Nová éra akumulátorů: Když elektrody tvoří samotné srdce baterie
Základem všeho je inovativní systém „Electrode-to-pack“ (ETOP), který oproti stávajícím nejrozšířenějším technologiím nabízí velké navýšení energetické hustoty. Elektrody akumulátoru jsou obaleny tenkou polymerovou fólií a zabudovány přímo do modulu baterie. To je zásadní rozdíl oproti tradiční výrobě, kdy se baterie skládají z jednotlivých článků, které se poté propojují do robustnějších modulů.
Typické lithium-iontové baterie obsahují poměrně vysoký podíl neaktivních materiálů, které se nijak nepodílejí na ukládání energie. Jsou to především kovy a plasty, které slouží pouze jako komponenty pro konstrukci. Omezením výskytu těchto materiálů lze dosáhnout mnohem vyšší energetické hustoty.

Systém ETOP má mnoho výhod
Podle údajů společnosti není systém ETOP omezen konkrétním chemickým složením článků. K hlavním jeho výhodám patří, že přibližně 80 procent objemu baterie tvoří elektrody. U konvenčních bateriových sad je to pouze 30 až 60 procent. Výsledkem je nejen výrazně vyšší kapacita při stejném objemu, ale také nižší výrobní náklady.
Kromě toho jsou polymerové články flexibilnější co se týče tvaru a umožňují výrobu baterií téměř v jakékoliv podobě. Jsou tak snadno přizpůsobitelné různým aplikacím.
Už se testují první prototypy
Podle společnosti 24M je tato technologie už jen krůček před zahájením sériové výroby. První prototypy jsou hotové a v současné době se testují. Systém je připraven pro výrobce, kteří jej mohou rychle a s udržením efektivity nákladů integrovat do stávajících procesů. Struktura ETOP baterií je hodně podobná současným typům, k jejich zavedení do výroby tak nejsou zapotřebí nijak vysoké investice. Velkým přínosem je i nižší spotřeba materiálu.
Jeden z velkých výrobců už projevil zájem
Internetový server Autocar u výrobce zjišťoval proč díky svým přednostem baterie ETOP už dávno nejsou na trhu. Zástupci společnosti 24M k tomu vysvětlili, že jde o nejnovější technologii a podobně jako i u mnoha dalších trvá nějakou dobu, než se dostane k zákazníkům. Budoucnost však výrobce vnímá velmi pozitivně. Zaznamenává velký zájem výrobců automobilů a na podzim už plánuje dodávky prvních prototypů.
Prototypy pro vlastní testování by již v příštích měsících obdržet první známá automobilka, jejíž jméno ovšem nepadlo. 3M ale spolupracuje i s dalšími výrobci, a společným cílem je další vývoj slibné technologie a její testování.
Mohlo by vás zajímat
Nabitý elektromobil za 12 minut. Číňané opět vedou

Sériová výroba by měla následovat v roce 2027 s možným uvedením na trh v roce 2028. Vše ale bude ještě záviset na úspěšnosti testování, ale také přizpůsobování výrobních procesů zákazníků, kterými jsou v převážné míře automobilky.
Kromě automobilek společnost 24M hlásí zájem i ze strany leteckého průmyslu a dalších odvětví elektromobility, včetně branže skladování energie. Tato průmyslová odvětví mají kratší ověřovací lhůty, proto by zde ETOP mohl být komerčně využíván dříve.
Zdroj: EV Powered, E-Mobility Engineering