Look a Cixi představují Rover 45 s hybridním pohonem PERS
Firmy Look a Cixi spojily své síly při vývoji nového modelu elektrokola a výsledkem jejich spolupráce je inovativní model Rover 45. Look je tradiční francouzský výrobce kol – včetně elektrických modelů – zatímco start-up Cixi se zaměřuje na vývoj a výrobu pohonných systémů.
Kolo sice stále má klasické pedály, ale namísto řetězu nebo řemenu pro přenos energie na zadní kolo používá hybridní pohon. Firma CIXI tuto technologii nazývá PERS, Pedaling Energy Recovery System.
Celé to funguje tak, že energie, která vzniká při cyklickém šlapání, se přenáší na generátor. Ten vyrábí potřebnou elektřinu, která přes mezičlánek, který tvoří baterie, napájí elektromotor.
Rover 45: akumulátor má kapacitu 700 Wh, k ovládání slouží vlastní aplikace
Inovativní systém umožňuje i rekuperaci při jízdě z kopce nebo při brzdění, a je to podobné, jako u některých modelů elektromobilů. Přestože v použité konstrukci chybí přímý kontakt mezi pedály a zadním kolem, tradičně realizovaný řetězem či řemenem, pocit z jízdy je zcela plynulý. Haptická odezva je podobná, jako při jízdě na klasickém kole. Cyklisté se tak při jízdě cítí stejně a e-bike Rover 45 mohou ovládat jak jsou zvyklí.
Název elektrokola Rover 45 napovídá, že elektromotor podporuje šlapání jezdce až do rychlosti 45 km/h. Pro provoz v České republice to znamená zařazení do kategorie speed-pedelec, která už spadá pod mopedy. Jeho provozování by tedy podléhalo dalším povinnostem: například označení registrační značkou, sjednání a zaplacení povinného ručení, řidičský průkaz skupiny AM, přilba a další nezbytnosti technického rázu.
Mohlo by vás zajímat
Ukrajinský voják izolovaný od vlastních sil dostal dronem celé elektrokolo: zachránilo mu to život

E-bike Rover 45 zatím v nedohlednu – technologie PERS by ale mohla změnit budoucnost „cargo“ kol
Přestože koncept elektrokola Rover 45 vzbudil při svém představení velký zájem, na trh zatím uveden nebyl. Do této chvíle nebyla ani zahájena jeho sériová výroba. Zůstává tedy nezodpovězenou otázkou, kdy a zda vůbec se s ním budou moci setkat první zákazníci.
Pro určité typy elektrokol by ovšem technologie PERS mohla být velmi přínosná. Konfigurace motoru je sice složitá, ale například pro těžká nákladní kola by se hodila. Jejich dlouhé rámy a prodloužený rozvor jsou někdy pro použití řetězu nebo řemenu nepraktické. Další věcí je odstranění vnějších pohyblivých součástí.
Zdroj: Bike Radar, Cixi, InsideEVs, E-biker
Ve všech směrech extrém: elektrokolo, které na naší dálnici nepředjedete

Ačkoliv mechanická část pohonu elektrokola je ve většině případů stále řešena řetězem či řemenem, objevují se inovativní alternativy.
Team EVELO / Pexels
Hnací systém modelu Rover45 nabízí i rekuperaci při jízdě z kopce či brzdění.
Cixi.life