Čas potřebný k dobití elektromobilu se stále zkracuje
Výkon nabíjení na úrovni 5C je pozoruhodný. V oblasti elektromobility udávají jednotky C maximální nabíjecí výkon v poměru ke kapacitě baterie. Je to dobré pro orientaci, jak dlouho bude trvat úplné nabití. Hodnota 1C znamená, že výkon rychlonabíjecí stanice odpovídá kapacitě baterie vozidla.
Doposud byl výjimečný i výkon 4C
Vozidlo s baterií o kapacitě 50 kWh se nabíjí při 1C výkonem 50 kW, což znamená přibližně jednu hodinu pro úplné nabití. Renault 5 s baterií o výkonu 50 kWh a nabíjecím výkonem 100 kW, tedy 2C, potřebuje pouze půl hodiny. V segmentu luxusních vozů jsou dnes běžné hodnoty kolem 3C, což znamená dobu nabíjení přibližně 20 minut a nabíjecí výkon až 300 kW. To zvládne například Porsche Taycan, který má osazenou baterii o kapacitě 100 kWh.
Nový BMW iX3 50 XDrive, který slavil svou premiéru na letošním autosalonu IAA v Mnichově, má zabudovanou baterii s přibližnou kapacitou 108,7 kWh. Díky podpoře 800V technologie může nabíjet výkonem až 400 kW, což umožňuje za 10 minut dostat baterii na úroveň nabití, postačující k dojezdu až 372 km. Téměř si sahá na úroveň 4C.

XPeng G6 a G9 na autosalonu IAA
Čínští výrobci jdou však ještě o krok dál. Automobilka XPeng, která je partnerem VW, předvedla na IAA své nejnovější modely: základní SUV G6 a luxusní G9. Oba vozy jsou vybaveny 800V systémem a podle informací od výrobce zvládnou nabíjení výkonem až 5C.
G9 má ve svých útrobách lithium-fosfátovou baterii s přibližnou kapacitou 83,1 kWh, která zvládne nabíjení výkonem až 585 kW. Získáte tak dojezd přes 450 km za pouhých deset minut.
Ani model G6 nijak nezaostává. Jeho LFP baterie má přibližnou kapacitu 80,8 kWh a unese nabíjení maximálním výkonem 451 kW. Na 80 % kapacity se dostane za 12 minut a bude to stačit na 420 km.

XPeng také slibuje delší životnost baterie a osm let záruky
Vysoký nabíjecí výkon, tedy velikost nabíjecího proudu v kombinaci s 800V technologií, je bezesporu působivý. Výrobci ale často čelí problému, jak to ustát v kombinaci s udržením dlouhé životnosti baterie.
Číňané sebevědomě tvrdí, že v případě jejich řešení nebude životnost akumulátoru ani navzdory vysoké zátěži při nabíjení nijak ovlivněna. Evropský šéf společnosti XPeng dokonce vysvětluje, že „I v případě špičkových hodnot se výrobci XPeng podařilo prodloužit životnost vysokonapěťové baterie o 30 %.“ Na baterii automobilka dokonce poskytuje záruku osm let nebo 160 000 km. To je o jeden rok více než na celé vozidlo.
Za to vše si ovšem XPeng nechá zaplatit. Model G9 s pohonem všech kol je k mání s cenovkou 72 600 eur, což je přibližně 1,8 milionu korun. Jeho menší sourozenec G6 začíná na 47 000 eurech (1,18 milionu korun) a výkonnější čtyřkolka stojí 51 600 eur, což činí bezmála 1,3 milionu korun.
Zdroj: Edison.media