Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Únik informací z Tesly: firma zatajuje problémy s autopilotem

Jiří Palyza 05.06.2023

Německý úřad pro ochranu osobních údajů chce podniknout kroky po úniku dat v Tesle. Podle informací od zástupců společnosti je za bezpečnostní incident zodpovědný její bývalý zaměstnanec.

Kapitoly článku

Údaje obsahují mimo jiné hlášení o více než 2400 problémech se samočinným zrychlením a více než 1500 problémech s brzděním.

Citlivé informace údajně nebyly u výrobce elektromobilů dostatečně chráněny. Údaje zaměstnanců mohly být v rámci koncernu široce dostupné. Pokud by se tato skutečnost ukázala jako pravdivá, šlo by o velmi závažnou věc z hlediska ochrany osobních údajů. A to i vzhledem k velkému počtu dotčených osob po celém světě.

Tesla provozuje v Grunheide nedaleko Berlína svou doposud jedinou továrnu na výrobu elektromobilů v Evropě. Deník Handelsblatt uvedl, že informátoři zveřejnili přibližně 100 GB interních dat. Jde o údaje o zákaznících, zaměstnancích a obchodních projektech.

Data údajně obsahují i stížnosti zákazníků, které byly nahlášeny v USA, Evropě a Asii v období od roku 2015 do března 2022. Podle zjištěných informací došlo v této periodě k nahlášení více než 2400 problémů se samočinným zrychlením a 1500 problémů s brzděním. Součástí byla i hlášení o 139 incidentech neúmyslného nouzového brzdění a 383 hlášení o "fantomovém zastavení" v důsledku falešných varování před kolizí.

Některým řidičům se tyto neúmyslně vyvolané situace podařilo zvládnout: končily ale i havárií vozidla

teslaonroad

Z Tesly unikla data. Obsahují i tisíce stížností na špatnou funkci autopilota. | Zdroj: Jp Valery/Unsplash

V dokumentech, které se podařilo získat, jsou také popsány zásady společnosti Tesla při reakci na problémy zákazníků a naznačuje se, že Tesla ráda drží údaje o svých vozidlech pod pokličkou.

Stále není jasné, kdo Handelsblattu uniklé informace poskytl. List je údajně získal od několika informátorů.

Zdaleka to není poprvé, kdy se objevily negativní informace v souvislosti se systémem FSD (Full Self-Driving) společnosti Tesla. Systém umožňuje všechny funkce, které jsou součástí funkcí Autopilot a Enhanced Autopilot, včetně automatické změny jízdního pruhu, automatického řízení, parkování a dalších. Navzdory těmto obavám Tesla na podzim loňského roku zpřístupnila beta verzi pro všechny.

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se začal softwarem FSD společnosti Tesla zabývat v lednu poté, co Elon Musk na Twitteru uvedl, že společnost poskytne uživatelům možnost "otravování volantem" vypnout.

Zhruba o měsíc později agentura tuto funkci označila za riziko s hrozbou nehody, což vedlo výrobce Tesla ke stažení 362 758 vozů vybavených systémem FSD a pozastavení další instalace systému FSD.

Existuje podezření, že uvedené problémy Tesla úmyslně tají. Redakce listu Handelsblatt zaslala Tesle několik souvisejících otázek. Namísto odpovědi ale zástupci společnosti požadovali vymazání dat a hovořili o jejich krádeži.

Mezi odborníky panuje podezření, že Tesla ve vývoji funkcí autopilota zaostává a hlášení o chybách úmyslně zatajuje. Nechce tím poškozovat vývoj cen akcií, které na podobné případy reagují velmi rychle.

Tesla sdělila, že z úniků dat podezřívá bývalého zaměstnance, který údaje předal v rozporu s povinností mlčenlivosti. Zaměstnanec jako servisní technik údajně zneužil k úniku informací své možnosti přístupu. Tesla hodlá proti bývalému zaměstnanci podniknout právní kroky.

Vzhledem k mezinárodnímu rozměru incidentu byl informován také nizozemský dozorový úřad pro ochranu osobních údajů.

Zdroj: HandelsblattThe Verge


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud