Menu
CHIP Speedtest

Mobilní marketing nejsou jen esemesky

13.03.2012 12:04 | Redakce Chip
Nástup smartphonů rychle mění i pohled na mobilní marketing. Dříve zatracovaný kanál dostává nyní úplně nový rozměr. Obtěžující SMS zprávy jsou dinosaury určenými k vymření. Naopak chytrým firmám se otevírá spousta nových možností. Stačí se jen nebát.

O mobilním marketingu se mluví stále častěji. Na běžné kanály si už zákazníci zvykli a jejich účinnost rychle klesá. Zadavatelé reklamy tak hledají nové cesty, jak oslovit potenciální zákazníky. Až donedávna jsme si všichni pod mobilním marketingem obvykle představili reklamní SMS, kterým se nevyhne snad žádný majitel mobilního telefonu. Nemusí to ale tak být. Nové možnosti, které mobilní telefony jako komunikační kanál nabízejí, nabídla například konferenci Communication Wednesday pořádaná sdružením Tuesday Business Network na konci února letošního roku.

Letošní trh s mobilními telefony ale bude zcela jednoznačně patřit smartphonům a ty otevírají mnohem více prostoru pro daleko zábavnější formy mobilního marketingu. Nesmíme zapomínat na to, že smartphone je velmi šikovné zařízení nejen pro svého majitele, ale také pro marketéry. Je totiž (ve většině případů) prakticky neustále připojen k internetu, umí zobrazovat internetové stránky a nakonec i může využít aktuální polohu. Známe marketingový kanál, který by nabídl lepší interakci? Mobilní marketing může být zábavný, a navíc umožňuje postavit kampaň tak, aby pro zákazníky nejenže nebyla obtěžující, ale dokonce aby se do kampaně sami aktivně zapojili.

Zapomeňte na nudu minula

Problém je, že SMS považuje většina uživatelů za poměrně osobní a důvěrnou záležitost. Navíc zpráva, kterou dostaneme, si naši pozornost dost silně vynucuje. To samozřejmě vede k tomu, že zákazníci hodnotní marketing prostřednictvím mobilního telefonu spíše negativně. To jednoznačně ukázala data agentury Mediaresearch. Výzkum mimo jiné ukázal, že zákazníci jsou ochotni reklamu akceptovat jen výměnou za nějaký benefit a ještě by rádi omezili příjem reklamy jen v určitém časovém období.

Co to znamená? Je to zřejmé, zákazníci dosud opravdu vnímají mobilní marketing jen jako klasické reklamní zprávy, které přijímají v podstatě neradi a považují je za jakési nutné zlo. Účinnost SMS jako marketingového komunikačního kanálu je minimálně sporná. Asi každý majitel mobilního telefonu to ze své zkušenosti zná – takovou zprávu obvykle mažeme hned po doručení, zejména v okamžiku, kdy někteří zadavatelé vůbec nedbají o zacílení a posílají takové zprávy hromadně na velké množství čísel.

Geolokace, internet a další zábavné kousky

Jak může vypadat opravdu zajímavá kampaň, předvedlo před časem švédské zastoupení značky Mini Cooper. Uživatelé chytrých telefonů si mohli stáhnout aplikaci, díky které hledali virtuální vozy Mini „rozmístěné“ po Stockholmu, přesněji v telefonech hráčů. Jakmile se účastník dostal se svým mobilem na vzdálenost 5 metrů od aktuálního umístění virtuálního vozu (a tedy od soupeře ve hře), mohl si ho „ukrást“ pro sebe. Na mapě se v rámci aplikace zobrazovalo aktuální umístění všech vozů, které byly ve hře. A kdo dokázal uchránit svůj vůz po celý týden, nakonec získal skutečné Mini.

Tahle hra je skvělým příkladem toho, jak by mohl mobilní marketing vypadat a hlavně, jak by mohl fungovat. Je asi patrné, že účastnici hry nebudou vnímat samotnou podstatu reklamního sdělení. Naopak nejenže se posílí znalost značky Mini Cooper, ale zároveň ji budou mít uživatelé spojenu se zábavností, a to je jeden z aspektů, na které tato automobilka v souvislosti se svými produkty klade velký důraz.

Využití informací o poloze může dalších ze skvělých nástrojů pro mobilní marketing. Už dnes nabízejí mobilní operátoři SMS cílenou jen na telefony pohybující se v dosahu určitě základnové stanice. Zpráva, že restaurace za rohem nabízí slevu na menu je zajímavá pouze v případě, že mám zrovna hlad. Nicméně vytvořit si aplikaci, která uživatelům usnadní život a zároveň udělá dobrou službu značce, nemusí být tak složité. Situaci hodně pomohl rozvoj mobilního internetu.

Nový prostor k využití dostává tzv. augmented reality, kdy se vám například přímo do obrázku snímaného fotoaparátem v mobilu promítají informace o zajímavých objektech v okolí. Můžete tak třeba připravit aplikaci, kterou si zákazník spustí a přímo na displeji uvidí nejen vaši nejbližší provozovnu, ale zároveň i nějakou atraktivní nabídku v ní. Možností je zkrátka celá řada, jen se nebát. Takže pokud mám hlad a spustím si aplikaci svého oblíbeného řetězce restaurací, mohu se podívat kam zajít na oběd.

Smartphony se prodávají a internet už není překážkou

Častou výmluvou zadavatelů reklamy je malá cílová skupina. Jinými slovy mají pocit, že majitelů smartphonů je pořád příliš málo a mobilní internet nevyužívá téměř nikdo. Situace se ale rychle mění a smartphony tvoří stále větší část trhu, přičemž pronikají i do stále nižších cenových hladin a tím i ke stále nižším socioekonomickým skupinám uživatelů. Potenciální zásah tak může být opravdu velký. Podle údajů českých mobilních operátorů se podíl chytrých telefonů v jejich portfoliu vyšplhal už na čtvrtinu a to vzhledem k počtu zákazníků rozhodně není úplně zanedbatelné číslo.

Ani situace s mobilním internetem není až tak špatná. I když s pokrytím 3G je to pořád v Česku nevalné, operátoři na něm v minulém roce zapracovali. V současné době využívá nějakou formu mobilního připojení v Česku zhruba 2,56 milionu lidí, což je zhruba pětina populace. Pochopitelně nejčastěji jde o mladší ročníky mezi 18 a 40 roky (59 % všech uživatelů mobilního internetu). Přitom zákazníci se připojují poměrně pravidelně. Například v síti T-Mobile je 64 % uživatelů mobilního on-line alespoň čtyřikrát měsíčně.

Další Communication Wednesday se bude opět zabývat více než zajímavým tématem – Hry na mobilech a tabletech a bude se konat již 4. dubna.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání