Přejít k hlavnímu obsahu
Bezpečnost

Už žádné podvodné telefonáty? Operátoři nově nebudou muset podezřelý hovor spojit

Jakub Fišer 29.02.2024
Zdroj: Mikhail Nilov / Pexels

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se začal zajímat o to, jak by bylo možné ještě více ochránit spotřebitele před triky podvodných navolávačů. Kromě samozřejmé prevence chce do budoucna umožnit operátorům takový hovor v některých případech zkrátka nespojit a tím ochránit uživatele ještě předtím, než bude zkontaktován.

Kapitoly článku

Opatření proti spoofingu

Novinka, kterou zvažuje ČTÚ, se týká tzv. spoofingu. To je metoda, při které si majitel telefonního čísla své skutečné číslo skryje a nastrčí místo něj jiné. Jde o klasickou praktiku, hojně využívanou například policií a státním sektorem.

Jenomže spoofingu často zneužívají podvodníci, nejčastěji ze zahraničí. Pomocí hackerských nástrojů dokáží skrýt své skutečné číslo (třeba i z jiné země) a z databáze volně dostupných čísel na internetu si vyberou jiné, které je třeba vedené u operátora působícího v zemi, na jejíž obyvatele podnikají hackeři útoky.

Na všem telefonu se pak objeví číslo, jako kdyby vám volal kolega, příbuzný, anebo prostě nějaké české telefonní číslo. Jenomže na druhé straně může být podvodník, který vám chce něco nabídnout, ve skutečnosti vás ale okrade. V samostatném článku jsme informovali o tom, jak nám tímto způsobem podvodníci volali přímo do redakce.

Mohlo by vás zajímat

Na stole jsou dvě řešení

Jako obrovský problém vnímá zneužívání spoofingu podvodníky i Český telekomunikační úřad. „Podvodný spoofing je zásadním problémem vedoucím k vysokým finančním škodám na podvedených,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.

Z toho důvodu chce Úřad přistoupit k určitým změnám. První z nich zjednodušeně řečeno zajistí, že na volání ze zahraničí do Česka bude prováděna analýza, která bude vyhodnocovat, zda není volající označen českým číslem (s předvolbou +420), které by nemělo přicházet ze zahraničí.

Může jít například o číslo v pevné síti, některou ze zkrácených voleb či o speciální číslo. Pokud nástroj operátora vyhodnotí, že jde o tento případ, k propojení hovoru nedojde.

Druhá podmínka ČTÚ cílí primárně na volání, která jsou iniciována v rámci České republiky. Zakotvuje pravidla pro to, jakou informaci (telefonní číslo) může operátor vkládat do signalizační zprávy pro označení volajícího účastníka.

„Cílem je zajistit, aby toto označení vždy obsahovalo reálné telefonní číslo provázané s konkrétním účastníkem či službou elektronických komunikací a zamezilo se tak situacím, kdy je zde uveden nesprávný údaj,“ stojí v prohlášení ČTÚ.

Zdroj: ČTÚ


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud