Přejít k hlavnímu obsahu

Audi u nového Q3 zcela mění základní funkci: řidiči nevěřícně kroutí hlavou

Jiří Palyza 23.06.2025

Ve svém novém modelu Q3 zavádí automobilka z Ingolstadtu zbrusu nový přístup k ovládání základních funkcí vozidla. Klasická páčka pro přepínání směrových světel ustupuje modernímu ovládacímu modulu. Končí tak způsob ovládání, který vozidla používala dlouhé desítky let. Ne všichni z toho ale jásají.

Kapitoly článku

Audi mění zaběhnutá pravidla: blinkry už neovládáte páčkou, ale vychýlením ovladače

Audi představilo nový model svého SUV Q3, který přináší kontroverzní novinku: odstranil dlouhá léta používanou tradiční páčku pro ovládání blinkru. Místo ní konstruktéři vsadili na modulární koncepci sdruženého ovladače.

Základem nové koncepce je souvislý plastový modul, který je umístěn na sloupku řízení. Místo tradičních páček jsou na obou stranách umístěny ovladače, které zůstávají statické. Směrovky se ovládají vychýlením levého prvku nahoru nebo dolů. Delším stiskem se aktivují ostřikovače čelního skla.

Sdružený ovládací prvek Audi Q3 2026
Zdroj: Audi
Řidič nového Audi Q3 se bude muset obejít bez klasických páček: blinkr se nyní ovládá stlačením, nikoli přepnutím.

Nová technologie má hmatovou odezvu

Ambice Audi ovšem nebyla v pouhém nahrazení tradičních páček integrovaným modulem. Další inovací je hmatová zpětná vazba. Poskytuje řidiči informaci o úspěšném provedení příkazů, například při řazení. Například zpátečka se zařazuje stisknutím pravého ovládacího prvku směrem nahoru a rychlost vpřed stisknutím směrem dolů. Parkovací režim se aktivuje stisknutím směrem dovnitř.

Záměr konstruktérů byl zvýšit bezpečnost a uživatelskou vstřícnost: podle jejich názoru je hmatová odezva více intuitivní a měla by přinést snížení rozptylování při řízení.

Uvidíme, jak novinku přijmou zákazníci. První dojmy jsou rozporuplné, navíc si vzpomínáme na velkou kritiku, kterou svého času sklidila Tesla. Bylo to v okamžiku, kdy u svých vozů zrušila klasické páčky blinkru a ovládání zajistila tlačítky, umístěnými na volantu. U Audi to je přeci jen uživatelsky vstřícnější a nejde o zcela zásadní změnu.

Interiér Q3 je plný moderních technologií

Audi Q3 v modelové řadě 2026 přináší nejen novou filozofii ovládání, ale i vylepšení infotainmentu. Přístrojový panel obstarává displej s úhlopříčkou 11,9", který doplňuje 12,8" dotykový panel se systémem Android Automotive OS. Pro lepší čitelnost má displej zakřivený tvar.

Přepracovaná středová konzola navíc obsahuje funkce, jako například bezdrátové nabíjení s aktivním chlazením a výkonem až 15 W. Od roku 2026 Audi také končí se spalovacími motory. Pokrok nezastavíš...

Zdroj: MotorTrend

Kolik elektřiny spotřebuje miliarda elektromobilů? Experti to spočítali


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme