Ultrarychlé nabíjení bude brzy realitou
S překvapením se chystá výrobce Ionity, který hodlá v blízké budoucnosti uvést do provozu nabíjecí stanice Alpitronic s celkovým výkonem 1 000 kW. Tento systém byl představen v únoru tohoto roku pod označením HYC1000.
V praxi to ale může narážet na překážky. Dnešní elektromobily prozatím tak vysokým výkonem, tedy nabíjecím proudem, dobíjet nelze. Maximum, co snese současný elektro vozový park, je 600 kW. I tak ale podle Ionity mohou kompatibilní vozidla nasosat elektřinu pro dojezd až 300 km za méně než 8 minut. Alpitronic uvádí, že jeho dobíjecí stojany jsou schopné při napětí 1 000 V dodat proud 600 A.
Celý nabíjecí systém se skládá z centrálního napájecího boxu, který rozděluje výkon 1 000 kW až do čtyř přípojných nabíjecích sloupků, z nichž každý má dvě nabíjecí místa. Současně tedy lze nabíjet až osm elektromobilů. Nabíjecí výkon je dynamicky rozdělován do jednotlivých nabíjecích míst.


Zatím to umí jen málo elektromobilů
Od konce května Ionity plánuje testování nových nabíjecích stanic na zkušebním polygonu nedaleko Mnichova. Pokud nenastane žádná komplikace, již od poloviny roku Ionity hodlá nové nabíječky zavádět v Německu, a to prakticky po celé zemi.
Podle slov představitele společnosti znamenají nové megawattové nabíjecí systémy důležitý milník, který by mohl setřít další ze sporných vlastností elektromobility: zdlouhavé nabíjení. Do budoucna počítá i s dalším rozšířením stanic po celé Evropě.
V těchto dnech ale není mnoho řidičů e-aut, kteří by byli schopni škálovatelnosti nového nabíjecího konceptu využít. Například Lucid Air snese napětí až 926 V, jenže připojení standardu CCS2 je velmi pravděpodobně omezeno na 500 A; proto výrobce uvádí možnost nabíjení výkonem do 300 kW.
Mohlo by vás zajímat
BYD předvedlo megawattové dobíjení u osobního elektroauta: kupte si jej do rodiny a položíte Dukovany

Porsche Taycan a nový Mercedes CLA EQ by měly zvládnout 320 kW, Zeekr 7X až 480 kW a Rimac Nevera 500 kW. Přestože baterie s podporou nabíjení výkonem 1 MW už také existují, jejich zástavba do vozidel naráží na praktické bariéry. Baterie je potřeba při tak výkonném nabíjení dobře chladit a právě technologie pro dostatečný odvod tepla baterie zvětšují, a to nejen rozměrově, ale i hmotnostně.
Zdroj: Electrive.net, InsideEVs