Vybitý elektromobil: Co se stane před nejhorším scénářem
Co se stane, když se baterie elektromobilu zcela vybije? Touto otázkou se zabýval německý autoklub ADAC ve svém vlastním testovacím centru, kde otestoval šest modelů elektromobilů (VW ID.3, Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX40, BYD Seal a Nio EL6). Cílem bylo zjistit, jak elektromobily varují před vybitou baterií a zda při stavu nabití 0 % skutečně přestanou jet.
Test ukázal, že „varovné signály“ elektromobilů jsou si velmi podobné: Nejprve zazní vizuální signál, který upozorňuje na kritický pokles nabití baterie. Většina vozidel zobrazí výstražný text, u některých se navíc symbol baterie zbarví oranžově. Okamžik prvního varování se však mírně liší: Kia zobrazí první varování již při 21 % a zbývajících asi 70 kilometrech, zatímco u Volva se tak stane až při 7 %.
Čím více se stav nabití blíží nule procent, tím naléhavější jsou varování. Kromě vizuálních vydávají všechny elektromobily také zvukové signály. Od nízkého jednociferného procentního údaje se navíc většinou znatelně snižuje výkon, což znamená, že zrychlení slábne a vozidlo je pomalejší. Nejpozději v tomto okamžiku byste měli hledat nabíječku.
Test ADAC ukazuje: Elektromobily stále jedou i při nula procentech nabití baterie
Dalším výsledkem testů ADAC je také to, že žádný z testovaných vozů nezůstal při nulovém stavu nabití baterie stát. Elektromobily mají nouzovou rezervu, která umožňuje ujet ještě asi 15 až 20 kilometrů, i když s výrazně sníženým výkonem.
Německý autoklub však důrazně nedoporučuje spoléhat se na tuto rezervu a používat ji pouze v případě nouze. Testy se konaly za ideálních podmínek, jako je dobré počasí, rovná silnice a vozidla s nízkým počtem najetých kilometrů. Podle odborníků může být rezerva výrazně snížena nebo téměř neexistovat, zejména v zimě nebo u starších baterií.
Zůstali jste s elektromobilem stát? Co musíte udělat
Pokud přesto elektromobil zůstane stát, pomůže pouze mobilní nabíjecí zařízení nebo odtahová služba. Podle ADAC by se vozidlo v žádném případě nemělo táhnout, protože by tím vzniklo napětí, které by mohlo poškodit elektroniku.
Test autoklubu rovněž ukázal, že často diskutovaná obava z náhlé poruchy elektromobilu je neopodstatněná. K tomu by bylo nutné ignorovat několik, někdy velmi naléhavých varování. Elektromobily navíc nyní nabízejí stále větší dojezd, což dále snižuje riziko nechtěného vyčerpání baterie. V roce 2024 ADAC otestoval 29 elektromobilů, jejichž průměrný dojezd poprvé přesáhl 400 kilometrů. Oproti roku 2014 se tak možný dojezd téměř ztrojnásobil.
Mohlo by vás zajímat
Normované dojezdy čínských elektroaut: proč jsou uváděné údaje výrobců tak daleko od reality
ADAC radí: Nikdy nevybíjejte baterii úplně, předejdete tak jejímu poškození a snížení maximálního dojezdu
ADAC obecně doporučuje počítat s rezervou pro nepředvídané situace. Jakmile elektromobil poprvé varuje, že se baterie brzy vybije, měli byste včas vyhledat dobíjecí stanici. Pokud se skutečně dostanete na 0 %, musíte se připravit na to, že vozidlo brzy zastaví, a včas najít bezpečné místo k zaparkování.
Co ADAC nezmínil: Úplné vybití baterie elektromobilu může snížit její dlouhodobou kapacitu a tím i dojezd. Kromě toho může dojít k trvalému poškození baterií, které není kryto zárukou. Proto byste se měli úplného vybití baterie raději vyvarovat.
Zdroj: ADAC, ecomento.de