Menu
CHIP Speedtest

Televize jako koncert splněných přání

16.09.2010 14:01 | Redakce Chip
Televize jako koncert splněných přání
Budoucnost televize začíná na podzim: Google TV přináší do vaší televize celý web. Stiskem jediného tlačítka se z vás stane programový ředitel. Svět televize čeká velká revoluce.

Když Československá televize zahajovala v květnu 1953 pravidelné zkušební vysílání, moc diváků tehdy neměla. Téměř deset let trvalo, než počet platících diváků v tehdejším Československu dosáhl jednoho milionu. Pak už to šlo ale rychle nejen u nás, ale na celém světě. Miliardy prodaných televizních přijímačů inspirovaly v 80. letech Geoffa Downese a Trevora Horna ke složení písně „Video killed the radio star“. Září 2010: Ani při startu Google TV nebude příliš mnoho diváků, nicméně další megahit se už rýsuje – „Internet killed the TV star“.

„Chceme dostat celý web do televize,“ sliboval projektový manažer Rishi Chandra koncem května při prezentaci Google TV na interní vývojářské konferenci Google I/O v San Franciscu. Ostatně koncem září uvede Sony na trh svou první televizi a Blu-ray přehrávač s rozhraním Google TV. Ve stejnou dobu nabídne Logitech set-top box „Revue“ s dálkovým ovládáním ve formě klávesnice pro Google TV. Čipy pro příslušné přijímače dodá Intel.

Tato aliance renomovaných výrobců ukazuje, jak optimistický je internetový gigant v představách a plánech na uchvácení světa TV poté, co ovládl svět PC a obrazovky mobilních telefonů. „Google hodlá od základů změnit způsob, jakým se díváme na televizi,“ je přesvědčen produktový ředitel Logitechu Junien Labrousse. A Google TV je skutečně logickou reakcí na měnící se chování „digitálních spotřebitelů“.

Googlování a koukání: Mladí sledují web a TV 4,5 hodiny denně

V roce 2009 nahradil internet televizi v roli nejoblíbenějšího média mladých mezi 12 a 19 lety. To je výsledek nejnovější studie JIM (Jugend, Information, Multimedia), provedené Mediálním a pedagogickým svazem v sousedním Německu. 65 % mladých je denně on-line, „pouze“ 63 % každý den zapíná TV. Z výsledků průzkumu vyplývá, že teenageři stráví denně na internetu 134 minut a u televize 137 minut. Přitom skoro každý pátý teenager při sledování TV i surfuje na internetu. Ideální chvíle pro to, aby Google přinesl obě média v jednom přístroji (viz diagram vpravo).

Jak výrazně Google TV skutečně změní naše televizní zvyklosti, to můžeme hádat z výsledků americké studie: podle agentury Nielsen Media Research 62,4 milionu lidí (což je pětina obyvatel USA) sleduje webová videa během prime time, místo aby v době mezi 20. a 23. hodinou večer přepínali programy na televizi. A počet „televizních odpadlíků“ by byl ještě vyšší, pokud by to nebylo tak nepohodlné, aby se celá rodina sesedla kolem PC. A přesně na to sází Google TV: „Videa by se měla v domácnosti promítat na větším zařízení s vysokým rozlišením,“ tvrdí projektový manažer Googlu Chandra. To je myšlenka, kterou Microsoft a Sony už použily při videostreamingu v jejich herních konzolích Xbox 360 a PlayStation 3 pro 76 milionů hráčů po celém světě.

Zhruba tři čtvrtiny Američanů, polovina Evropanů a čtvrtina světové populace je podle Internet World Stats 2009 on-line. Těchto 1,8 miliardy lidí je ale málo ve srovnání s odhadovanými čtyřmi miliardami televizních diváků po celém světě. Google TV chce proto získat více než jen maximálně možný počet lidí, kteří jsou průsečíkem obou skupin televizních diváků a internetových uživatelů. Pro Google to představuje čtyři miliardy eur inzertních příjmů pouze v Německu jako nejsilnější evropské ekonomice a 70 miliard amerických dolarů v USA. Nejnovější zbraň Googlu se nazývá „Ad Creation Marketplace“ a je to marketingová platforma pro videoreklamu.

TV, web, videa, sociální sítě a mnohem více: s Google TV se budete moci rozhodnout, co chcete dělat se svou televizí. Použitím Google vyhledávače můžete nejdříve zjistit, co je k dispozici na TV a na webu, a pak se rozhodnout, kdy to chcete sledovat; dokonce paralelně pomocí technologie obraz v obraze.

TV on Demand: Požadovaný pořad na vyžádání, ne podle programu

Je to vize blízké budoucnosti, které  by se měli děsit všichni poskytovatelé klasické televize, přinášející filmové hity a zprávy večer v hlavní sledovací době. V budoucnosti se totiž diváci už nebudou muset sladit s předepsaným televizním programem, ale budou moci sami rozhodovat podle svých dispozic, který nabízený obsah zvolí. Pevné vysílací časy zůstanou v budoucnu pouze pro živé přenosy. To od základů změní práci tvůrců TV vysílání.

I v oblasti vysílacích práv a smlouvání cen za reklamní časy by mohla mít Google TV brzy silnější vyjednávací pozici než vysílací společnosti, mající většinou působnost jen v rámci jednoho státu nebo jedné jazykové oblasti. Google TV by totiž mohla být prvním globálním hráčem na televizním trhu – za předpokladu, že Sony a Logitech prodají dostatek přijímačů.

„Technologie musí fungovat bez chyby a musí být jednoduše ovladatelná“ – to jsou podle konzultanta Rona Enderleho dvě základní podmínky pro úspěch Google TV. A set-top box Logitechu Revue nesmí stát více než 100 eur. „To je pomyslná hranice pro mnoho lidí, když přijde na to, vyzkoušet něco nového, jako je tohle,“ dodává Enderle. Předcházející neúspěšné pokusy v USA přenést určitý obsah webu na TV, jako například TiVo, Boxee a Roku, dokazují, že to je skutečně pravda.

Nyní ale neexistuje nic, co by Google zastavilo, kromě něho samotného. Ostatní, jako přepracovaná Apple TV a nově nastartovaná MSN Web TV, nemají to, co Google: nemohou spoléhat na videoobsah, obecenstvo a reklamní zkušenosti získané pětiletým budováním portálu YouTube. Na rozdíl od Applu a Microsoftu sází Google na populární standardy: na svůj operační systém Android pro TV rozhraní a prohlížeč Chrome a na Flash. Google TV bude otevřena pro veškerý obsah, což zlomí klasický regulovaný televizní svět; víc, než to může být milé veřejnoprávním televizím s jejich mediálními filmotékami, soukromým provozovatelům s HD+ a placeným exkluzivním kanálům typu Sky.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání