Přejít k hlavnímu obsahu

První nabíjecí stanice s výkonem 1 MW jsou tady: není to ale příliš brzy?

Jiří Palyza 01.05.2025
Nabíjecí stanice Ionity 600
info ikonka
Zdroj: se svolením Ionity

Není to tak dávno, kdy se čínský výrobce BYD pochlubil konceptem rychlého nabíjení baterií pro elektromobily výkonem až 1 MW. V branži to vzbudilo velkou pozornost, protože doposud se tato technologie používala především u nabíjení nákladních automobilů. Revoluci může přinést u osobních elektromobilů, kde by to výrazně zkrátilo dobu nabití.

Kapitoly článku

Ultrarychlé nabíjení bude brzy realitou

S překvapením se chystá výrobce Ionity, který hodlá v blízké budoucnosti uvést do provozu nabíjecí stanice Alpitronic s celkovým výkonem 1 000 kW. Tento systém byl představen v únoru tohoto roku pod označením HYC1000.

V praxi to ale může narážet na překážky. Dnešní elektromobily prozatím tak vysokým výkonem, tedy nabíjecím proudem, dobíjet nelze. Maximum, co snese současný elektro vozový park, je 600 kW. I tak ale podle Ionity mohou kompatibilní vozidla nasosat elektřinu pro dojezd až 300 km za méně než 8 minut. Alpitronic uvádí, že jeho dobíjecí stojany jsou schopné při napětí 1 000 V dodat proud 600 A.

Celý nabíjecí systém se skládá z centrálního napájecího boxu, který rozděluje výkon 1 000 kW až do čtyř přípojných nabíjecích sloupků, z nichž každý má dvě nabíjecí místa. Současně tedy lze nabíjet až osm elektromobilů. Nabíjecí výkon je dynamicky rozdělován do jednotlivých nabíjecích míst.

Nabíjecí stanice Ionity HYC1000
info ikonka
Zdroj: InsideEVs
Nabíjecí konektor Ionity HYC1000
info ikonka
Zdroj: InsideEVs

Zatím to umí jen málo elektromobilů

Od konce května Ionity plánuje testování nových nabíjecích stanic na zkušebním polygonu nedaleko Mnichova. Pokud nenastane žádná komplikace, již od poloviny roku Ionity hodlá nové nabíječky zavádět v Německu, a to prakticky po celé zemi.

Podle slov představitele společnosti znamenají nové megawattové nabíjecí systémy důležitý milník, který by mohl setřít další ze sporných vlastností elektromobility: zdlouhavé nabíjení. Do budoucna počítá i s dalším rozšířením stanic po celé Evropě.

V těchto dnech ale není mnoho řidičů e-aut, kteří by byli schopni škálovatelnosti nového nabíjecího konceptu využít. Například Lucid Air snese napětí až 926 V, jenže připojení standardu CCS2 je velmi pravděpodobně omezeno na 500 A; proto výrobce uvádí možnost nabíjení výkonem do 300 kW.

Mohlo by vás zajímat

Porsche Taycan a nový Mercedes CLA EQ by měly zvládnout 320 kW, Zeekr 7X až 480 kW a Rimac Nevera 500 kW. Přestože baterie s podporou nabíjení výkonem 1 MW už také existují, jejich zástavba do vozidel naráží na praktické bariéry. Baterie je potřeba při tak výkonném nabíjení dobře chladit a právě technologie pro dostatečný odvod tepla baterie zvětšují, a to nejen rozměrově, ale i hmotnostně.

Zdroj: Electrive.net, InsideEVs


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme