Hned zkraje nového roku začal internetový gigant Google ve svém prohlížeči Chrome testovat ochranu před sledováním. Tato inovativní funkce je hlavní součástí iniciativy Privacy Sandbox, jejímž cílem je v průběhu druhého pololetí roku 2024 izolovat všechny uživatele od souborů cookies třetích stran.
Pokud by některá z webových stránek bez těchto sledovacích prvků nefungovala správně, bude je možné dočasně povolit. Půjde to jednoduše kliknutím na symbol oka v pravé části adresního řádku prohlížeče.
Pokud patříte do úzké skupiny uživatelů, kteří byli vybráni k testování nové funkce ochrany, Google vás na tuto skutečnost v prohlížeči Chrome na PC nebo Androidu upozorní. Bude k tomu používat cookies, které se využívají ke sledování chování uživatelů.
Ochrana před sledováním: jak svobodně surfovat na internetu
Ochrana před sledováním funguje tak, že ve výchozím nastavení prohlížeče blokuje přístup prohlížených webových stránek k souborům cookies od jiných webů, které jste předtím navštívili. Tyto soubory, které jsou zavedené jinými stránkami než těmi, které jste si právě otevřeli, se často používají ke sledování aktivit uživatelů při procházení internetu. Jejich vyhodnocení se poté nejčastěji projevuje v zobrazování personalizované reklamy.
Výhody a nevýhody ochrany sledování
Nejnovější ochranná funkce Google nemá ale jen samé výhody. Je fér v této souvislosti uvést, že její zavedení budou provázet i negativa.
Nicméně pojďme začít pozitivy, které se mohou projevovat v různých oblastech:
- Ochrana soukromí: funkce zabrání webovým stránkám sledovat vaše aktivity na různých platformách.
- Zlepšená bezpečnost: novinka snižuje pravděpodobnost, že si načtete phishingové nebo malwarové stránky.
- Snížení počtu reklam: s novou funkcí bychom při prohlížení obsahu internetu měli být méně obtěžování počtem zobrazovaných reklam.
Mohlo by vás zajímat
Potenciální nevýhody novinky jsou následující:
Narušení funkčnosti některých webových stránek: weby, které využívají cookies třetích stran, mohou mít zhoršenou funkčnost.
Snížená účinnost některých online služeb: pokud jste na personalizovanou reklamu byli zvyklí a naopak jste tuto formu upřednostňovali před anonymní reklamou, mohli byste být zklamaní. Sníženou účinnost mohou mít i jiné služby, které využívají personalizovaná data.
Konkurenti Google a zastánci ochrany soukromí v online prostoru ale nejsou o této nové technologii zcela přesvědčeni. Regulační orgány, například britský Úřad pro ochranu hospodářské soutěžě, novou funkci ochrany před sledováním sledují. Chtějí se přesvědčit, zda si tím Google nezajišťuje vlastní výhodu při prodeji vlastních reklam.
V této souvislosti Google uvádí, že v případě, pokud by pochybnosti přetrvávaly a byl by potřeba delší čas na vyřešení obav z hlediska konkurence, funkci v druhé polovině roku 2024 nezapne.