Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Kaspersky Lab: „Propojená auta“ lze „nahackovat“

redakce 03.08.2014

Společnost Kaspersky Lab a španělská marketingová agentura IAB zveřejnily analýzu First Annual Connected Cars Study - první studii o trhu s „propojenými auty“ a bezpečnostních rizicích připojení těchto aut k internetu.

Hlavním cílem průzkumu je získat přehled o trhu s propojenými auty pomocí analýzy všech dostupných informací a pokusit se sjednotit vysoce fragmentovaný softwarový ekosystém, který v současnosti automobilový průmysl nabízí.

Koncept „connected cars“ už nejsou jen o funkce, které vám třeba pomohou lépe zaparkovat. Zahrnují nyní i přístup do sociálních sítí, e-mailu, spojení s chytrými telefony, výpočet trasy, zabudované aplikace, apod. Vedle výhod přinášejí i určitá rizika, a proto je třeba analyzovat různé situace, které mohou vést ke kybernetickým útokům, nehodám nebo dokonce podvodnému nakládání s vozidlem. Soukromí, aktualizace a aplikace v mobilních telefonech určené pro tato auta mohou být využity k třem různým způsobům útoku kybernetických zločinců. Majitelům „propojených aut“ mohou být například odcizena hesla. To může vést k lokalizaci auta a jeho vzdálenému odemknutí. Tato vozidla se podle analytiků stávají terčem podobných útoků, které doposud cílily hlavně na počítače a chytré telefony. Kaspersky Lab demonstrovala svá zjištění analýzou systému BMW ConnectedDrive:

Odcizená osobní data: Odcizení informací sloužících k přístupu na web BMW pomocí známých metod jako je phishing, odezírání klávesnice nebo sociální inženýrství může vést k neoprávněnému přístupu třetích stran k uživatelským datům a k vozidlu samotnému. Odsud je možné nainstalovat mobilní aplikace se stejnými informacemi a umožnit vzdálené ovládání ještě před otevřením auta a odjezdem s ním.

Mobilní aplikace: Pokud aktivujete mobilní službu otevření auta, můžete bez problémů vytvořit novou sadu klíčů k vašemu autu. Pokud tato aplikace není zabezpečená, kdokoli, kdo ukradne telefon, získá přístup k autu. S odcizeným mobilem je možné změnit databázi aplikací a obejít jakékoli ověření pomocí PINu, což kybernetickým zločincům usnadňuje vzdálený přístup.

Aktualizace: Ovladače bluetooth jsou aktualizovány stažením souboru z webu BMW a nainstalováním na USB. Tento soubor není ani šifrován ani podepsán a obsahuje mnoho informací o vnitřním systému, který v autě běží. To může potenciálnímu útočníkovi poskytnout přístup do prostředí, na nějž cílí, a může být změněno tak, aby spustilo škodlivý kód.

Komunikace: Některé funkce komunikují se SIM kartou v autě pomocí SMS. Prolomení tohoto kanálu umožní poslat falešné instrukce. Záleží přitom na úrovni šifrování operátora. V tom nejhorším scénáři může útočník vyměnit komunikační systém BMW za vlastní instrukce a služby.

Studie se také zaměřila na konektivitu online a španělský automobilový průmysl. Analyzovala 21 různých modelů vozů a zjistila, že:

  • operační systémy, modely připojení a aplikace jsou vysoce roztříštěné,
  • bezplatné služby jsou časově omezené – výrobci je nabízí jen na určitou dobu,
  • existují problémy s pokrytím – mnoho online služeb vyžaduje 3G připojení,
  • mnoho uživatelů by muselo platit za přídavná data,
  • hlasový asistent je využit ve většině modelů jako nejbezpečnější způsob ovládání připojení.

Studie Kaspersky Lab vznikla ve spolupráci IAB Spain, Applicantes a Motor.com.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud