Google učinil další krůček ke zlepšení výsledků vyhledávání: brzy budete moci některé weby z výsledků vyřadit. Google funkci spouští nejprve pro google.com v angličtině, a jen pro několik podporovaných prohlížečů: pro Chrome od verze 9 výše, pro IE 8 a vyšší a pro Firefox 3.5 a vyšší. Do ostatních jazykových podob Googlu bude funkce zavedena postupně. Využít jí může jen uživatel přihlášený ke svému účtu u Googlu.
Funkce spočívá v tom, že když se z některého navštíveného webu ihned vrátíte k výsledkům Googlu (v hantýrce učiníte „bounce“, tedy odskočíte zpět hned z první stránky), ve výsledcích Googlu přibude pro tuto stránku možnost napříště schovat („blokovat“) všechny výsledky pro danou webovou doménu.
Google na to při příštím vyhledávání, které by jinak výsledky zobrazilo, upozorní v liště a blokování budete moci kdykoli odvolat. Svůj seznam blokovaných domén budete mít přístupný také pod svým účtem u Googlu.
Dá se říci, že tato funkce není sama o sobě pro jednotlivého uživatele zásadní; Google ovšem může v budoucnu využít posbírané údaje o blokovaných webech — ne přímo k hodnocení webů, to není v souladu s jeho přesvědčením o vyhodnocování vyhledávání, jež má být čistě strojové — avšak k tomu, aby weby často blokované porovnal s výsledky vlastních algoritmů, a mohl se tak inspirovat k jejich doladění. Podobně využil již dříve uvedené rozšíření pro Google Chrome se stejnou funkcí.
Nedávné zemětřesení ve výsledcích
Google koncem února zásadně pozměnil hodnocení webů ve vyhledávání a způsobil tím menší otřes — sice zprvu jen na webu americkém, pro který byla změna zatím nasazena; podstatně prý ovlivnila výsledky asi dvanácti procent všech dotazů.
Předehrou k tomu bylo vylepšení indexace koncem roku 2009: do indexu Googlu se začal dostávat mnohem větší objem webů, a následně nastal vzestup „obsahových farem“ a „obsahových továren“. Těchto pojmů sice neužívají všichni jednoznačně, ale řekněme, že „farma“ je web, který parazituje na obsahu cizím (zpravidla jej přebírá bez dovolení a automaticky skrze RSS), zatímco „továrna“ sice vytváří obsah vlastní, leč obsah nízké úrovně, pořízený jen rychle a lacině, nikoli za účelem přinesení hodnoty čtenářům, nýbrž za účelem pokrytí výrazů oblíbených ve vyhledávání.
„Farmy“ i „továrny“ byly mimořádně dobře optimalizované pro vyhledání Googlem — přinejmenším na čas — a pronikaly na přední místa ve výsledcích, i před weby, z nichž obsah původně pocházel, anebo před weby s obsahem hodnotnějším.
Tak se stalo, že uživatelé si začali stěžovat na „pokles úrovně“ vyhledávání Googlem. Google pak provedl výzkum a zkusil najít určité měřitelné znaky, podle kterých lze rozlišit weby hodnotné od bezcenných. Ty pak zapracoval do svého algoritmu.
Mnohé weby však byly novým algoritmem postiženy naprosto neprávem, zatímco jiné, na které algoritmus cílil, dočasně většímu dopadu unikly. Google však algoritmus podle ohlasů neustále zpřesňuje a některé nespravedlnosti už mezitím napravil.
Google už léta razí zásadu, že jediné správné SEO (optimalizace pro vyhledávač) je obsah původní a hodnotný, a jeho přehledné a poctivé uspořádání pro uživatele. Snahu vyhledávač obelstít se vždy bude snažit postihnout.