Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Kuriózní fenomén: proč se někteří lidé vyhýbají telefonování a nepřijímají hovory – děláte to také?

Jiří Palyza 04.04.2024
Zdroj: Freepik

Konverzace s přáteli, focení, sdílení videí, kontrola e-mailů a sociálních profilů: smartphone je stále s námi. Přesto však zejména mladí používají telefon stále méně k činnosti, pro kterou byl původně určen – hlasovým hovorům. Proč tomu tak je?

Kapitoly článku

Přehled je seřazen sestupně. Mladý devětadvacetiletý žurnalista stráví během pracovního dopoledne 14 minut činností s internetovým prohlížečem, pět minut kontroluje svůj krokoměr, a tři minuty pracuje s WhatsAppem. Čas věnovaný telefonu je všehovšudy jedna sekunda. Není to reprezentativní vzorek, nicméně mladý muž telefon nepoužívá vždy rád. Zvlášť když někdo volá jemu.

Například při zařizování rezervace v restauraci často nechává telefonovat jiné. I známí někdy musejí volat opakovaně, než se donutí hovor přijmout. Dokonce i při své pracovní činnosti někdy volající ignoruje a raději počká na zprávu nebo e-mail.

"Hovory mě vytrhují z činnosti, které se právě věnuji, musím se přepnout na volajícího a věnovat mu svoji pozornost", vysvětluje mladý muž svou nechuť přijímat telefonická volání. "Někdy se mi prostě nechce."

Mladým lidem chybí telefonická praxe

Šťastně se tvářící dívka při telefonování
Mladí stále častěji volí komunikaci textovou a obrázkovou konverzací, například prostřednictvím komunikátoru WhatsApp. Chybí jim praxe "živých" telefonických hovorů.
Zdroj: benzoix/Freepik

Mladý muž z našeho příkladu ale není zdaleka jediný, kdo považuje telefonování za jednu z nejméně příjemných činností v životě. U některých lidí se dokonce projevují panické ataky, když jim začne vyzvánět telefon. A zejména mladí v telefonování nemají praxi. Hovory po telefonu prostě nemají nacvičené.

Podle studie, kterou provedlo v roce 2017 sdružení IT průmyslu Bitcom, pro udržování kontaktu se svými přáteli používají více než tři čtvrtiny mladých online komunikátory nebo textové zprávy. Na druhém místě se umístila osobní setkání a telefonické hovory jsou metodou, kterou volí jen o něco málo více než jedna třetina dotázaných.
 

Mohlo by vás zajímat

Psycholožka vidí problém v tom, že dnešní mladí mají více problémů, než tomu bylo dříve. Ostych před telefonickými hovory přičítá skutečnosti, že živý hovor vyžaduje absolutní duševní přítomnost. S písemnou komunikací je to jinak. E-maily či zprávy v konverzaci si můžete číst opakovaně a s odpovědí nespěchat. Naopak při telefonování musíte reagovat okamžitě.

Pokud nevolíte video chat, při telefonickém hovoru volajícího nevidíte. I to může být pro spoustu lidí znepokojující. Pokud druhá osoba neodpovídá, nepoznáte, zda je otrávená, nedává pozor, je roztržitá, nebo prostě jen nerozuměla vašemu sdělení a přemýšlí, co jste vlastně říkali.

Podobné příznaky jako u panických atak
 

Zděšený uživatel s telefonem v ruce
U některých jedinců se fobie z telefonování může projevovat stejně jako panika.
Zdroj: Freepik

Lékaři se dokonce setkávají s lidmi, pro které jsou telefonáty skutečným problémem. Popisují příznaky, které jsou podobné panickým atakám: studený pot, bušení srdce, sucho v ústech. Takové případy nejsou v současnosti neobvyklé a zpravidla se vyskytují v souvislosti se sociálními fobiemi. Nejedná se ale o samostatnou poruchu, jen se o podobných případech hovoří jako o telefonní fobii nebo fonofobii.

V zásadě jde o to, že přímá komunikace stojí dotčené osoby příliš úsilí. Například se bojí toho, že řeknou něco špatně. Takoví lidé raději napíšou e-mail nebo se nejprve poradí s někým známým.

Nejste žádní komunikační mistři? Nevadí, stačí, když si důležité informace ujasníte a třeba i sepíšete předem

Jako i spousta jiných činností i telefonické hovory lze nacvičit. Nakonec dobře to jistě znají lidé, kteří se telefonováním živí a pracují například na telefonických linkách. Kombinace empatie, asertivity, pohotovosti a konstruktivního přístupu je jejich denním chlebem.
 

Mohlo by vás zajímat

Pokud ale nejste profesionálové a vyřizování věcí po telefonu vám jednoduše nedělá dobře, dá se na to snadno připravit pomocí tužky a papíru. Důležitá sdělení je dobré si předem zapsat, anebo si i během hovoru dělat poznámky. Podobné to je se jménem osoby, se kterou si voláte, a které většina lidí ihned po představení zapomene.

Záchranným lanem mohou také být univerzální odpovědi typu "zjistím více informací a zavolám zpět, vše si promyslím a ozvu se, poradím se se známým a zavolám." To je dobré i v případech volání telefonických šmejdů, kteří vás nutí do různých nabídek, podepsání smluv apod.

Zdroj: Conntac, Reddit, Bankmycell
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud