Přejít k hlavnímu obsahu
Tipy a triky

Nenechte se zaskočit: jak se chránit před nevyžádanými obtěžujícími hovory

Jiří Palyza 17.02.2022

Telefonní podvody jsou lukrativním způsobem výdělku. Volající jsou kreativní a stále vymýšlejí nové triky, jak lidi oklamat. Tato metoda manipulace s uživateli je zvlášť nepříjemná a obtěžující.

Volající s neznámým číslem se vás zeptá, zda mu rozumíte. Pokud jednoduše odpovíte "ano", může to být velmi nebezpečné. Podvodníci si mohou telefonický hovor nahrávat a ihned po vyslovení souhlasného "ano" zavěsí. Poté zmanipulují souhlas překvapeného příjemce do předem připraveného scénáře. Tím se podvodníci snaží nic netušícím lidem dokázat, že uzavřeli smlouvu. Později pošlou dokumenty spolu s fakturou a výzvou k úhradě.

Nic neplaťte

Uživatelé, které manipulaci podlehnou a požadovanou částku zaplatí, mohou ve většině případů své peníze odepsat. Podvodníci zašlou něco jiného, nebo také vůbec nic.

Ti, kdo naopak odmítnou zaplatit, se vystavují riziku dalších potíží. Podvodníci často zneužívají různé agentury, které se zabývají vymáháním nezaplacených poplatků. Jejich zástupci poté kontaktují zmanipulovaného zákazníka, požadují dlužné částky a vybírají další vysoké poplatky, například penalizace za prodlení.

Obecná rada zní: raději nic neplaťte. Pokud jste si jistí, že došlo k uzavření falešné smlouvy, neprodleně ji zrušte. Na internetových stránkách České obchodní inspekce jsou k dispozici vzorové formuláře pro odstoupení od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě. Nezapomeňte, že podle Občanského zákoníku 89/2012 Sb., §1829, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů. Vzorový dopis odstoupení od smlouvy je dobré poslat doporučeně na adresu podvodné společnosti.

Nenechat se zaskočit hovorem

call

Pouhé schválení smlouvy po telefonu nestačí. Prodejce musí zaslat písemné podklady v listinné nebo elektronické podobě k odsouhlasení. Platí také ochranná 14denní lhůta, v průběhu které lze od smlouvy odstoupit. | Zdroj: Magnet.me/Unsplash

Aby se případné komplikace s podvodně uzavřenou smlouvou neopakovaly, je dobré se na případný další telefonát připravit. Klidně si napsat na kousek papíru několik formulací, které můžete použít při dalším telefonátu, manipulujícím k objednávce zboží nebo služeb. Například:

– Nechci přijímat nevyžádané hovory;
– Zásadně neuzavírám žádné smlouvy po telefonu;
– Zakazuji vám, abyste mě opakovaně kontaktovali.

Také může být užitečné požádat volajícího o jeho jméno, telefonní číslo a název společnosti, za kterou vás kontaktuje. Tyto údaje se mohou hodit v případě podání následné stížnosti.

Pokud už je celá věc tak daleko, že si nevíte rady jak se z případné smlouvy vyvázat, je dobré vyhledat pomoc právníka. Pro takové případy je užitečné, pokud máte pojištění právní ochrany. Z něj můžete hradit částky za konzultaci. Pojištění je k dispozici jak pro fyzické, tak i právnické osoby.

Tipy pro vlastní ochranu

promotion

Častým nešvarem bývá shromažďování slevových karet. Ty bývají zdrojem dalšího zneužívání osobních dat k marketingovým účelům. | Zdroj: JJ Ying/Unsplash

Tento rok se telemarketingové společnosti budou muset zařídit podle novely zákona o elektronických komunikacích, kterou nedávno schválila sněmovna. Stanovuje přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání a více chrání spotřebitele. Přesto je dobré zachovat si obezřetnost a postupovat podle obecných rad:

– své telefonní číslo poskytovat společnostem pouze v případech, kdy je to nezbytné k plnění konkrétní smlouvy,
– odmítnout veškerá ustanovení ve smlouvách, která umožňují další ukládání a využívání dat. Může jít například o používání osobních údajů k reklamním účelům, zasílání informací o novinkách, nabídkách dalších produktů a služeb, apod.;
– pokud se účastníte nějakých soutěží, anket, vyplňujete dotazníky, neuvádějte své telefonní číslo a pokud je vyžadováno, vzneste proti tomu námitku;
– pozor také na různé slevové a věrnostní karty, často bývají poskytovány výměnou za poskytnutí osobních údajů. To pak může opět vést k vyšší míře spamování různými formami obchodních nabídek.

Další z možností vlastní ochrany je volání z neznámých čísel jednoduše nebrat. Pokud ale často využíváte telefon k pracovním účelům, má to i svou stinnou stránku: promeškání důležitého hovoru. Každopádně, pokud si poté zkusíte volající číslo dohledat na internetu, možná zjistíte, že šlo o nevyžádaný telemarketing. Existují webové stránky, kde uživatelé čísla hodnotí a informují, o jaký obsah hovoru šlo. 

Zdroj: COI.cz, Spotřebitelský průvodce


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud