Přejít k hlavnímu obsahu

Kolo Škoda Green E Line: Drtič kopců

Pavel Trousil 18.06.2015
info ikonka
Zdroj:

Škodovka zařadila do svého sortimentu elektrické kolo Green E Line, které jsme měli možnost na týden vyzkoušet. Zkušenost to byla rozhodně zajímavá a máme pro vás první postřehy.

Pokud nechcete jezdit na kole jen proto, že vám vadí kopce, elektrokolo dokáže tento problém z větší části vyřešit. Nejde ale o žádný elektrický moped, nebo scooter. Stále je to kolo, takže když nebudete šlapat, kolo prostě nepojede. Se šlapáním vám ale motor a baterie značně pomohou. Na ovládacím panelu si můžete nastavit jeden ze čtyř stupňů „pomoci“ (35, 75, 150 nebo 300 %). Druhý stupeň je vhodný pro běžný provoz, třetí stupeň můžete zapnout, když jedete do většího kopce a nechcete se moc zapotit. Pak jedete skutečně lehce i do pořádného stoupáku. Je to pak příjemný zážitek jet do prudkého kopce, v klidu našlapovat a ještě mít čas se rozhlížet po krajině. Čtvrtý stupeň můžete použít do opravdu velkého kopce, nebo když chcete v kopci zrychlit.

Motor vám příjemně pomůže, i když se třeba rozjíždíte na semaforu, nebo chcete rychle akcelerovat, abyste se dostali z nebezpečné situace. Pomůže vám, i když nemáte zrovna ideálně zařazeno (ale měnit rychlosti samozřejmě musíte i na tomto kole) a svižně se rozjedete. To je další příjemná vlastnost. Ovšem musíte počítat s tím, že pomoc končí v rychlosti 25 km/h. Zde má kolo (patrně z legislativních důvodů všechny, které se u nás smí prodávat) omezení a pak už je to jen na vás. Z kopce jede kolo díky vyšší váze skutečně dobře, ale na rovince, nebo do mírného kopce je vyšší váha a vypnutý motor samozřejmě kontraproduktivní. A pokud tedy chcete jet více než 25 km/h, máknete si o to víc.

Energii nemusíte z baterie jen brát, ale i jí dodávat. Na ovládacím panelu nastavíte požadovaný stupeň rekuperace – opět od jednoho do čtyř. Vyšší stupeň rekuperace kolo značně zbrzdí, čehož můžete využít při jízdě z prudkého kopce – když zařadíte stupeň tři, udrží vás to zhruba na rychlosti 40 km/h. Funguje to podobně, jako když v autě brzdíte motorem.

Co se týká designu a provedení, kolo Škoda vypadá moc pěkně. Baterie není příliš velká a má elegantní tvar. Elektromotor značky BionX je integrovaný do náboje zadního kola. Kolo vyrobil známý výrobce KTM. Má trekkingový hliníkový rám KTM TrekkingAluminium 6061 a kola velikosti 27,5“. Výbava zkušené cyklisty neohromí - řadicí páky a přední měnič Shimano Alivio, zadní měnič Shimano Deore LX. Ale otázkou je, zda by na takovéto kolo mělo smysl dávat lepší výbavu. Elektroinstalace je sice udělaná dobře, ale u takto drahého kola by třeba stálo za úvahu  vést ji rámem. Někde dráty zbytečně trčí do prostoru. Ale to je jen drobná výtka. Další výtka se týká baterie – ta není upevněna na rámu příliš pevně a na hrbolatém terénu se klepe. Vidlice moc dobře odpružená není, ale tohle není kolo do většího terénu – polní cesty ale díky větším kolům zvládne velmi dobře.

Velká škoda je, že elektrokolo nemá světla. Přitom by se to přímo nabízelo. Kdo jezdí i večer, musí si doinstalovat světlo a nabíjet nebo kupovat baterie, což je škoda, když kolo má dostatečnou zásobu elektrické energie. Ideálně není umístěný ani ovládací panel. Je na řidítkách u pravé ruky a zakrývá ukazatel polohy přesmykače. Na displeji se kromě nastavení zobrazuje ještě aktuální rychlost, kapacita baterie a ujeté kilometry. Hodiny bohužel ne.

 

Kolo je dost těžké, takže ho těžko budete nosit například několik pater bez výtahu. Výrobce sice uvádí váhu 21,7 kg, my jsme ho ale převážili a má cca 25 kg. Hůře se s ním pochopitelně i manipuluje, nebo se pokládá. Praktická je v tomto případě opěrka, která na něm je. Baterie lze odpojit, takže si ji můžete vzít domů na nabití a kolo nechat třeba v garáži. Nabíjí se asi 4 hodiny a nabíječka má velikost napájecího adaptéru notebooku. Při naší zkušební jízdě v kopcích o délce 56 km se spotřebovaly asi 2/3 kapacity akumulátoru. Lze tedy předpokládat, že by se s kolem dalo dojet asi 85 km. Samozřejmě záleží na tom, jakou trasu zvolíte a jak moc budete motor a baterii využívat. Ani pak se ale ze Škodovky nestane Ukrajina. Je z něj potom slušné kolo, i když je samozřejmě o něco těžší, na kterém je možné jet po svých dál.

Co se týká porovnání, na elektrokole jsem jel v poměrně obtížném terénu průměrnou rychlostí 19,8 km/h, což je asi o tři kilometry více, než na klasickém horském kole. Jede tedy rychleji a to bez větší námahy. Zpomaluje ho, jak už bylo zmíněno, omezení na 25 km/h. Ideální by podle mne bylo zvýšit tuto hodnotu na 30. „Přetaktovat“ kolo patrně možné je, ale to jsme pochopitelně nezkoušeli.

Elekrokolo se nám moc líbilo. Cena 66 650 Kč, kterou ještě nedávno kolo stálo, se nám zdála hodně vysoká - vzhledem k výbavě a provedení kola. Nedávno se ale snížila na 50 990 Kč, což je stále dost, ale jde samozřejmě už o cenu přijatelnější. Kolo je opavdu fajn, ale pokud to půjde, budu jezdit bez elektrické pomoci. 

Informace o testovací jízdě

  • Celková vzdálenost: 11,91 km (7,4 mil)
  • Celková doba: 36:40
  • Doba přesunu: 35:05
  • Průměrná rychlost: 19,49 km/h (12,1 mil/h)
  • Průměrná rychlost přesunu: 20,36 km/h (12,7 mil/h)
  • Maximální rychlost: 47,77 km/h (29,7 mil/h)
  • Průměrné tempo: 3:05 min/km (4:57 min/míli)
  • Průměrné tempo pohybu: 2:57 min/km (4:45 min/míli)
  • Nejvyšší tempo: 1:15 min/km (2:01 min/míli)
  • Maximální výška: 547 m (1795 stop)
  • Minimální výška: 298 m (978 stop)
  • Převýšení: 304 m (998 stop)
  • Maximální stoupání: 12 %
  • Minimální stoupání: -15 %
  • Datum záznamu: 14.06.2015 15:26

Technická data Škoda Green E Line

  • Rám: KTM TrekkingAluminium 6061
  • Vidlice: Suntour SF13 Mlo 700C
  • Brzdy: Tektro Auriga Comp
  • Řadicí páky: Shimano Alivio 8; 3x8
  • Přední měnič: Shimano Alivio
  • Zadní měnič: Shimano Deore LX
  • Kliky s převodníky: Shimano M411 48-38-28
  • Baterie: Li-Ion, BionX 8,8Ah = 423 Wh
  • Motor: BionX motor v zadním náboji 250W
  • Ráfky: Ambrosio Pulse Disc 700C
  • Pláště: Schwalbe Maraton Mondial 40-622
  • Sedlo: KTM VL 3257
  • Počet rychlostí: 24 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme