Přejít k hlavnímu obsahu

Nabitý elektromobil za 12 minut. Číňané opět vedou

Jiří Palyza 20.09.2025
Nové elektrické SUV XPeng
Zdroj: XPeng / oficiální press kit

Čínská automobilka XPeng vstupuje na evropský trh s modelem G6. Elektrický SUV zaujme bohatou výbavou, ale především extrémně vysokým nabíjecím výkonem. Dokonce i německé prémiové značky to jen sledují zpovzdáli.

Kapitoly článku

Čas potřebný k dobití elektromobilu se stále zkracuje

Výkon nabíjení na úrovni 5C je pozoruhodný. V oblasti elektromobility udávají jednotky C maximální nabíjecí výkon v poměru ke kapacitě baterie. Je to dobré pro orientaci, jak dlouho bude trvat úplné nabití. Hodnota 1C znamená, že výkon rychlonabíjecí stanice odpovídá kapacitě baterie vozidla.

Mohlo by vás zajímat

Doposud byl výjimečný i výkon 4C

Vozidlo s baterií o kapacitě 50 kWh se nabíjí při 1C výkonem 50 kW, což znamená přibližně jednu hodinu pro úplné nabití. Renault 5 s baterií o výkonu 50 kWh a nabíjecím výkonem 100 kW, tedy 2C, potřebuje pouze půl hodiny. V segmentu luxusních vozů jsou dnes běžné hodnoty kolem 3C, což znamená dobu nabíjení přibližně 20 minut a nabíjecí výkon až 300 kW. To zvládne například Porsche Taycan, který má osazenou baterii o kapacitě 100 kWh.

Nový BMW iX3 50 XDrive, který slavil svou premiéru na letošním autosalonu IAA v Mnichově, má zabudovanou baterii s přibližnou kapacitou 108,7 kWh. Díky podpoře 800V technologie může nabíjet výkonem až 400 kW, což umožňuje za 10 minut dostat baterii na úroveň nabití, postačující k dojezdu až 372 km. Téměř si sahá na úroveň 4C.

Interiér čínského SUV XPeng G9
Zdroj: XPeng / oficiální press kit
Budoucnost automobilismu: displej kam se podíváš. Na dobu analogových budíků zbydou už jen vzpomínky. Každopádně čínské automobilky stále více dokazují, že umí. Srovnatelné letos představené SUV BMW iX3 má cenovku v přepočtu o 500 000 korun vyšší.

XPeng G6 a G9 na autosalonu IAA

Čínští výrobci jdou však ještě o krok dál. Automobilka XPeng, která je partnerem VW, předvedla na IAA své nejnovější modely: základní SUV G6 a luxusní G9. Oba vozy jsou vybaveny 800V systémem a podle informací od výrobce zvládnou nabíjení výkonem až 5C.

G9 má ve svých útrobách lithium-fosfátovou baterii s přibližnou kapacitou 83,1 kWh, která zvládne nabíjení výkonem až 585 kW. Získáte tak dojezd přes 450 km za pouhých deset minut.

Ani model G6 nijak nezaostává. Jeho LFP baterie má přibližnou kapacitu 80,8 kWh a unese nabíjení maximálním výkonem 451 kW. Na 80 % kapacity se dostane za 12 minut a bude to stačit na 420 km.

XPeng G9 pohled z boku
Zdroj: XPeng / oficiální press kit
Na jednu stranu je potěšitelné, že pro dobití takového elektromobilu už nemusíte čekat hodinu. Stále ale zůstává otázkou, zda bude k dispozici dostatek výkonných stanic, které to zvládnou.

XPeng také slibuje delší životnost baterie a osm let záruky

Vysoký nabíjecí výkon, tedy velikost nabíjecího proudu v kombinaci s 800V technologií, je bezesporu působivý. Výrobci ale často čelí problému, jak to ustát v kombinaci s udržením dlouhé životnosti baterie.

Číňané sebevědomě tvrdí, že v případě jejich řešení nebude životnost akumulátoru ani navzdory vysoké zátěži při nabíjení nijak ovlivněna. Evropský šéf společnosti XPeng dokonce vysvětluje, že „I v případě špičkových hodnot se výrobci XPeng podařilo prodloužit životnost vysokonapěťové baterie o 30 %.“ Na baterii automobilka dokonce poskytuje záruku osm let nebo 160 000 km. To je o jeden rok více než na celé vozidlo.

Mohlo by vás zajímat

Za to vše si ovšem XPeng nechá zaplatit. Model G9 s pohonem všech kol je k mání s cenovkou 72 600 eur, což je přibližně 1,8 milionu korun. Jeho menší sourozenec G6 začíná na 47 000 eurech (1,18 milionu korun) a výkonnější čtyřkolka stojí 51 600 eur, což činí bezmála 1,3 milionu korun.

Zdroj: Edison.media

Inženýři rozebírají hrozbu BYD: jak může čínská automobilka vyrábět auta tak levně


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme