Představte si, že si pořídíte chromebook, a najednou vám nebude k ničemu, jelikož se nemůžete dostat ke svému účtu u Googlu. Tím pádem nemůžete k Gmailu, nemůžete ke svým dokumentům v Google Docs, ke svému Kalendáři, zkrátka k ničemu, co máte u Googlu. Celý chromebook se tak pro vás v tu chvíli stane jen mrtvým kusem železa, ledaže se k němu přihlásíte jako host — pak vás pustí alespoň na internet.
Taková představa se může vyplnit. Jak jsme viděli na příkladu Bloggeru — ale v minulosti se potíže nevyhnuly ani Gmailu — i u Googlu se může něco „pokazit“. A co když právě vy se ocitnete v nepatrném promile účtů, jejichž obnova potrvá?
Co když přijdete o přístup k účtu z jiných příčin? Někdo může získat vaše heslo, někdy za využití virů, nebo zranitelností, anebo podvodem. Anebo se můžete někomu znelíbit, a nahlásí vás jako spammera…
Pak jste to vy proti obrovské a vzdálené společnosti, která poskytuje služby ještě stovkám milionů jiných uživatelů. A vyskytne‑li se nějaká potíž, spíše je tomu tak, že jste vinen, dokud se vám nějak nepodaří prokázat opak. A to i když vás označil jen algoritmus…
Podpůrné fórum Googlu krom toho značně závisí na dobrovolnících, ačkoli placení zaměstnanci se v něm objevují zrovna tak často. Světovou neslavnost si v posledních dnech získal dobrovolník vystupující pod přezdívkou Nitecruzr. Věnuje se již léta Bloggeru, a lze uznat, že o něm ví opravdu hodně. Některé jeho lidské stránky jsou však slabší. Jenže obrátíte‑li se na podporu Googlu, často se dostanete právě k nějakému Nitecruzrovi…
Jeho poněkud hulvátské jednání se postaralo o menší aférku s blogem známé americké profesorky práva Ann Althouse. Její blog, který prý navštěvuje dvacet pět miliónů lidí denně, zmizel (ale nyní už je zpět), a nebyl bezprostředně obnoven spolu s Bloggerem, v incidentu, který s výpadkem Bloggeru patrně ani přímo nesouvisel. Patrně si znepřátelila tisíce odborářů ve Wisconsinu (kde se nedávno bojovalo proti omezení kolektivního vyjednávání), a vypadá to, že její blog ohlásili jako spammerský.
Nitecruzr, vystupující v podstatě jménem Googlu, s ní v podpůrném fóru jednal poměrně dosti přezíravě; způsobem, který by se nelíbil nikomu, komu právě zmizelo sedm let blogování. Většinu urážlivých odpovědí poté smazal (ale jiní je zachovali), a navíc nějak poznačil účty u Googlu několika lidem, kteří se ve fóru profesorky zastali!
Ti se při příštím pokusu o přihlášení dostali jen na obrazovku na obrázku, a chtíce nechtíce musili Googlu sdělit své telefonní číslo, aby se vůbec dostali k Gmailu a k dalším službám, na které si zvykli spoléhat. (Je tam sice ještě odkaz na odvolání jiným způsobem, ale kdoví, zda a jak rychle by si jím uživatel pomohl.)
Google z toho má nyní ostudu, a ani to nemusil zaplatit Facebook… A to navrch k už tak nepříjemného výpadku Bloggeru. Jakkoli lze připustit, že i Nitecruzr byl po několikadenních potížích Bloggeru, a tedy trvajícím náporu na podpůrné fórum, už vyčerpán, jeho případ poukazuje na to, že spoléhání na zástup dobrovolníků má své meze.
Třebaže lze předpokládat, že firemní zákazník v programu „chromebooks for business“ by dostal ihned podporu profesionální…
Google nás láká na představu mít vše v jeho oblaku webových služeb. Čím více je to uskutečnitelné, tím spíše však dostává ta představa šrámy a trhliny. Data v oblaku? Budiž. Ale raději nespoléhat vším na firmu jedinou, byť její vyhlašované úmysly byly sebelepší. A vše si zálohovat i místně — na vlastním.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.