bříško?“ nebo „Kde máš nos?“ a robot na ně odpovídal tím, že si ukázal na „břicho“ anebo na na „nos“. Děti zpravidla napjatě sledovaly. Posléze robota zanechala v místnosti s dítětem.

U skupiny srovnávací byl rozhovor Rechele s robotem vynechán.

Když zůstal robot s dítětem sám, nadále se mírně pohyboval a vydával zvuky a zkoušel tak poutat pozornost dítěte, a svýma kamerovýma očima se zadíval na tu nebo na onu hračku. Výzkumníci sledovali reakci dětí — především to, zda budou následovat robotův „pohled“.

Z první skupiny na robota reagovalo třináct dětí ze šestnácti. V druhé skupině však jen tři děti ze šestnácti. Zbylé si ho nevšímaly — nevnímaly ho jako bytost s očima, která může něčemu věnovat pozornost, a tím tedy sdělit, že je to zajímavé.

Jako rozhodující se tak ukázalo ne to, jak robot vypadá, nýbrž to, zda děti nejprve viděly, že s ním Rechele mluví.

Studii zveřejnili v časopise Neural Networks.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání