Menu
CHIP Speedtest

Twitter chce koupit TweetDeck i přilákat uživatele

19.04.2011 13:29 | Redakce Chip
Twitter chce koupit TweetDeck i přilákat uživatele
Musí nějak přesvědčit, že za ty miliardy stojí.

Twitter — už jste o něm určitě slyšeli, ale většina z vás asi netuší, k čemu by vám byl. To je překážkou pro jeho budoucnost. Tržní hodnota Twitteru, jenž se dosud neob­choduje na burze a zájemci o akcie jsou odkázáni na trh druhotný, se odhaduje i k deseti miliardám dolarů (podle toho, jak má kdo velké oči), jenže pokud se Twitteru nepodaří více se prosadit mezi běžnými uživateli Internetu, nemá podle analytiků tak vysoké ocenění opodstatnění. Twitter ostatně loni utržil jen 45 milionů dolarů a letos se čeká milionů 150 (podle eMarketer).

Na Twitteru je založeno již přes dvě stě milionů účtů, ale řada z nich není využívána. Často jsou opuštěné — například firemní účty, ke kterým už nikdo nezná heslo, nebo účty projektů, které skončily — o ty však nejde. Twitter trápí ti uživatelé, kteří Twitteru nevyužívají, že se v něm nevyznají nebo se jím cítí zahlceni.

Twitter již vloni ohlásil snahy vyzdvihovat některé hodnotné příspěvky navrch, jenže funkce dosud uvedené jsou jen skromné a nestačí. Twitter se snaží vymyslit více: novým uživatelům by například mohl přednostně zobrazovat příspěvky od význačných uživatelů ze stejné zeměpisné oblasti.

Také se nabízí nějak chytře využít seznamů. Řada uživatelů Twitteru dobrovolně vytváří a udržuje tematické seznamy jiných uživatelů; ty jsou často veřejné a sledovat je může kdokoli. Oblíbené seznamy by mohly posloužit co vodítko k tomu, jak vytřídit hodnotnější příspěvky od méně hodnotných.

Twitter prý kromě toho vyvíjí „EdgeRank“ — měřítko, nakolik jste na Twitteru s kým propojeni vazbami sledování. Podle EdgeRank by se pro vás vyzdvihovaly příspěvky z vaší blízké sítě.

Zkrátka se hledá vše možné, co by nahradilo nebo doplnilo prosté časové řazení, s nímž se běžný uživatel asi nedokáže vyrovnat, jakmile sleduje více než několik desítek účtů. Kdybychom však všichni sledovali jen několik desítek jiných tweeterů, nechávali bychom potenciál Twitteru ležet ladem. A to cestou není.

Twitter chce koupit TweetDeck

Kromě toho Twitter jedná o tom, že by převzal TweetDeck, a jednání prý již značně pokročila. Mohlo by to být odhadem za padesát milionů dolarů. (Mluvčí Twitteru se pro WSJ odmítl vyjádřit a šéf TweetDecku se prý nenechal sehnat.)

TweetDeck řadí příspěvky do sloupců
TweetDeck řadí příspěvky do sloupců

TweetDeck je multiplatformní pokročilý klient; pro řadu uživatelů je tím nejlepším. Oblíbený je mezi uživateli profesionálními, často například mezi novináři. Jinou možností je Seesmic, a korporátní uživatelé často využívají HootSuite.

Snahu koupit TweetDeck lze vnímat v rámci strategie nastoupené už minulého roku: Twitter se snaží více ovládnout uživatelskou zkušenost. Loni vylepšený web značně pomohl, ale řady možností TweetDecku přesto nedosahuje. Pak je asi lepší TweetDeck koupit, nežli vyvíjet jeho náhradu.

TweetDeck však podporuje i jiné sítě vedle Twitteru — i pro Facebook je docela užitečný. Otázka je, co se s tou podporou stane. Lze odhadnout, že Twitter ji ponechá, dokonce by ji mohl využít ve svůj prospěch — pakliže se ovšem například Facebook nerozhodne za nových okolností TweetDeck nějak odříznout.

Jiná věc je, že dokud byl TweetDeck nezávislý, nemohl Twitter plně určovat, jak se má která funkce chovat. TweetDeck například zachoval starou podobu re‑tweetu (přeposlání tweetu dále) s možností úpravy před odesláním. Z webu Twitteru to tak nejde. O takové příjemné drobnosti se mohou příznivci TweetDecku obávat spíše.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání