Zvýšení rychlosti bez zásahu do motoru či elektroniky
V mnoha zemích platí pro asistenci elektromotoru rychlostní limit. Pokud patříte ke skupině cyklistů, která si jízdu na elektrokole oblíbila, pak víte, že příjemná pomoc při šlapání skončí dosažením rychlosti 25 km/h. Pokud byste své e-kolo chtěli rozpohybovat do vyšší rychlosti, půjde to už jen vlastními silami, případně jízdou z kopce. To platí i v regionu Evropské unie.
Vynalézaví konstruktéři novozélandské firmy NLS Components ale nabízejí malou mechanickou součástku s názvem SPEEDi, která je kompatibilní s většinou modelů e-kol a dokáže zvýšit jejich asistovanou rychlost až o 50 %. Navíc to nevyžaduje žádný zásah do motoru, ani řídící elektroniky.

Geniálně jednoduchý princip, který prostě funguje
Celá věc má následující fígl: v mnoha elektrokolech je na zadním kole ukryt malý magnet, pomocí kterého senzor určuje aktuální rychlost. Pokud si vzpomínáte na dřívější „cyklocomputery“, princip SPEEDi je dost podobný. Jistě si vybavíte, že u letitého řešení byly magnety připevněny ve výpletu kola a snímač rychlosti rotace na přední vidlici.
SPEEDi svou konstrukcí oklame snímač zadního kola, aby si myslel, že se kolo otáčí pomaleji. Komponenta má v plastovém krytu jednoduchou převodovku s poměrem 1:1,5. Výsledkem je zvýšení maximální rychlosti s podporou elektromotoru o 50 %, což znamená až na 37,5 km/h.
Výhodou této jednoduché, ale důmyslné součástky je, že při její montáži není třeba zasahovat do systému elektroniky a vlastního motoru elektrokola. Další základní parametry, jako točivý moment, výkon a sledování teploty se snímají a vyhodnocují, jako ve standardním režimu.
Pozor na ztrátu záruky i možné problémy se zákonem
Pokud byste o pořízení této vychytávky pro své elektrokolo uvažovali, určitě myslete na několik věcí. Rozmontování či úprava magnetického snímače může v závislosti na podmínkách konkrétního výrobce vést ke ztrátě záruky.
Dalším problémem je, že v některých zemích může být jízda na upraveném elektrokole po veřejných komunikacích nelegální, respektive e-kolo se dostane do jiné kategorie dopravního prostředku. Elektrokolo s vyšší maximální rychlostí spadá do kategorie s-pedelec, pro kterou mohou platit odlišná, mnohem přísnější pravidla provozu než v případě elektrokol.
K těm například patří povinná registrace, přilba bez rozdílu věku, řidičské oprávnění alespoň kategorie AM, apod. Navíc pokud byste při jízdě na takto upraveném kole byli viníky dopravní nehody a způsobili někomu škodu, mohly by nastat komplikace s její kompenzací.
Kompatibilita s modely mnoha výrobců
Řešení „SPEEDi“ je v současné době k dispozici pro modely elektrokol od výrobců:
- Trek,
- Specialized,
- Giant,
- Santa Cruz,
- Scott,
- Yeti,
- Cube,
- Orbea.
Podle informací na webových stránkách výrobce však lze převodník na přání zákazníka vyrobit i pro jiné značky.
Cena za malou přídavnou komponentu je 2448 Kč. Pro případný nákup si ještě připočtěte náklady na dopravu, které vzhledem k sídlu výrobce nebudou zanedbatelné.
Zdroj: NLS Components, Eletrek
Elektrokolo s divokým zrychlením a navíc bez řetězu: Francouzi na to jdou jinak

Montáž převodníku SPEEDi není nic složitého. Při troše šikovnosti ji snadno zvládnete svépomocí.
NLS Components
Elektrokolo Nova / Nova Pro
Ampler / Nova press kit
Elektrokolo Nova / Nova Pro
Ampler / Nova press kit
PŘEJÍT DO GALERIE
(6 FOTOGRAFIÍ)