Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

1200 km na jedno nabití: nové akumulátory mohou přinést revoluci v elektromobilitě

Jiří Palyza 10.07.2023

Nový typ akumulátoru pro elektromobily má zajistit dojezd až 1200 km. Navíc by doba potřebného nabíjení měla být pouhých deset minut.

Kapitoly článku

Zástupci Toyoty přišli se sebevědomým prohlášením. Podle jejich slov se jim podařilo dosáhnout průlomu v oblasti akumulátorů pro e-auta. Společnost hodlá uvést na trh baterie, které se výrazně odlišují od doposud známých typů. Mají být lehčí, levnější a menší.

Toyota výrazně zjednodušila proces výroby akumulátorů

Nové "zázračné baterie" jsou lepší v mnoha ohledech. Toyotě se podařilo zlepšit výrobní procesy. V důsledku inovací lze snížit ceny, což bude mít pozitivní vliv na ceny pro zákazníky.

Veškeré tajemství spočívá v použití pevných namísto tekutých elektrolytů.

Po desetiminutovém nabíjení dojezd až 1200 km?

charging

Toaleta, káva a jede se? Toyota slibuje průlom v oblasti akumulátorů pro elektromobily. Dojezd 1200 km za 10 minut nabíjení je slibný. Závody v oblasti akumulátorů posiluje i čínský CATL. Jeho technologie Qilin nabízí dojezd až 1000 km. Zatím ale jen pro prémiové vozy. | Zdroj: Maxim Hopman/Unsplash

Toyota oznámila, že solid-state akumulátory budou připraveny k sériové výrobě nejdříve v roce 2027 nebo o rok později. Výzkum a vývoj této technologie není v tuto chvíli stoprocentně dokončen, ale pokračuje úspěšně.

V původních plánech Toyoty bylo dokonce uvedení hybridních vozidel se solid-state akumulátory před rokem 2025. Vyskytly se ale problémy s životností, které se nakonec podařilo vyřešit.

Díky technologickému průlomu v oblasti výroby akumulátorů pro e-auta a využívání pevných elektrolytů by baterie měly být schopné poskytnout energii až na vzdálenost 1200 km. A co víc, doba jejich potřebného nabíjení je kolem deseti minut nebo dokonce kratší.

Zvýšení efektivity výrobních procesů by také mohlo snížit náklady solid-state baterií na podobnou úroveň, jako u Li-ion akumulátorů.

Akcie automobilky Toyota opět dosáhly svého maxima

Po tomto oznámení vzrostly ceny akcií Toyoty o 13 %. Technologický šéf automobilky, Hiroki Nakajima, dal ale jasně najevo, že solid-state technologii akumulátorů nepovažuje za "konečné řešení" problémů s akumulátory pro elektromobily.

Zdá se, že Toyota má v oblasti elektromobility silnou motivaci. Keiji Kaita, prezident výzkumného a vývojového centra japonské automobilky, k tomu dodává: "U našich baterií s tekutým i pevným elektrolytem se snažíme zásadně změnit situaci. Současné baterie jsou příliš velké, těžké a drahé. Z hlediska potenciálu dalšího využití se budeme snažit všechny tyto faktory snížit na polovinu."

Zdroj: The Guardian


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud