Přejít k hlavnímu obsahu

Jak dostat elektřinu do aut?

Josef Mika 14.09.2017
info ikonka
Zdroj:

Lithiumiontové akumulátory jsou v současnosti jediným, ale zároveň nedostatečným zdrojem energie pro dostupná elektrická auta.

Je cíl přeměnit svět do roku 2050 na z hlediska CO2 neutrální hospodářství pomocí elektrických zdrojů vůbec reálný? Je současná nabídka individuální mobility svázaná s fosilními palivy skutečně na konci a bez jakýchkoliv alternativ?
Plánovaná elektrifikace provozu má problém se zdroji. Samotná cílová roční výroba 500 000 automobilů Tesla Model 3, každého s kapacitou baterie nejméně 60 kWh, znamená masivní dodatečnou poptávku po lithiu. Lithium je jedním z nejběžnějších prvků zemské kůry, lze ho ale ekonomicky těžit pouze ve slaných jezerech, většinou v Jižní Americe. Je zřejmé, že známé zásoby lithia nebudou stačit k úplné elektrifikaci globální automobilové a nákladní dopravy. Žádné alternativy k bateriím na bázi lithia ale výrobci automobilů momentálně v rukávu nemají. Také na straně uživatelů existují stále ještě nevyřešené otázky. Dnešní benzínová či naftová auta jsou natankovaná za pět minut. Supernabíječky Tesla potřebují 45 minut na 80% dobití, a dokonce i nejsilnější nabíjecí technika (například společnost Porsche oznámila 800 V, až 350 kW) zastaví elektrický vůz nejméně na 15 minut. To je příliš dlouhá doba na plynulý provoz tak, jak ho známe dnes.

Přesto existují už dnes smysluplné ekologické alternativy, které zároveň mohou využít stávající infrastrukturu. Pojďte se o nich dozvědět více – v říjnovém Chipu, který je v prodeji od 22. září.

quantino(1)

Automobil Quantino z nanoFlowcell ze Švýcarska je poháněn průtokovým článkem, na který údajně ujede více než 1 000 km bez doplňování.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme