Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Rozšířená realita pro návštěvu muzea

redakce 07.03.2014

Za pomoci mobilních zařízení se návštěva muzea může proměnit v unikátní personalizovaný zážitek, při kterém kultura ožívá před očima...

Návštěvníci muzeí po celé Evropě budou mít brzy možnost naplánovat si svůj kulturní program ještě dříve, než vůbec opustí domov. Obyčejná návštěva muzea se může proměnit v osobní interaktivní zážitek díky inovativnímu projektu, který využívá mobilní zařízení, rozšířenou realitu a technologie k určení polohy.

Konsorcium akademických, průmyslových a kulturních organizací z několika evropských zemí využilo investici z Evropské unie k vytvoření mobilní technologie, která dokáže vytvořit osobní, na míru šitý itinerář a interaktivního průvodce muzeem, a nabídne tak turistům širší kulturní zážitek. S aplikací CHESS, která bude dostupná napříč Evropou prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů, mají uživatelé dávnou kulturu a historii doslova na dosah ruky.

Prohlídky s průvodcem jsou předvídatelným zážitkem, při kterém zůstávají návštěvníci spíše pasivní.  S aplikací CHESS se návštěva muzea promění v zábavnou hru, která návštěvníky motivuje k aktivitě a zájmu o lokální kulturu. Aplikace má za úkol návštěvníky nejen informovat, ale také testovat, pobízet k aktivitě a bavit. To je důležité pro udržení zájmu návštěvníků, především těch mladších, kteří vyrůstají ve světě počítačových her, herních konzolí a zábavních aplikací na chytré telefony a tablety,“ řekl Dr. Olivier Balet z francouzské firmy DIGINEXT, která je koordinátorem projektu.

Jak aplikace funguje?

Projekt „Kulturní dědictví jako zážitek prostřednictvím sociopersonálních interakcí a příběhů“ (v angličtině „Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling“ neboli CHESS) získal od Evropské komise dotaci více než 2,8 milionu eur s cílem zatraktivnit prohlídku muzea a motivovat návštěvníky k aktivnímu získávání informací.

V rámci projektu vzniklo mnoho inovativních nástrojů a aplikací, které se zaměří na návštěvníka a umožní mu přizpůsobit si prohlídku muzea podle vlastních představ. Prostřednictvím on-line nástroje „CHESS průzkum mezi návštěvníky“ zaznamenávají uživatelé, co je zaujalo, co se jim líbilo a co naopak ne. Díky tomu mohou muzea vytvářet různé typy dotazníků a přiřazovat odpovědi k profilu návštěvníka. „Authoringový nástroj CHESS“ zase umožňuje osobám bez odborného vzdělání v oblasti IT, jako jsou kurátoři a zaměstnanci muzeí, jednoduše vytvářet dynamické příběhové linky s multimediálním obsahem. Nástroj pro vyprávění příběhů pak přehraje daný příběh podle předem určené osnovy a dodá k informacím personalizovaný obsah, který reaguje na požadavky návštěvníka i v průběhu prezentace.

Na rozdíl od tradičních průvodců vypráví aplikace CHESS každému uživateli speciální příběh zaměřený na exponáty a sbírky, které odpovídají aktuálnímu zájmu a rozpoložení návštěvníka, a zařadí množství informací podle individuálních požadavků. Příběhy lze obohatit o multimediální obsah, 3D prvky a funkci rozšířené reality (tzv. „augmented reality“), některé exponáty dokonce hovoří a vyzývají návštěvníky k interakci.

Na konci prohlídky obdrží návštěvníci osobní suvenýr ve formě videozáznamu nebo obrázku z prohlídky, který lze stáhnout na internetových stránkách muzea a sdílet s rodinou a přáteli. Podle Dr. Marie Roussou z univerzity v Athénách má projekt potenciál revolučně změnit způsob, jakým přistupujeme k návštěvě muzea.

„Cílem projektu CHESS je rozšířit a individuálně přizpůsobit zážitek z návštěvy muzea všem návštěvníkům podle jejich zájmů, preferencí a koníčků. Tím, že návštěvníka navedeme k exponátům, které nejlépe odpovídají jeho zájmu, můžeme výrazně zlepšit jeho zážitek z návštěvy muzea. To přináší výhody nejen návštěvníkům, ale i samotným muzeím, pro které je primárním cílem, aby byl návštěvník spokojený a rád se vracel“, řekl profesor Yannis Ioannis z univerzity v Athénách. 

Vývoj produktu a jeho komerční využití

Aplikace CHESS byla v uplynulém roce otestována v muzeu Cité de l'Espace ve francouzském Toulouse a v muzeu Acropolis v řeckých Athénách. Zkušební provoz trval 6 měsíců a sklidil velký úspěch.

Na vývoji produktu se podílelo sedm partnerů ze čtyř zemí – Francie, Řecka, Spojeného království a Německa. Představení produktu veřejnosti a uvedení na trh bude mít na starosti francouzská společnost Diginext, koordinátor projektu. Ke komerčnímu rozšíření by mělo dojít v průběhu následujících dvou let.
„Bez prostředků z fondů EU by realizace projektu nebyla možná. K vývoji aplikace bylo třeba prvotřídních znalostí z různých oborů, které nelze získat na lokální úrovni. S více než 55 000 muzei po celém světě má projekt velký potenciál k celosvětovému růstu,“ uvedl Dr.Ballet.
 

Michael Jennings, mluvčí evropské komisařky pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnové, řekl: „Evropa má velice bohatou historii a technologie jako je CHESS ji pomáhá oživit pro současnou digitální generaci a zpřístupnit opravdu každému. Vytváření přemýšlivých společností podporujících začlenění je prioritou programu Horizont 2020 a inovativní způsoby informování a vzdělávání v oblasti evropského kulturního dědictví přispívají k jejímu naplňování.

Jak technologie CHESS funguje v praxi, můžete zhlédnout v následujícím videu: http://www.youtube.com/watch?…


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud