Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Google a umělá inteligence: kdy umře klasické vyhledávání?

Josef Mika 05.02.2023

Kdo hledá, najde: to léta platilo pro webové vyhledávání pomocí Googlu. Ale doby se mění a uživatelé dnes chtějí víc. Na trh se totiž dostává program ChatGPT. Co to bude znamenat pro tradiční vyhledávání Google?

Google vyhledávání už není, co bývalo. S podobným tvrzením se ozývá stále více uživatelů. Hodně napovídá i titulek vzrušeného diskuzního vlákna na sociální platformě Reddit – „Google Search is Dying“ (Vyhledávání Google umírá). Možná si říkáte, že online debaty jsou většinou zbytečně dramatické. Ve skutečnosti je však kvalita vyhledávání Googlu tématem i mezi odborníky.

Softwarový vývojář Dmitri Brereton, který vede blog o vyhledávačích, před několika měsíci napsal, že výsledky Googlu „šly do háje“. Vyhledávač již často neposkytuje výsledky, které by uživatelům skutečně pomohly.

Často se na prvních místech objevují technicky optimalizované příspěvky velkých webových stránek, které jsou prošpikovány prodejními odkazy. Vyhledavatelé jsou zklamaní a ztrácejí důvěru ve starý dobrý Google search. Novinář Charlie Warzel, který se zaměřuje na IT témata, to vidí velmi podobně. V článku „Otevřená tajemství Google vyhledavače“ v časopise Atlantic Magazine si stěžuje, že vyhledávání Google už není to, co bývalo. Že je stále zbytečnější.

Google je nejoblíbenější vyhledávač na světě

pawel-czerwinski-fpzzev0uqwa-unsplash(1)

Google parametry svého vyhledávače nezveřejňuje. Foto: Unsplash/Pawel Czerwinski

Ale je to pravda? Dříve bylo vyhledávání Google navrženo tak, aby na internetu našlo přesně ty informace, které uživatel hledal. Pokud chcete něco vědět, zeptejte se Googlu. Takový byl zákon. A dnes?

Google je stále zdaleka nejoblíbenějším vyhledávačem na světě. Přesto je obtížné posoudit, zda se výsledky vyhledávání zhoršily, protože není jasné, jak dobrý byl Google dříve. Správné měřítko neexistuje.

Málo se také ví o tom, jak vyhledávač skutečně funguje. Zjednodušeně řečeno, Google vyhledává klíčová slova v indexu a dlouhý seznam výsledků je pak seřazen podle určitých kritérií hodnocení.

Výzkumníci se snaží odhadnout nejdůležitější parametry již mnoho let. Za tímto účelem měří například vstupně-výstupní chování při vyhledávání na Googlu. Samotná softwarová společnost však z pochopitelných důvodů nezveřejňuje kritéria, která vyhledávač k filtrování a třídění výsledků používá.

Ukazuje se, že vyhledávání klíčových slov na webových stránkách Google funguje stejně jako před deseti lety - ale pouze v případě, že skryjete první část seznamu výsledků, která je silně ovlivněna platícími zákazníky Googlu.

Rankbrain jako problém

A zdá se, že kvalita výsledků vyhledávání Google se snížila i jinak. Problémem může být funkce „Rankbrain“ zavedená už před osmi lety. Jedná se o algoritmus založený na strojovém učení vyvinutý Googlem, který pomáhá poskytovat uživatelům relevantnější výsledky vyhledávání. Proto již téměř nezáleží na tom, zda uživatel hledá slovo „PC“, „computer“ nebo „notebook“ - Google pochopil, že všechna tato slova mají podobný význam.

Právě to může být nebezpečné. Mnoho uživatelů je zvyklých na to, že pokud se jim jako výsledek vyhledávání zobrazí stránky, které neřeší jejich problém, zkusí jednoduše vyhledávat znovu s jinými slovy. To ale funguje stále hůř. V nejhorším případě jsou výsledky vyhledávání v Googlu i při dalších pokusech téměř totožné.

K tomu je třeba připočíst, jak si stěžuje i vývojář Brereton, technicky optimalizované webové stránky. SEO (Search Engine Optiámalization) je dnes už velká věda a webových stránek navíc raketově přibývá. Google musí algoritmicky porovnávat stále více výsledků. Snaha, která v minulosti neexistovala.


Google Search: očekávání uživatelů se změnila

pexels-mikhail-nilov-6893997

Nenašli jste , co jste hledali. Je na vině uživatel nebo vyhledávač? Foto: Pexels/Mikhail Nilov

Vyhledávání Google však není kritizováno krátkodobě. O tom, zda vyhledávač stále poskytuje výsledky, které by měl, se mluví už dlouho. Je to svým způsobem evergreen a Google na podobná obvinění reaguje poměrně klidně. Na svých algoritmech provádí neustále spoustu vylepšení a zjišťuje, která jsou pro uživatele užitečná nebo přinejmenším akceptovatelná.

Nutno uznat, že to, co lidé od vyhledavače očekávají, se postupně měnilo. Zatímco dříve byly nerelevantní výsledky brány jako chyba uživatele, dnes je neúspěch považován automaticky za chybu vyhledavače.

Současný přístup Google je shrnut v jeho hesle „AI first“ (umělá inteligence jako první). Společnost již několik let pracuje na vývoji systémů, které integruje do svých vlastních produktů. Například algoritmus BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers - Obousměrné kódovací reprezentace z transformátorů) má pomoci zasadit vyhledávací dotazy do kontextu a pochopit motivaci příslušného uživatele.

Google a umělá inteligence: Je ChatGPT skutečně hrozba?

Zejména v souvislosti s ChatGPT, prototypem chatbota americké společnosti OpenAI, se stále více diskutuje o umělé inteligenci a o tom, jak změní struktury internetu. Zatím to nevypadá, že by Google nový program vnímal jako konkurenční hrozbu.

Proslýchá se ale, že Google interně vydal výstrahu. To znamená, že vidí svůj vlastní obchodní model v ohrožení. Společnosti mohou přežít narušení klíčových produktů pouze tehdy, pokud samy předznamenají přechod na novou technologii. Řada odborníků se tedy domnívá, že Google brzy zveřejní svého vlastního chatbota. Údajně softwarová společnost na takovém projektu pod kódovým označením „Sparrow“ už nějakou dobu pracuje.

Celá věc by pravděpodobně měla úplně jiný rozměr než ChatGPT. Protože Google má mnohem širší vědomosti než ChatGPT, zná obsah všech právě zveřejněných webových stránek. U ChatGPT kromě toho není jasné, jak seriózní jsou zdroje, z nichž své odpovědi sestavuje.

Google se musí vyvíjet dvěma směry

pexels-ann-h-15395510

Google čekají obtížná rozhodnutí. Obr.: Pexels/Ann H

Google se za 20 let stal obrem a umí spoustu věcí. Proto je velmi pravděpodobné, že bude schopen poskytnout nejlepší a nejužitečnější umělou inteligenci. Problémem může být, že si myslel, na to má ještě několik let čas.

Google teď musí cílit dvěma různými směry. Musí se vrátit k jádru svého úspěchu – ke klasickému vyhledávání, hledání nejvhodnějších webových stránek a neustálému zlepšování technik řazení. Zároveň by měl nabízet funkcionalitu typu otázka-odpověď založenou na technikách umělé inteligence a generovat odpovědi z různých zdrojů. Bude ale vyhledávání Google vůbec potřeba, pokud budou roboti s umělou inteligencí i nadále získávat na popularitě? Převezmou pak informační funkce?

Řada odborníků říká, že budoucností jsou osobní asistenti, kteří nám budou poskytovat odpovědi na naše otázky. Proč koneckonců vyhledávat webové stránky přes vyhledávač a číst si na nich text, když to samé pro mě může bez práce udělat umělá inteligence? Webové stránky, jak je známe dnes, by pak pravděpodobně byly potřeba stále méně. Náš známý „surfovací“ web se pak může stát i s jeho klasickými vyhledavači vymírajícím modelem.

Zdroj: TheAtlantic.com


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud