Přejít k hlavnímu obsahu

Nokia se propadá

redakce 27.01.2011

Nokia oznámila své hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku.

Nokia dnes oznámila výsledky za poslední čtvrtletí roku 2010, a nejsou pro ni povzbudivé. Rychle se totiž propadá její tržní podíl: pokud jde o smartphony, propadla se na 31 % trhu (podle vlastního odhadu), když ještě předchozí čtvrtletí měla 38 %, a před rokem 40 %. To přestože chytrých zařízení prodala o 36 % více kusů meziročně (ale utržila za ně jen o 13 % více). Jenže celkově se prodalo o 73 % více kusů meziročně.

Prodej jejích telefonů obyčejných (se Symbianem S30 a S40) spadl oproti předchozímu roku o deset procent v počtu kusů (a o pět procent v tržbách), ačkoli celosvětově prodej obyčejných mobilů vzrostl o 12 % v počtu kusů (odhad Nokie). V součtu chytrých i obyčejných zařízení prodala Nokia o tři procenta méně kusů než ve stejném období před rokem: 123,7 milionu za čtvrtletí (z toho je 28,3 milionu zařízení chytrých a zbytek jsou telefony obyčejné).

Tržby jí sice vzrostly o 6 % meziročně, ale operační zisk jí poklesl o 23 procent meziročně; operační marže se ztenčila z 9,5 % na 7 %. Zatímco obyčejné telefony prodávala o šest procent dráže, chytrá zařízení prodávala o 17 % levněji (za čtvrtletí meziročně).

Propad není celosvětově rovnoměrný. V kontinentální Číně utržila o 35 % více a prodala o 24 % více kusů a v latinské Americe utržila o 20 % více, ačkoli prodala o 2 % méně kusů; v Severní Americe utržila o 9 % méně a prodala o 32 % méně kusů (!) a v oblasti Asie­‑Pacifik utržila o 10 % méně a prodala o 9 % méně kusů. V Evropě utržila o dvě procenta méně a prodala rovněž o dvě procenta méně kusů. Indie není ve výsledcích zvlášť uvedena.

Kromě toho, že čelila silné konkurenci, omlouvá se Nokia i tím, že se prý potýkala s nedostatkem některých dílů a s „výzvami“ logistickými.

Stephen Elop, od září nový CEO Nokie, v průvodním prohlášení přiznává, že Nokia „čelí význačným výzvám“, pokud jde o schopnost soutěžit s ostatními a „konat“. Trh se prý změnil, a i Nokia se musí „měnit rychleji“.

Nokia chce svou strategii na příští období představit 11. února v Londýně, v pátek před zahájením GSMA Mobile World Congress.

Thomas Husson z Forrester Research Nokii ještě neodepisuje, s poukazem na slibný růst na rozvojových trzích i s poukazem na čtyři miliony denních stažení z Ovi Store.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud